Print Friendly, PDF & Email
Entreprenørskab via fotorammer
5. March 2018
Varroa-bekæmpelse
6. March 2018

I dette forløb arbejder eleverne med at opnå bevidsthed om egen og andres identitet, og symbolisere disse ved hjælp af mønstre, som produceres på forskellig vis med udgangspunkt i tegninger i Inkscape og folieskæring. Eleverne får en øget oplevelse af at være medskabere via digital produktion og udsmykning. Forløbet skaber en øget identitetsforståelse, da der er forkus på elevernes personlige interesser og selviscenesættelse.

Mellemtrin


Fag

billedkunst, matematik

Faglige emner

Mangler

Teknologier

Vinylskærer

Af Ana Catarina Cabral

Lab Leder, FabLab Spinderihallerne Vejle

42665266


Charlotte Mathiasen

NOVAskolen, Vejle

26282495


Forløbsbeskrivelse



LÆRINGSMÅL: FAGLIGE

Eleven kan fremstille mønstre med spejlinger, parallelforskydninger og drejninger. Eleven kan udtrykke ideer og betydninger visuelt. Eleven kan formidle viden med billeder. Eleven kan etablere digitale udstillinger.

LÆRINGSMÅL: TEKNOLOGI OG DESIGN

Eleven kan skitsere eller formulere enkle ideer inden for givne rammer, herunder med digitale værktøjer. Eleven kan afprøve materialer og teknikker i konkrete sammenhænge. Eleven kan kombinere materialer til et produkttryk under instruktion. Eleven kan fremstille produkter efter egne ideer. Eleven kan evaluere egen designproces og eget produkt.

LÆRINGSMÅL: PERSONLIGE

Bevidsthed om egen og andres identitet. Eleverne får en øget oplevelse af at være medskabere af samfundskultur og -kunst via digital produktion og udsmykning. Forløbet skaber en øget identitetsforståelse, da der er forkus på elevernes personlige interesser og selviscenesættelse. Styrk den enkelte elevs digitale dannelse, og de lærer at anvende digital teknologi, som et brugbart redskab til at finde kreative løsninger og tænke innovativt. Opøve elevernes kommunikative kompetencer gennem tværfaglig læring, samarbejde og evaluering.

TRIN FOR TRIN

1. Gruppering  (20 min.) Grupperen kan også deles ved at underviseren tager bind for øjnene og "fanger" to tilfældige eleverne, så de blandes vilkårligt. Igen fokus på opgaven og ikke, hvem der er sammen med hvem.

2. Interview (30 min.) Eleverne opdeles parvis og interviewer hinanden om deres personlige interesser og selvbillede. På denne måde indsamles de nødvendige elementer til at tegne et mønster, der beskriver deres samarbejdspartner.

3. Mønster (45 min.) Hver elev håndtegner et mønster, der beskriver deres samarbejdspartner. Rammen for opgaven er, at tegningen / mønstret skal kunne spejles og rentegnes på computerprogrammet Inkscape.

4. Opsamling (45 min.) Opsamling og evaluering af den foreløbige arbejdsproces.

5. Rentegning på computer  (90 min.) Elevernes færdige håndtegninger overføres / oversættes til programmet Inkscape.

6. Opsamling (45 min.) Opsamling og evaluering af den foreløbige arbejdsproces. Designmodellen eleverne kan evt. færdiggøre arbejdet hjemme, hvis de har installeret Inkscape.

7. Vinylskærer (45 min.) Forbered vinyl til de forskellige applikationer - glas og tøj. Lære om positive og negative spejlinger.

8. Tryk (45 min.) Anvendelse af vinyl og tekstilmaling til print af mønstre på t-shirts..

9. Sandblæsning (90 min.) Anvendelsen af vinyl som stencil til glas og brug af sandblæsningsmaskinen. Ætsningscreme kan bruges i stedet.

10. Opsamling (90 min.) Opsamling for at sikre, at alle elever har forstået opgaven og er med.

11. Glasfacade (90 min.) Anvendelsen af vinyl på glasvæg.

12. Videoopgave (90 min.) Eleverne optage som dokumentation til opgaven små videoer, hvor de forklarer, hvad de har lært af opgaven.

13. Udstilling (90 min.) Udstilling og præsentation af det endelige resultat, derefter kollektiv evaluering.

Noter til underviser Inkscape kan tage noget tid at installere, det er derfor en god ide at have programmet klar dagen før aktiviteten skal finde sted. Ved print på t-shirts er det en god ide at lægge et stykke karton i mellem forside og bagside, så malingen ikke absorberes eller smitter af på resten af stoffet. Eleverne kan spille et spil med udgangspunkt i forløbet, hvor de ud fra de enkelte mønstre skal identificere, hvilket mønster der tilhører hvem i klassen. Forløbet VINYLSKÆRER: UDSMYKNING OG MATEMATIK blev gennemført på NOVAskolen som et fem ugers forløb i fagene matematik og billedkunst. Forløbet var en del af et større projekt om dekoration på skolen. Lærere fra NOVAskolen og lableder fra FabLab@SCHOOLdk Vejle planlagde i samarbejde aktiviteterne. Lablederen var til stede i to dage for at hjælpe med introduktion til computerprogrammet Inkscape og arbejdet med vinylskæreren. Lærerne gennemførte efterfølgende resten af aktiviteterne. Se de vedhæftede filer: interviewframe, mønstre, fotos, kommentarer fra lærere og elever, samt lærernes kontakt info, hvis du vil vide mere om forløbet.

Vil du også gerne lave et FabLab forløb?

Hvis du har gennemført eller planlagt FabLab aktiviteter, vil vi meget gerne høre om det. Så kan vi nemlig præsentere dine idéer og erfaringer her på siden til inspiration for andre, som arbejder med FabLab aktiviteter og forløb.

For at få din aktivitet eller dit forløb udgivet på FabLab@SCHOOLdk skal du udfylde denne skabelon og sende den til hva@silkeborg.dk. Du skal regne med lidt ekspeditionstid, men du vil modtage en mail, når forløbet eller aktiviteten er offentliggjort.

Et forløb skal som minimum have en titel og en kort brødtekst, som beskriver aktiviteterne. Derudover skal du vedhæfte et foto eller en video, der illustrerer indholdet. Du kan også vedhæfte forskellige filer, der passer til forløbet: Uddybende forløbsbeskrivelser, produktionsfiler, tegninger, koder mv...

Scroll Up