E-tekstiler og designprocesser

Print Friendly, PDF & Email
Tiltskilt
5. March 2018
3D begynder
5. March 2018

I dette forløb arbejder eleverne med at kombinere Lilypads og tekstiler til et produktudtryk under instruktion. Eleverne får mulighed for at fordybe sig i designprocessen og afprøve ideer i forhold til produkters form og funktion. Forløbet styrker evnen til at eksperimentere og lægger op til, at eleverne med digitale værktøjer kan udvikle ideer fra hverdagslivet. Lilypads giver eleverne mulighed for at arbejde med programmering på forskellige niveauer.


Mellemtrin/Udskoling


Fag

håndværk og design, natur/teknologi, praktiske/musiske fag

Faglige emner

elevernes alsidige udvikling, innovation og entreprenørskab, it og medier, understøttende undervisning

Teknologier

Arduino, Lilypads

Af Niels Schmidt

Lab Leder, Aarhus


Malene Stavnsbo

Lisbjergskolen og Center For Læring Aarhus


Forløbsbeskrivelse




LÆRINGSMÅL: FAGLIGE

I dette forløb arbejder eleverne med at kombinere Lilypads og tekstiler til et produktudtryk under instruktion. Eleverne får mulighed for at fordybe sig i designprocessen og afprøve ideer i forhold til produkters form og funktion. Forløbet styrker evnen til at eksperimentere og lægger op til, at eleverne med digitale værktøjer kan udvikle ideer fra hverdagslivet. Lilypads giver eleverne mulighed for at arbejde med programmering på forskellige niveauer.

Noter til underviser Med Lilypads er det er muligt at differentiere undervisningen, da programmeringsdelen kan gøres mere eller mindre avanceret.

LÆRINGSMÅL: TEKNOLOGI OG DESIGN

Eleven kan arbejde med enkle designprocesser knyttet til egen produktfremstilling og kan bruge digitale værktøjer til at udvikle ideer fra hverdagslivet. Eleven kan afprøve ideer i forhold til produkters form og funktion. Eleven kan evaluere egen designproces og eget produkt.

LÆRINGSMÅL: PERSONLIGE

Tekst mangler.

TRIN FOR TRIN

1. Introduktion til Lilypad (90 min.) Eleverne skal designe deres eget bogmærke og beslutte hvor mange dioder, der skal være på bogmærket. Begynde at designe pynt til bogmærket.

2. Arbejde med bogmærket (90 min.) Eleverne påsætter dioder, der sys fast med strømførende tråd. De færdiggør bogmærkerne.

Noter til underviser Det er vigtigt være opmærksom på forskellige fejlkilder i arbejdet med Lilypads, for eksempel at trådene ikke må krydse hinanden, da kredsløbet så ikke vil fungere og at Lilypad'en er korrekt forbundet med dioderne i forhold til plus og minus.

Vil du også gerne lave et FabLab forløb?

Hvis du har gennemført eller planlagt FabLab aktiviteter, vil vi meget gerne høre om det. Så kan vi nemlig præsentere dine idéer og erfaringer her på siden til inspiration for andre, som arbejder med FabLab aktiviteter og forløb.

For at få din aktivitet eller dit forløb udgivet på FabLab@SCHOOLdk skal du udfylde denne skabelon og sende den til hva@silkeborg.dk. Du skal regne med lidt ekspeditionstid, men du vil modtage en mail, når forløbet eller aktiviteten er offentliggjort.

Et forløb skal som minimum have en titel og en kort brødtekst, som beskriver aktiviteterne. Derudover skal du vedhæfte et foto eller en video, der illustrerer indholdet. Du kan også vedhæfte forskellige filer, der passer til forløbet: Uddybende forløbsbeskrivelser, produktionsfiler, tegninger, koder mv...

Scroll Up