Webetik

moddelleret ledning til en pære og tre hænder koplet på fatningen af pæren
Idépiloterne
5. marts 2018
dreng måler genstand for at kunne lave en nøjagtig 3D copi
Nemmere og mere lærerig skolehverdag
5. marts 2018

Mellemtrin/udskoling


Fag

dansk

Teknologier

Laserskærer

Faglige emner

elvernes alsidige udvikling, innovation og entreprenørskab, it og medier

Af Thomas Petersen

Lab Leder, FabLab Silkeborg


Nicolaj Balle

Sejs Skole, Silkeborg




Beskrivelse

I dette forløb får eleverne får kendskab til at administrere deres facebookkonto og indholdet derpå. De får også kendskab til at oprette en hjemmeside og en blog. Formålet med forløbet er at gøre eleverne til mere bevidste forbrugere af digitale medier, og få dem til at reflektere over digital identitetsskabelse. De reflekterer også over egne blufærdighedsgrænser i brug af sociale medier.

Forløbsbeskrivelse

LÆRINGSMÅL: FAGLIGE

Eleverne kan anvende kreativitet til løsning af faglige og sociale opgaver. Eleverne kender metoder til struktureret idegenerering og kan anvende disse. Eleverne kan eksperimentere med opgaver og udfordringer, arbejde vedholdende og improvisere med brug af forhåndenværende ressourcer. Eleverne kan udtrykke kreativitet i forskellige former gennem æstetiske udtryk, medier og handlinger. Eleven får kendskab til at administrere sin facebookkonto og indholdet derpå Eleven får kendskab til at oprette en hjemmeside og en blog Eleven bliver bevidste forbrugere af digitale medier Eleven reflekterer over digital identitetsskabelse Eleverne reflekterer over egne blufærdighedsgrænser i brug af sociale medier

LÆRINGSMÅL: TEKNOLOGI OG DESIGN

Eleven som kritisk undersøger Eleven som analyserende modtager Eleven som målrettet og kreativ producent Eleven som ansvarlig deltager

LÆRINGSMÅL: PERSONLIGE

Eleverne kan anvende kreativitet til løsning af faglige og sociale opgaver. Eleverne kender metoder til struktureret idegenerering og kan anvende disse. Eleverne kan eksperimentere med opgaver og udfordringer, arbejde vedholdende og improvisere med brug af forhåndenværende ressourcer. Eleverne kan udtrykke kreativitet i forskellige former gennem æstetiske udtryk, medier og handlinger. Eleven får kendskab til at administrere sin facebookkonto og indholdet derpå Eleven får kendskab til at oprette en hjemmeside og en blog Eleven bliver bevidste forbrugere af digitale medier Eleven reflekterer over digital identitetsskabelse Eleverne reflekterer over egne blufærdighedsgrænser i brug af sociale medier

TRIN FOR TRIN

1. Introduktion til forløbet WEBetik (10 min.) Eleverne skal gennemgå forskellige øvelser i forløbet, for at bevidstgøre eleverne om deres internetvaner.

2. De fire verdenshjørner (40 min.) En opgave hvor eleverne reflekterer over deres adfærd på nettet udfra lærerstillede spørgsmål

3. Klassens Top 10 (40 min.) En opgave hvor eleverne undersøger hvilke hjemmesider der er populære i klassen. Denne undersøgelse skal give anledning til snak om adfærd på nettet.

4. Har du styr på din Facebookprofil? (40 min.) En opgave som sætter fokus på venner, digitale fællesskaber, mobning, kommunikation, sikkerhed, privatliv og retten til selv at bestemme.

5. CTRL over dine digitale spor (20 min.) Eleverne skal se filmen "CTRL over dine digitale spor": https://www.youtube.com/watch?v=5iz5yVrC-kg

6. Opret hjemmeside (180 min.) Her lære eleverne at strukturere og oprette en hjemmeside som fortæller om eleven selv. Eleverne vil få kenskab til HTML og kildekode via Notepad++

Noter til underviser Designopgave: Opfind en måde at beskytte sig selv på facebook Konstruere sin egen identitet via forskellige digitale platforme Hvad kan man gøre for at beskytte sig selv på nettet? Hvilke redskaber kan man bruge aktivt for at beskytte sig selv på nettet? Eleverne skal gerne finde frem til, at det er muligt at beskytte sig selv på f.eks. Facebook ved at oprette en hjemmeside/blog, som de selv administrerer, som de kan linke fra til Facebook. Opgaverne eleverne skal igennem ligger på: http://www.emu.dk/sites/default/files/23_Aktiviteter_24_feb_2014.pdf