Projekt er at konstruere løsninger til løbehjul, som står i klassen. (Det kunne være hvad som helst) Færdigheds og vidensmål: • Eleven kan undersøge geometriske egenskaber ved rumlige figurer • Eleven har viden om polyeder[…] • Kan tegne rumlige figurer med forskellige metoder • Eleven har viden om geometriske tegneformer til gengivelse af rumlighed
Læringsmål: Design og teknologi o Eleverne omsætter matematisk viden til digitalt design for til slut at kunne reparere/konstruere et brugbart produkt.
Læringsmål: Personlige o Eleverne arbejder med konstruere figurer udfra faglig viden og ”21st centry skills”
1. Arbejdstegning - 2D - Polygoner
- Arbejdstegning:
o 2D tegning hvor eleverne først skal tegne kasser.
- Sammensæt forskellige figurer af centicubes
- Tegning består af 3 steps:
• Forfra
• Fra siden
• Oppe fra
2. Tinkercad
- Tinkercad.com
o Tegn et hus/kasse
o Beskriv hvilke polygoner den består af.
o Skriv mål(cm - mm) på polygonerne(Længde - Brede)
3. Projektløbehjul: (En ting i klassen, som de kunne konstruere noget til)
Projekt løbehjul emner til konstruktion: (Find en ting i klassen)
o Ringklokke
o Skærm
o Løbehjulsstativ
o Støttefod
1. Tegn skitse af jeres ide.
2. Diskuter hvilke polygoner dit produkt vil bestå af.
3. Find/mål jer frem til de mål, som vil passe til jeres produkt.
4. Tegn på papir 1:1 polygonerne
5. Konstruer i tinkercad/123D design
6. Print
4. Evaluering
Virker produktet?
- Succes:
- Det kan placeres på løbehjulet(eller noget andet)
- Det skal måske rettes lidt til, men form og polygoner er korrekte.