FabLab Forløb

INSPIRATION TIL DESIGN AF UNDERVISNINGSFORLØB OG EKSEMPLER PÅ ELEVEKSPERIMENTER

Et FabLab-forløb giver eleverne mulighed for at lære om teknologi, innovationsprocesser og naturvidenskab på tværs af fag ved selv at opfinde, udvikle, bygge og teste digitale og fysiske modeller.

Forløbene er inspireret af Seymour Paperts konstruktivistiske perspektiv, som argumenterer for, at børn lærer mest effektivt, når de bygger artefakter i samarbejde med jævnaldrende. Der er endvidere fokus på, at eleverne gennem det eksperimenterende arbejde optræner almene kompetencer i forhold til kritisk tænkning, kommunikation og samarbejde, kompleks problemløsning og teknologisk mestring. Kompetencer, der er centrale i det 21. århundrede.

Der er siden 2014 udviklet en lang række tværfaglige undervisningsforløb til forskellige klassetrin på skolerne i FabLab@SCHOOLdk partnerskabet, og en del af dem vil være at finde her på siden. Nogle forløb er grundigt beskrevet, mens andre blot er inspiration til selv at udvikle lignende forløb.

FabLab Forløb

  • Vælg kategori

  • Vælg værktøj

  • Sortering

  • Annuller søgning


I alt 43 indlæg

Storm P. opfindelser

Inspireret af Storm P.’s opfindelser arbejdede eleverne i dette forløb med at løse en række mere eller mindre banale hverdagsproblemer, som de selv valgte.

Vejviser design

Som en introduktion til designcirklen arbejdede eleverne i en kobling af fagene natur/teknologi og dansk med designopgaven “find rundt”/”vejviser design”.

Hængere og holdere

Forløbet har fokus på introduktion til design cirklen, eleverne havde mulighed for at lave deres skitser i tinkercad eller analogt.

Kodning i indskolingen

Med udgangspunkt i egen nysgerrighed om, hvornår det er muligt at starte med kodning i skolen, er her et undervisningsforløb med blok-kodning.

Udsmykning af musiklokale

Hvordan får man en oplevelse af, at det er et musiklokale man træder ind i? Idégenererings opgave for 5. klasse, med udgangspunkt i designcirklen.

DGI fodbold-maskot

Eleverne fik til opgave og lave en maskot til DGI fodbold. Der vil blive stillet en række krav til elevernes maskotter, f.eks. skal maskotten have en historie.

Spil i regn

Eleverne i overbygningen har designet et spil til indskolingseleverne, der kan spilles udendørs i regnvejr. En opgave stillet af skolelederen da han ønskede, at eleverne kommer mere ud – også når det regner.

Nudging – adfærdsdesign

Forløbet sigter efter at gøre eleverne opmærksomme på de mange ubevidste påvirkninger, vi udsættes for i vores hverdag og derved kunne afmaske/analysere påvirkninger – med andre ord blive kritiske.

Vejr og teknologi

Hvordan kan vi, ved hjælp af en microcontroller, lave undersøgelser med vejret? I dette forløb skal eleverne undersøge, idegenerere og til sidst fabrikere deres eget forsøg, som skal vise den teori, de har lært omkring vejrfænomener og klima, og hvordan teknologien her spiller en rolle.

Grønne koder

Kan vi skabe bæredygtig energi, der kan forsyne en Micro:bit med de fornødne 3 volt? Det er den designudfordring eleverne møder i dette forløb, hvor nogle klasser arbejder med FN’s verdensmål nr. 7 omkring bæredygtig energi, mens en anden klasse dokumenterer og formidler erfaringer fra designløsningsprocesserne.

Plastik i havet

I dette forløb skal eleverne være med til at finde ud af, hvordan de med hjælp af en micro:bit kan få folk til at blive bedre til at mindske mængden af plastik, så det ikke ender i havet.

Lys, spektrallinjer og varmebølger

Lyset er tilbage i folkeskolen! Kom på et inspirationskursus om lys, spektrallinjer og varmebølger.
På kurset vil to færdige flip-learnings oplæg om lys og bølgelære, blive præsenteret. Flip-learning oplæggene kan efterfølgende bruges af eleverne til selvstudie før arbejde med forløbet.

Lob-ausdrücke – positive ord på tysk

Der arbejdes med digital design og folieskærer ifm. fremstilling af Lob-ausdrücke (positive ord) til tyskundervisningen og skolens øvrige læringsmiljø.

At tænke ind i boksen

Forløbet tager udgangspunkt i den modulære kasse kaldet “Common Cubes”, som blev udviklet på FabLab Silkeborg i efteråret 2015. Common Cubes er blevet et centralt element i indretningen af mange af Silkeborg Kommunes FabLabs.

Matematik og vinylskærer

Aktiviteten præsenterer værktøjer til at indføre digital fabrikation i klasseværelset i form af en vinylskærer og softwareprogrammet Inkscape. Eleverne opnår viden om og forståelse for teknologien og dens muligheder (og begrænsninger).

Varroa-bekæmpelse

I dette forløg skal vores egne bifamilier skal systematisk “renses” for varroamider. Det gøres ofte med kemisk-bekæmpelse i form af Oxalsyre eller lignende. Kan man ikke bekæmpe miderne på en anden og mere skånsom måde?

Udsmykning og identitet

I dette forløb arbejder eleverne med at opnå bevidsthed om egen og andres identitet, og symbolisere disse ved hjælp af mønstre, som produceres på forskellig vis med udgangspunkt i tegninger i Inkscape og folieskæring.

Entreprenørskab via fotorammer

Forløbet har fokus på den kreative proces og evnen til at udtrykke tanker og ideer bag et selvudviklet design. Fagligt opnår eleverne indsigt i Blogger, Inkscape, udarbejdelse af budget i matematik, markedsføring og opstart af virksomhed.

3D-printede mobilcovers

Eleverne designer mobilcovers og oplever sig selv som opfindere ved hjælp af ny teknologi som 3D-printeren. Eleverne får gennem forløbet også kendskab til opstart af egen virksomhed.

Scratch begynder

Gennem forløbet udvikles elevernes kompetencer til at programmere, anvende loops og kode, samtidig med at der tages udgangspunkt i deres egne hverdagserfaringer og interesse for computerspil.

Intro Makey-Makey

Her inddrages elementer fra matematik og fysik i et forløb, hvor eleverne også skal bruge deres viden og praktiske færdigheder omkring Scratch og Makey Makey for at skabe interaktivt inventar.

Scratch fortsat

Eleverne skal lave deres eget computerspil, hvor der bygges videre på deres kendskab til programmet ‘Scratch’. Gennem forløbet styrkes deres færdigheder i matematik, IT- og mediekompetencer.

3D begynder

Eleverne får kendskab til 3D teknologier ved at anvende programmerne 123D Design, TinkerCad og Meshmixer. Ved hjælp af disse softwareprogrammer tegnes en Pacman figur, en Smartphone holder og en ‘dræberkanin’.

E-tekstiler og designprocesser

I dette forløb arbejder eleverne med at kombinere Lilypads og tekstiler til et produktudtryk under instruktion. Eleverne får mulighed for at fordybe sig i designprocessen og afprøve ideer i forhold til produkters form og funktion.

Tiltskilt

Et Tiltskilt er en lille kasse, hvor en glaskugle kan skabe kontakt og danne et kredsløb, der kan tænde lys. Her skal eleverne tænke kreativt og arbejde selvstændigt med at finde egne måder at løse opgaverne på.

Sejs X Project

En gruppe jordboere er rejst til en ny planet og eleverne skal hjælpe med at designe den første by: Sejs X. Designerne (eleverne) skal hver løse et problem for en planet beboer.

Vores jul

Eleverne har med reference til historiske personer og hændelser, og med afsæt i viden om den danske juls oprindelse og kendskab til de gamle danske symboler før og efter krigen i 1864 udarbejdet julepynt i FabLab.

Rethink

I dette forløb fortolker og rekonstruerer eleverne historiske scenarier og fortællinger fra renæssancen i et moderne design sprog. REthink refererer til ønsket om kulturel, videnskabelig og arkitektonisk “Genfødsel”.

Nemmere og mere lærerig skolehverdag

Eleverne vælger sig efter interesse ind på et af 3 storhold – Arduino-programmering, læringsmiljø eller matematikmaskiner, som alle arbejder med ud fra overskriften ‘Gør din skolehverdag nemmere, bedre eller mere lærerig’.

Webetik

I dette forløb får eleverne får kendskab til at administrere deres facebookkonto. De får også kendskab til at oprette en hjemmeside og en blog. Formålet er at gøre eleverne til mere bevidste forbrugere af digitale medier.


Vil du også gerne lave et FabLab forløb?

Hvis du har gennemført eller planlagt FabLab aktiviteter, vil vi meget gerne høre om det. Så kan vi nemlig præsentere dine idéer og erfaringer her på siden til inspiration for andre, som arbejder med FabLab aktiviteter og forløb.

For at få din aktivitet eller dit forløb udgivet på FabLab@SCHOOLdk skal du udfylde denne skabelon og sende den til hva@silkeborg.dk. Du skal regne med lidt ekspeditionstid, men du vil modtage en mail, når forløbet eller aktiviteten er offentliggjort.

Et forløb skal som minimum have en titel og en kort brødtekst, som beskriver aktiviteterne. Derudover skal du som minimum vedhæfte et foto eller en video, der illustrerer indholdet. Du kan også vedhæfte forskellige filer, der passer til forløbet: Uddybende forløbsbeskrivelser, produktionsfiler, tegninger, koder mv...

Scroll Up