Varroa-bekæmpelse

Print Friendly, PDF & Email
Udsmykning og identitet
5. March 2018
Matematik og vinylskærer
24. March 2018

Forløbet er tænkt i en autentisk kontekst, hvor vi står på skuldrene af Jeppe Bundgaards forskning. Vores egne bifamilier skal systematisk "renses" for varroamider. Det gøres ofte med kemisk-bekæmpelse i form af Oxalsyre eller lignende. Kan man ikke bekæmpe miderne på en anden og mere skånsom måde?


Mellemtrin/Udskoling


Fag

biologi, fysik, fysik/kemi, håndværk og design, it, matematik, natur/teknologi, naturfag,

Faglige emner

elevernes alsidige udvikling, faglig fordybelse, innovation og entreprenørskab, it og medier, uddannelse og job

Teknologier

Computer, Arduino, 3D-printer

Af Thomas Petersen

Lab Leder, FabLab Silkeborg


Jesper Fuglsig Andresen

Virklund skole, Silkeborg


Forløbsbeskrivelse




LÆRINGSMÅL: FAGLIGE

Eleven kan forklare, hvordan naturvidenskabelig viden diskuteres og udvikles Eleven har viden om processer i udvikling af naturvidenskabelig erkendelse Eleven kan diskutere løsnings- og handlingsmuligheder ved bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget lokalt og globalt Eleven har viden om naturforvaltning Eleven kan fremstille præcise tegninger ud fra givne betingelser Eleven har viden om metoder til at fremstille præcise tegninger, herunder med digitale værktøjer

Noter til underviser Forløbet er tænkt i en autentisk kontekst, hvor vi står på skuldrene af Jeppe Bundgaards forskning. Vores egne bifamilier skal systematisk "renses" for varroamider. Det gøres ofte med kemisk-bekæmpelse i form af Oxalsyre eller lignende. Kan man ikke bekæmpe miderne på en anden og mere skånsom måde? Derfor er problemet/opgaven autentisk, hvilket sammen med it/medier og praksisfællesskaber, virker motiverende på undervisningen.

LÆRINGSMÅL: TEKNOLOGI OG DESIGN

Eleven kan argumentere om enkle forhold inden for natur og teknologi Eleven har viden om enkel naturfaglig argumentation

LÆRINGSMÅL: PERSONLIGE

Eleven kan diskutere enkle problemstillinger om natur og teknologi Eleven har viden om enkel naturfaglig kildekritik

TRIN FOR TRIN

1. Vores egen designcirkel(feltstudier/Idegenerering/fabrikation/refleksion) (60 min.) Se vores designcirkel

Noter til underviser Vi arbejder ud fra vores designcirkel..

Vil du også gerne lave et FabLab forløb?

Hvis du har gennemført eller planlagt FabLab aktiviteter, vil vi meget gerne høre om det. Så kan vi nemlig præsentere dine idéer og erfaringer her på siden til inspiration for andre, som arbejder med FabLab aktiviteter og forløb.

For at få din aktivitet eller dit forløb udgivet på FabLab@SCHOOLdk skal du udfylde denne skabelon og sende den til hva@silkeborg.dk. Du skal regne med lidt ekspeditionstid, men du vil modtage en mail, når forløbet eller aktiviteten er offentliggjort.

Et forløb skal som minimum have en titel og en kort brødtekst, som beskriver aktiviteterne. Derudover skal du vedhæfte et foto eller en video, der illustrerer indholdet. Du kan også vedhæfte forskellige filer, der passer til forløbet: Uddybende forløbsbeskrivelser, produktionsfiler, tegninger, koder mv...

Scroll Up