Print Friendly, PDF & Email
3D-printede mobilcovers
5. March 2018
Udsmykning og identitet
5. March 2018

Forløbet har fokus på den kreative proces og evnen til at udtrykke tanker og ideer bag et selvudviklet design. Der lægges i høj grad op til selvstændighed i tidsplanlægning af forløbet. Fagligt opnår eleverne indsigt i Blogger, Inkscape, udarbejdelse af budget i matematik, markedsføring og opstart af virksomhed.

Udskoling


Fag

håndværk og design, it, matematik

Faglige emner

innovation og entreprenørskab, it og medier

Teknologier

Vinylskærer, Laserskærer

Af Simon Engelbertz

FabLab rådgiver, Vejle


Pernille Scherer

UCV - UngdomsCenterVejle


Forløbsbeskrivelse




LÆRINGSMÅL: FAGLIGE

Forløbet har fokus på den kreative proces og evnen til at udtrykke tanker og ideer bag et selvudviklet design. Der lægges i høj grad op til selvstændighed i tidsplanlægning af forløbet. Fagligt opnår eleverne indsigt i Blogger, Inkscape, udarbejdelse af budget i matematik, markedsføring og opstart af virksomhed.

Noter til underviser Det er en god ide at sætte sig godt ind i Inkscape inden forløbet afvikles, samt afprøve laserskæreren selv.

LÆRINGSMÅL: TEKNOLOGI OG DESIGN

Gennem forløbet introduceres eleverne for en række teknologier og arbejdsmetoder, som kan bruges, når de arbejder med komplekse designprocesser knyttet til produktfremstilling. Der arbejdes blandt andet med Inkscape, laserskærer, Blogger, skitsering, modeller, modellervoks og målestoksforhold.

LÆRINGSMÅL: PERSONLIGE

Indsigt i processen fra ide til design, gruppearbejde, arbejdsfordeling, ideudvikling.

TRIN FOR TRIN

1. Forberedelse (117 min.) 2 timer med FabLab. Introduktion til kommunikationsplatformen Blogger og installering af Inkscape.

2. Gruppedynamik, rammer for ugen og idégenerering (371 min.) Øvelser om gruppearbejde, forventninger til hinanden og til ugen. Den kreative idégenerering kan startes med tegning og arbejde med modellervoks.

3. Introduktion til teknologi  (120 min.) Hvordan bruges Inkscape og laserskærer i FabLab (Hands On)

4. Produktion i FabLab. (372 min.) Arbejde i Inkscape og produktion af prototyper på laserskæreren.

5. Markedsføring, budget og finpudsning af endeligt produkt. (369 min.) Fokus på matematik, SWOT analyse, video om processen og produktet, Blogging, maling af produkter mm..

6. Evaluering, udstilling og fremvisning af videoer (93 min.) Produkterne udstilles og alle grupper præsenterer deres film.

Noter til underviser Ventetid ved laserskæreren og ventetid på assistance fra Fablab eksperter kan være en udfordring. Vi stødte undervejs på tekniske udfordringer i form af kommunikationsbrist mellem Inkscape og laserskæreren, hvilket betød at alle projekter skulle en tur igennem Adobe Illustrator først. Det er altid en god ide at sætte sig godt ind i Inkscape inden forløbet skal afvikles, samt afprøve laserskæreren selv. Se elevernes blog om forløbet og deres produkter på http://tvaerfagliguge.blogspot.dk

Vil du også gerne lave et FabLab forløb?

Hvis du har gennemført eller planlagt FabLab aktiviteter, vil vi meget gerne høre om det. Så kan vi nemlig præsentere dine idéer og erfaringer her på siden til inspiration for andre, som arbejder med FabLab aktiviteter og forløb.

For at få din aktivitet eller dit forløb udgivet på FabLab@SCHOOLdk skal du udfylde denne skabelon og sende den til hva@silkeborg.dk. Du skal regne med lidt ekspeditionstid, men du vil modtage en mail, når forløbet eller aktiviteten er offentliggjort.

Et forløb skal som minimum have en titel og en kort brødtekst, som beskriver aktiviteterne. Derudover skal du vedhæfte et foto eller en video, der illustrerer indholdet. Du kan også vedhæfte forskellige filer, der passer til forløbet: Uddybende forløbsbeskrivelser, produktionsfiler, tegninger, koder mv...

Scroll Up