Projection mapping – kølige kulissser

Print Friendly, PDF & Email
Federe frikvarter – bedre bevægelse
5. March 2018
Red bierne
5. March 2018

I dette forløb arbejder eleverne med projektion mapping, hvor de laver digitale kulisser. Kulisserne kan laves som en kunstinstallation eller bruges i forbindelse med teater eller danseforestillinger. Eleverne programmerer forskellige projektorer, som derefter skaber augmentede effekter på 3D-kulisser.


Udskoling


Fag

billedkunst, it, matematik, medier, praktiske/musiske fag, it og medier

Faglige emner

it og medier

Teknologier

Computer

Af Thomas Petersen

Lab Leder, FabLab Silkeborg


Kasper Olsen

Hvinningdalskolen, Silkeborg


Forløbsbeskrivelse




LÆRINGSMÅL: FALIGE

Matematik: Geometri Billedkunst: Billedfremstilling, billedkommunikation

LÆRINGSMÅL: TEKNOLOGI OG DESIGN

Håndtering af multiple platforme via VPT7.

LÆRINGSMÅL: PERSONLIGE

Kollaboration. Idéudvikling, frustrationshåndtering.

TRIN FOR TRIN

1. Designopgave 1 (60 min.) Kendskab til skuespillet - Læsning af manus.

2. Intro til VPT7 (180 min.) Se tutorial - gennemføre delelementer. Lav hyppig vidensdeling.

3. Integration af audio/visuelle elementer i skuespil (600 min.) Scenerne i skuespillet uddelegeres til makkerpar, der laver identiske "settings" i VPT7, så der er en backup, hvis det crasher.

4. Opsætning af projektorer og mapping (300 min.) Adgang til den fysiske scene og ophængning af projektorer, placering af sceneelementer.

5. Repetition og justeringer (300 min.) Gennemgang af designopgave. Evaluering. Refleksion. Dokumentation.

Noter til underviser Alle! skal have adgang til egen (ret stærk) computer og mus. Lærer faciliterer adgang til nogle projektorer - optimalt er 1 pr. sceneelement (skærme, kasser, kulisser, der skal projices på). Gennemgang af (dele af) skuespillet, hvorunder eleverne finder scener, der kan/skal understøttes af audio/video. Skrives ned i fælles dokument på Google Drev. Ved gennemgang af vpt-tutorial er det vigtigt relativt hyppigt at dele op - og sørge for, at eleverne hjælper hinanden til alle kan det viste. Lav hyppige visninger i gruppen af frem/tilbageskridt, når delelementer fungerer - eller ikke fungerer. En dyb scene gør det lettere at bruge det tredimensionelle aspekt af softwaren - som er med til at generere wow-faktor. Sæt evt. kryds med tavlekridt på scene - sørg for at, projektorer hænger højt.

Vil du også gerne lave et FabLab forløb?

Hvis du har gennemført eller planlagt FabLab aktiviteter, vil vi meget gerne høre om det. Så kan vi nemlig præsentere dine idéer og erfaringer her på siden til inspirati

Vil du også gerne lave et FabLab forløb?

Hvis du har gennemført eller planlagt FabLab aktiviteter, vil vi meget gerne høre om det. Så kan vi nemlig præsentere dine idéer og erfaringer her på siden til inspiration for andre, som arbejder med FabLab aktiviteter og forløb.

For at få din aktivitet eller dit forløb udgivet på FabLab@SCHOOLdk skal du udfylde denne skabelon og sende den til hva@silkeborg.dk. Du skal regne med lidt ekspeditionstid, men du vil modtage en mail, når forløbet eller aktiviteten er offentliggjort.

Et forløb skal som minimum have en titel og en kort brødtekst, som beskriver aktiviteterne. Derudover skal du som minimum vedhæfte et foto eller en video, der illustrerer indholdet. Du kan også vedhæfte forskellige filer, der passer til forløbet: Uddybende forløbsbeskrivelser, produktionsfiler, tegninger, koder mv...

on for andre, som arbejder med FabLab aktiviteter og forløb.

For at få din aktivitet eller dit forløb udgivet på FabLab@SCHOOLdk skal du udfylde denne skabelon og sende den til hva@silkeborg.dk. Du skal regne med lidt ekspeditionstid, men du vil modtage en mail, når forløbet eller aktiviteten er offentliggjort.

Et forløb skal som minimum have en titel og en kort brødtekst, som beskriver aktiviteterne. Derudover skal du vedhæfte et foto eller en video, der illustrerer indholdet. Du kan også vedhæfte forskellige filer, der passer til forløbet: Uddybende forløbsbeskrivelser, produktionsfiler, tegninger, koder mv...