Sammenhænge mellem X og Y

Print Friendly, PDF & Email
Digitale blomster
5. March 2018
Fra polygon til polyeder
5. March 2018

Forløbet giver eleverne færdigheder omkring 3D teknologi, hvor de ser muligheden for at visualisere indsamlet data på anden vis end diagrammer i excel/sheets og geogebra. De skal altså designe et konkret produkt ud fra deres data.


Udskoling


Fag

matematik

Faglige emner

Mangler

Teknologier

Computer, 3D-printer

Af Thomas Petersen

Lab Leder, FabLab Silkeborg


Martin Arbjerg Egsgaard

Sølystskolen, Silkeborg


Forløbsbeskrivelse




LÆRINGSMÅL: FAGLIGE

Kompetenceområder: - Tal og algebra Kompetencemål: - Eleven kan anvende rationaletal og variable i beskrivelser og beregninger Færdigheds- og vidensmål: - Eleven kan anvende variable til at beskrive enkle sammenhænge - Eleven har viden om varibles rolle i beskrivelse af sammenhænge Side gevindst: Område: Statistik - (Eleven kan anvende og tolke grafiske fremstillinger af data) - (Eleven har viden om metoder til at behandle og præsentere data, herunder med anvendelse af digitale værktøjer

LÆRINGSMÅL: TEKNOLOGI OG DESIGN

Forløbet giver eleverne færdigheder omkring 3D teknologi, hvor de ser muligheden for at visualisere indsamlet data på anden vis end diagrammer i excel/sheets og geogebra. De skal altså designe et konkret produkt ud fra deres data..

LÆRINGSMÅL: PERSONLIGE

Eleverne kan bruge variable til at beskrive sammenhænge mellem x og y.

TRIN FOR TRIN

1. Hvad kan variere?  Fremstil en historie om en sammenhæng mellem to variabler: - Eks: En frugtarvler sælger jordbær for 30 kr. pr. kg. o Hvad kan ændres(hvad er variabel) i denne historie? o Beskrvielse med ord: ”Prisen på jordbær er 30 gange større end vægten” o Vises grafisk i geogebra. (x og y-aksen) o Vises som tabel Vægt 1 2 3 4 5 Pris 30 60 90 120 150 o Beskrives som formel (y = 30x)

2. Bland selv slik  - Hvordan vil i beskrive (de 2 variabler) en sammenhæng mellem prisen på slik og vægten af slikket, hvis i kigger på billedet. o Man-Tors o Fre-Søn

3. Dataindsamling   Data-indsamling - Hvad er sammenligningen mellem geogebra/koordinatsystem på papir og tinkercad/123D-Design? o Tinkercad er et koordinatsystem. o Vis eksempler.  Trappen  Halskæde  Bjerg. - Fremstilling af modeller, som viser forskellen mellem x og y. o Vælg et emne og find data. o Konstruere et visuelt produkt, som kan vises og forklares for klassen: (x og y-aksen) Eks: - Mål i Champions League - Tid - Antal fødselsdage i klassen - Måneder - Antal biler - Pr. minut - Antal af et produkt - Pris.

Vil du også gerne lave et FabLab forløb?

Hvis du har gennemført eller planlagt FabLab aktiviteter, vil vi meget gerne høre om det. Så kan vi nemlig præsentere dine idéer og erfaringer her på siden til inspiration for andre, som arbejder med FabLab aktiviteter og forløb.

For at få din aktivitet eller dit forløb udgivet på FabLab@SCHOOLdk skal du udfylde denne skabelon og sende den til hva@silkeborg.dk. Du skal regne med lidt ekspeditionstid, men du vil modtage en mail, når forløbet eller aktiviteten er offentliggjort.

Et forløb skal som minimum have en titel og en kort brødtekst, som beskriver aktiviteterne. Derudover skal du som minimum vedhæfte et foto eller en video, der illustrerer indholdet. Du kan også vedhæfte forskellige filer, der passer til forløbet: Uddybende forløbsbeskrivelser, produktionsfiler, tegninger, koder mv...

Scroll Up