Byg din egen højtaler

Print Friendly, PDF & Email
Det Fleksible Læringsrum
5. March 2018

Eleverne får viden om skitsers og prototypers formål og anvendelse som en afgørende del af designprocessen. Eleverne får øvelse i at inddrage digitale værktøjer som en del af deres egen produktionsfremstilling.


Mellemtrin/Udskoling


Fag

fysik, håndværk og design, it, matematik, innovation og entreprenørskab

Faglige emner

Design, designprocesser, produktfremstilling

Teknologier

Computer, Laserskærer

Af Claus Skjøth Nicolaisen

Lab Leder, FabLab Spinderihallerne Vejle

29626789


Pernille Scherer

UCV - UngdomsCenterVejle

42682374


Byg din egen højtaler

Forløbsbeskrivelse




LÆRINGSMÅL: FAGLIGE

Eleverne får viden om skitsers og prototypers formål og anvendelse som en afgørende del af designprocessen. Eleverne får øvelse i at inddrage digitale værktøjer som en del af deres egen produktionsfremstilling.

Noter til underviser Det kan være mange elever at nå rundt til, hvis de aldrig har arbejdet med Inkscape før.

LÆRINGSMÅL: TEKNOLOGI OG DESIGN

Eleverne får mulighed for at afprøve materialer og teknikker i konkrete sammenhænge. Eleverne får mulighed for at afprøve idéer i forhold til produkters form og funktion. Eleverne får mulighed for kan fremstille produkter efter oplæg og egne idéer.

LÆRINGSMÅL: PERSONLIGE

Eleverne kan præsentere eget produkt, herunder med digitale værktøjer. Eleverne kan evaluere egen designproces og eget produkt.

TRIN FOR TRIN

1. Introduktion til teknologi, Inkscape, og mindre designopgaver (240 min.) Eleverne downloader Inkscape på egne computere. Der laves øvelser i fællesskab som intro til tegneprogrammet. Eleverne designer en nøglering og/eller en kasse. Kasser designes i MakerCase.com.

2. Prototype (90 min.) Eleverne laver en målfast prototype af deres egen idé til højtalerkassen i pap.

3. Lodning af komponenter (180 min.) Eleverne lærer om de enkelte komponenter i en højtaler. Eleverne laver små øvelser med komponenterne. Eleverne lodder højtalerens dele og afprøver om det færdige produkt kan spille.

4.Digitalisering af eget design (180 min.) Eleverne digitaliserer deres eget design via www.makercase.com og Inkscape. Højtalerens ydre "pyntes". Alle mål/huller bearbejdes så de er præcise i Inkscape i forhold til hardwaren.

5.Færdiggørelse (180 min.) Kassen skæres ud på lasercutter og limes sammen. Komponenter samles og monteres i kassen. Strøm/usb-udgang monteres på højtaleren.

6.Evaluering og dokumentation (120 min.) Evaluering af forløbet. Eleverne dokumenterer forløbet via billeder/slides/video. Fremvisning af endeligt produkt og tilhørende dokumentation af forløbet.

Vil du også gerne lave et FabLab forløb?

Hvis du har gennemført eller planlagt FabLab aktiviteter, vil vi meget gerne høre om det. Så kan vi nemlig præsentere dine idéer og erfaringer her på siden til inspiration for andre, som arbejder med FabLab aktiviteter og forløb.

For at få din aktivitet eller dit forløb udgivet på FabLab@SCHOOLdk skal du udfylde denne skabelon og sende den til hva@silkeborg.dk. Du skal regne med lidt ekspeditionstid, men du vil modtage en mail, når forløbet eller aktiviteten er offentliggjort.

Et forløb skal som minimum have en titel og en kort brødtekst, som beskriver aktiviteterne. Derudover skal du som minimum vedhæfte et foto eller en video, der illustrerer indholdet. Du kan også vedhæfte forskellige filer, der passer til forløbet: Uddybende forløbsbeskrivelser, produktionsfiler, tegninger, koder mv...