PIONERUDDANNELSEN
Teknologiforståelse gennem design og fabrikation

OM UDDANNELSEN

Pioneruddannelsen ’Teknologiforståelse gennem design og fabrikation’ var en udviklingsindsats, som FabLab@SCHOOLdk gennemførte med støtte fra A. P. Møllerfonden 2020-2024. Formålet var at støtte skoler i at etablere en praksis, hvor elever udvikler teknologiforståelse, praksisfaglige færdigheder og kompetencer til det 21. århundrede. 

Indsatsen inkluderede et to-årig kompetenceudviklingsforløb med:

  • Uddannelse af lærere og pædagoger til FabLab-pionerer/ressourcepersoner
  • Udvikling af skolens strategi og handleplaner for fagfeltet
  • Undervisningsforløb, hvor elever arbejder med design og digital fabrikation
  • Uddannelse af kolleger gennem udvikling, gennemførelse og evaluering

Pioneren udviklede på første år egne kompetencer inden for teknologi og lærte at anvende forskellige digitale teknologier, som for eksempel Micro:Bit, 3D-print, laserskærer, folieskærer mv.

Under uddannelsen tilrettelagde, gennemførte og evaluerede pioneren flere undervisningsforløb, hvor elever udvikler teknologiforståelse gennem design og fabrikation.

I uddannelsens andet år involverede pionereren fire kolleger, som sammen med pioneren planlagde, gennemførte og evaluerede undervisningsforløb i mindst to klasser.

Indsatsen blev understøttet af fire samtaler, hvor pioner og leder mødtes med FabLab-teamet for at afstemme forventninger, fastsætte mål, vurdere behovet for support samt udvikle skolens strategi for forankring af indsatsen. Derudover var der en række introduktions- og evalueringsaktiviteter før, under og efter forløbet.

Se filmen

Overblik over indhold og struktur i FabLab@SCHOOLdks to-årige pioneruddannelse, som blev gennemført i Silkeborg, Middelfart, Kolding og Vejle Kommune 2020-2024.