Matematik og vinylskærer

Print Friendly, PDF & Email
Varroa-bekæmpelse
6. March 2018
Lob-ausdrücke – positive ord på tysk
13. June 2018

Aktiviteten præsenterer værktøjer til at indføre digital fabrikation i klasseværelset. I dette tilfælde i form af en vinylskærer og softwareprogrammet Inkscape. Eleverne opnår viden om og forståelse for teknologien og dens muligheder (og begrænsninger). Når eleverne har gennemført forløbet "MATEMATIK OG VINYLSKÆRER" vil de være klar til at løse opgaver med en højere grad af kompleksitet og problembaseret læring, som findes i forløbet "UDSMYKNING OG IDENTITET".


Mellemtrin


Fag

Matematik

Faglige emner

Mønstre med spejlinger, parallelforskydninger og drejninger

Teknologier

Vinylskærer

Af Claus Skjøth Nicolaisen

Lab Leder, FabLab Spinderihallerne Vejle

29626789


Pernille Scherer

UCV - UngdomsCenterVejle

42682374


Byg din egen højtaler

Forløbsbeskrivelse




LÆRINGSMÅL: FAGLIGE

Eleven kan fremstille mønstre med spejlinger, parallelforskydninger og drejninger.

LÆRINGSMÅL: TEKNOLOGI OG DESIGN

Aktiviteten præsenterer værktøjer til at indføre digital fabrikation i klasseværelset. I dette tilfælde i form af en vinylskærer og softwareprogrammet Inkscape. Eleverne opnår viden om og forståelse for teknologien og dens muligheder (og begrænsninger). Herigennem styrkes den enkelte elevs digitale dannelse, og de lærer at anvende digital teknologi, som et brugbart redskab til at finde kreative løsninger og tænke innovativt. Først herefter kan eleverne introduceres for mere komplekse opgaver. Når eleverne har gennemført forløbet "MATEMATIK OG VINYLSKÆRER" vil de være klar til at løse opgaver med en højere grad af kompleksitet og problembaseret læring, som findes i forløbet "UDSMYKNING OG IDENTITET".

LÆRINGSMÅL: PERSONLIGE

Elevens mulighed for at lære på forskellige måder - tage højde for elevernes forskelligheder og skabe mulighed for forskelligartede og differentierede læreprocesser. Øvelsen er også egnet til elever, som har særlige udfordringer i matematik samt dansk som andetsprog. Koblingen mellem teori og praktiske øvelser kan styrke indlæringen og forståelsen af matematiske mønstre.

TRIN FOR TRIN

1. Introduktion (30 min.) Introduceres eleverne for vinylskæreren som digital teknologi.

2. Mønstertegning (30 min.) Løsning af matematikopgave, spejling og drejning (håndtegning).

3. Rentegning på computer (90 min.) Rentegning/oversættelse af håndtegning i programmet Inkscape.

4. Vinylskærer (90 min.) Arbejde med vinylskæreren. Evaluering af resultatet, arbejde med negative og positive figurer.

5. Refleksion (15 min.) Kollektiv diskussion og refleksion. Hvad kan eleverne bruge resultatet af forløbet til? Hvordan kan det anvendes i den virkelige verden? Se VINYLSKÆRER: UDSMYKNING OG MATEMATIK forløb.

Noter til underviser Inkscape kan tage noget tid at installere, det er derfor en god ide at have programmet klar dagen før aktiviteten skal finde sted.

Vil du også gerne lave et FabLab forløb?

Hvis du har gennemført eller planlagt FabLab aktiviteter, vil vi meget gerne høre om det. Så kan vi nemlig præsentere dine idéer og erfaringer her på siden til inspiration for andre, som arbejder med FabLab aktiviteter og forløb.

For at få din aktivitet eller dit forløb udgivet på FabLab@SCHOOLdk skal du udfylde denne skabelon og sende den til hva@silkeborg.dk. Du skal regne med lidt ekspeditionstid, men du vil modtage en mail, når forløbet eller aktiviteten er offentliggjort.

Et forløb skal som minimum have en titel og en kort brødtekst, som beskriver aktiviteterne. Derudover skal du vedhæfte et foto eller en video, der illustrerer indholdet. Du kan også vedhæfte forskellige filer, der passer til forløbet: Uddybende forløbsbeskrivelser, produktionsfiler, tegninger, koder mv...

Scroll Up