Skridttæller – Skridt og statistik

Når børn koder børn
24. juni 2024
Bogmærker
Bogmærker
29. juli 2024
Når børn koder børn
24. juni 2024
Bogmærker
Bogmærker
29. juli 2024

Eleverne vurderes skridttællerens placering.

8. klasse


Fag

Matematik

Faglige emner

Kodning, Dataindsamling, Statistik

Teknologier

Kodning - Ultra:bit

Af Smilla Ringstrøm Juel Hein


Af Mia Nygaard Hansen




Beskrivelse

I dette forløb arbejdes der med at kode en Ultra:bit til at være en skridttæller, afprøve skridttællerne, vurdere dens præcision via dataindsamling og kalibrere skridtælleren til yderligere nøjagtighed 

Forløbsbeskrivelse

INDLEDNING

Forløbet handler grundlæggende om at kode en Ultra:bit til at være en skridttæller og derefter bruge den til at indsamle data med.

Forløbet knytter sig til matematik og er gennemført af en 8. klasse og forløbets varighed var 4 timer.

Forløbet er relevant fordi det knytter sig op til følgende i faghæftet til matematik:

Kompetenceområde:

Matematik kompetence (Eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik)

Færdighedsmål:

Modellering (Eleven kan gennemføre modelleringsprocesser, herunder med inddragelse af digital simulering)

Vidensmål:

Modellering (Eleven har viden om elementer i modelleringsprocesser og digitale værktøjer, der kan understøtte simulering)

I opstarten blev eleverne inddelt i arbejdsteams, så de løbende kunne sparre og hjælpe hinanden i forløbet.

Eleverne kendte på hånd lidt til blokprogrammering, da de på mellemtrinnet har deltaget i Naturfagsmarathon, så en egentlig præsentation af Ultra:bit’en, har i dette tilfælde ikke været nødvendig. Hvis man er i en klasse som  ikke kender til blokprogrammering og Ultra:bit, vil en introduktion til dette være en fordel. 

 

Udfordring

UDFORDRING

De får som start præsenteret designopgaven: De skal ved hjælp af blokprogrammering programmere en Ultra:bit til at være en skridttæller.

 

Undersøg

UNDERSØG

De skal lave kodning via www.Ultrabit.makecode.org og følge vejledningen som hedder “Step counter”

Når de har lavet kodningen, skal de undersøge hvordan Ultra:bit’en registreret bevægelser, så de finder ud af, hvor det er smartest at placere deres Ultra:bit

 

Få idéer

FÅ IDÈER

Eleven skal i denne fase finde ud af, hvordan man kan lave dataindsamling ved hjælp af deres kodede Ultrabit, deres smartphone/smartwatch og hvordan de med fordel kan inddrage brugen af google sheets og GeoGebra.

 

Skab

SKAB

Eleverne skal i denne fase, efter de har undersøgt hvor skridttælleren bedst placeres, ud og teste deres skridttæller og skabe data/dataindsamling.

 

DEL

De skal fremlægge deres data for hinanden i deres teams og sammenligne det med dataresultater fra deres smartphones og smartswatches, dette for at vurdere hvor præcist deres Ultra:bit skridttæller måler.

 

Tænk efter

TÆNK EFTER

Efter at have afprøvet deres Ultra:bit skridttæller, samlet data og sammenlignet med andre skridtmålere på smartphone og smartwatches, er det nu tid til at kalibrere deres skridttæller og på ny vurdere om skridttælleren nu er mere præcis

AFRUNDING

Eleverne var meget optaget af programmeringen og sammenligning med allerede kendte skridttællere fra deres smartphones/smartwatches.

I forhold til dataindsamling, var skridttælleren en simpel måde at få samlet data på og det var nemt at anvende for eleverne i Google Sheets.

Det er rigtig fint, hvis eleverne på forhånd kender til blokprogrammering, da man ellers skal regne med at afsætte et par timer til introduktion inden man kan påbegynde forløbet med Ultra:bit og skridttæller.