3D-printede mobilcovers

skærmdump fra scratcprogram der viser kat der kan programmeres
Scratch begynder
5. marts 2018
fire elever fremviser designtanker på et bord foran sig og på bærbare computerskærme
Entreprenørskab via fotorammer
5. marts 2018

Udskoling


Fag

dansk, it, matematik

Faglige emner

innovation og entreprenørskab

Teknologier

Computer, 3D-printer

Af Jesper Hildebrandt Andersen

FabLab rådgiver, Vejle

61782906


Kasper Håck Olesen

UCV - UngdomsCenterVejle

22452657




Beskrivelse

I dette forløb styrkes elevernes evner til at inddrage og håndtere nye teknologier og udtrykke tanker og ideer bag et selvudviklet design og et færdigt produkt. Eleverne oplever sig selv som opfindere og får en positiv oplevelse i mødet med ny teknologi som 3D-printeren. Eleverne får gennem forløbet kendskab til opstart af egen virksomhed, herunder budget, branding, PR og produktion.

Forløbsbeskrivelse



LÆRINGSMÅL: FAGLIGE

Forløbet giver eleverne mulighed for at arbejde med komplekse designprocesser knyttet til produktfremstilling. Der er fokus på elevernes kompetencer til at skabe, udvikle og handle.

Noter til underviser Det tager lang tid at printe et cover, så jo flere 3D-printere skolen har til rådighed, jo bedre.

LÆRINGSMÅL: TEKNOLOGI OG DESIGN

Forløbet styrker elevernes evner til at inddrage og håndtere nye teknologier og udtrykke tanker og ideer bag et selvudviklet design og et færdigt produkt. Eleverne oplever sig selv som opfindere og får en positiv oplevelse i mødet med ny teknologi som 3D-printeren. Eleverne får gennem forløbet kendskab til opstart af egen virksomhed, herunder budget, branding, PR og produktion.

LÆRINGSMÅL: PERSONLIGE

Eleven kan se sig selv som "opfinder" og får en positiv oplevelse med mødes med den nye teknologi, der er i 3D printeren. Eleven har fået kendskab til opstart af egen virksomhed, herunder budget, branding, PR og produktion.

TRIN FOR TRIN

1. Forberedelse (180 min.) 2 timer med Fablab med intro til kommunikationsplatformen Blogger og installering af Autodesk 123D Design.

2. Gruppedynamik, rammer for ugen og idégenerering  (371 min.) Øvelser omkring gruppearbejde, forventninger til hinanden og til ugen. Den kreative idégenerering kan igangsættes med skitsetegning.

3. Introduktion til teknologi  (30 min.) Hvordan bruges 123D Design, Cura og 3D-printer i FabLab (hands on).

4. Produktion (342 min.) Arbejde med 123D Design og produktion af prototyper på 3D-printer.

5. Markedsføring, budget og finpudsning af endeligt produkt (369 min.) Fokus på matematik (budget), branding, SWOT-analyse, video om processen og produktet, blogging mm..

6. Evaluering, udstilling og fremvisning af videoer (93 min.) Alle prototyper, skitser, budgetplaner samt QR-kode til proces-/produktvideo udstilles. Eleverne fremviser deres film.

Noter til underviser For os virkede det godt, at forløbet var tænkt som en helhed, hvor fremstilling af mobilcovers blev kombineret med indsigt i blandt andet budgetplanlægning, branding og PR-arbejde. På den måde blev ventetiden i forbindelse med fremstillingen af covers minimeret for de enkelte grupper. Tre 3D-printere til 7-8 grupper er passende. Grupperne i dette forløb endte alle op med en prototype, som de var meget stolte af. Skal produktet være helt færdigt og fuldt funktionelt, må der påregnes mere tid i FabLab. Se resultatet af bloggen her http://tvaerfagliguge.blogspot.dk