Kolding bliver den fjerde FabLab@SCHOOLdk kommune: “Vi vil udvikle design-didaktikken sammen!"


Julegaverne er kommet tidligt i år! Siden starten af efteråret har vi nemlig arbejdet tæt sammen med Kolding Kommune, og vi er stolte af nu endelig at offentliggøre, at de er en del af partnerskabet om at udvikle fremtidens folkeskole med design-didaktik og digital dannelse sammen med os.


Siden 2014 har Aarhus, Vejle og Silkeborg kommuner sammen med Aarhus Universitet afprøvet, udforsket og udviklet viden og praksis omkring designtænkning, digital fabrikation og digital dannelse i folkeskolen. Mere end 30 skoler, 700 lærere og 6000 elever har arbejdet med design-didaktik og nye teknologier for at komme nærmere det 21. århundredes kompetencer og dannelse i en stadig mere kompleks og digital verden. Og samtidig har vi arbejdet for at udvide partnerskabet nationalt, så vi kan styrke udviklingen og flere børn og unge kan få glæde af fablab-aktiviteterne.


I Kolding har innovation, design og entreprenørskab stået på skoleskemaet længe, og med optagelse i FabLab@SCHOOLdk-partnerskabet får Koldings lærere nu nye sparringspartnere i udviklingen af nye undervisningsformer.


Leder af Pædagogisk Center Kolding, Camilla Johansen, der nu er lokal projektleder for FabLab@SCHOOLdk i Kolding, fortæller:


”I Kolding forventer vi, at deltagelse i FabLab@SCHOOLdk vil inspirere os til det videre arbejde med design og innovation, så det bliver en naturlig del af skolen, fagene og hverdagen for eleverne. I projektet møder vi super-skarpe folk fra både de andre kommuner og fra Aarhus universitet. Det kan kun blive godt”.


Kolding bliver en vigtig partner i udviklingen af design-didaktikken

Kommunerne i FabLab@SCHOOLdk er sikre på, at det bliver win/win for alle parter. På Pædagogisk Center i Kolding er der allerede etableret et “Pædagogisk Innovations Lab” (PIL), et “Skattekammer” og et “Legotek”, som spiller godt sammen med tilgange og teknologier i fablabs. Kolding kommune har desuden mange erfaringer med “Mediepatruljer” (Peer learning) på skolerne og hele arbejdet med “21st Century Skills”. Ikke mindst er Kolding officielt udnævnt “Design Kommune”, som tydeligt kan mærkes i deres prioritering af indsatser på skoleområdet:


“Vi har arbejdet med design-didaktik og design-pædagogikken længe. Det er et vigtigt mindset for lærerne, når vi fortsat skal udvikle kreativitet og innovation i undervisningen. Men vi har også brug for at få de nye digitale fabrikationsteknologier med i de her processer - og på en refleksiv og meningsfuld måde for elevernes læring og dannelse i fremtiden”, uddyber Camilla Johansen.


For lærerne i Kolding betyder partnerskabet bl.a. mulighed for deltagelse i FabLab@SCHOOLdk-netværket, hvor ideer til undervisning og læringsforløb udveksles samt deltagelse i studieture, uddannelse og konferencer.


En gruppe fra Kolding var allerede med på studietur til Hamborg og Berlin i uge 41, og flere har endda deltaget på efterårets mastermodul i “Designprocesser og digital fabrikation” ved Aarhus Universitet sammen med de andre lærere og ledere i FabLab@SCHOOLdk-samarbejdet.


Camilla og hendes kollegaer skal nu til at planlægge fablab-aktiviteter for foråret, hvor der bliver sat fokus på programmering og robotteknologi efter principperne i FabLab@SCHOOLdk. Vi glæder os til at udvikle design-didaktikken sammen!