Nyheder


Hvad sker der i FabLab@SCHOOLdk

Følg med i, hvad vi arbejder med i FabLab@SCHOOLdk kommunepartnerskabet og i de lokale FabLabs.

  • Fotos fra FabLearnDK 2019
    Se fotos fra udvikling af Fremtidens fagligheder på FabLearnDK 2019
  • Det’ jul – det’ cool – i FabLab@SCHOOL
    FabLabLog på Fælleshåbsskolen: Casper har rodet fusion360. Nikolaj har fået lavet endnu et lysskilt. Sigurt nye guitar skulle have noget at stå i. Caroline har fået lavet tryk til og på t-shirts til en fest på lørdag. Lukas har fået 3D printet lidt flere dele til en kunstig hånd. Og ellers er der blevet hygget og snakket en masse...
  • Grønne koder – en FabLab challenge for mellemtrinnet
    Elever fra to 5. klasser på Voel Skole og en 6. klasse på Resenbro Skole har sammen med FabLab Silkeborg arbejdet med en udfordring relateret til FN's verdensmål nr. 7 omkring bæredygtig energi. Eleverne fra Voel Skole har ved hjælp af designprocesmodellen arbejdet med dette tema i natur-teknologi som en del af skolens grønne profil (grønt flag skole), mens eleverne fra Resenbro Skole har dokumenteret og formidlet fra projektet ud fra danskfaglige mål. Projektet er faciliteret af en FabLab underviser fra FabLab Silkeborg, som er ‘gået forrest’, mens lærerne er sidemandsoplært til at arbejde procesorienteret og problemløsende med elever på mellemtrinnet.
  • Besøg på FabLab@Strathclyde
    I forbindelse med Fablab@SCHOOLdk’s besøg i Glasgow til Scottish Learning Festival var der planlagt forskellige studieture med besøg til skoler, naturvidenskabeligt museum, TeachMeet og andre interessante ting. Jeg var heldig at deltage på et besøg hos University of Strathclyde, som blandt andet har et meget velbesøgt FabLab som en del af de mange ordinære aktiviteter og tilbud, der er på et stort universitet. FabLab@StrathClyde er det første universitetsbaserede FabLab i England, og har besøg af omtrent 200 studerende om ugen fra forskellige faglige discipliner. Brugerne skal betale for materialeforbrug, men har ellers gratis adgang fra 09.30-17.00 hver dag.
  • Besøg hos STEM Glasgow
    Som en del af FabLab@SCHOOLdks studietur til Glasgow besøgte vi organisationen STEM Glasgow, som arbejder for at  unge mennesker, undervisere og partnere samarbejder om udvikling af STEM baseret viden, færdigheder og kompetencer, som kommende generationer kan anvende i liv, læring og arbejde og dermed supportere udviklingen af Glasgows økonomi.
  • Workshops og eksperimenter på Glasgow Science Centre
    Lyden af en masse begejstrede skoleeleverne er det første, som møder mig da jeg træder ind på Glasgow Science Museum. I løbet af mit besøg møder jeg vel 150-200 skoleuniformerede elever i alle aldre, og det passer meget godt med det antal en venlig medarbejder informerede mig om, at der dagligt besøger Glasgow Science Museum. Hvis man nogensinde er på disse kanter, så er et besøg på Glasgow Science Museum meget anbefalelsesværdigt.
  • Besøg på Jordanhill School, Glasgow
    FabLab@SCHOOLdk besøgte Jordanhill Shool i Glasgow, som er en skole med ca. 1000 elever fordelt fra primary 1 til secondary 6. Skolen har en lang historie og er grundlagt i 1920. Frem til 1988 var skolen en prøveskole for lærerstuderende fra universitetet. Skolen er placeret i vest Glasgow i et område med gode ressourcer. Besøget tilbød en spændende spejlingsramme for vores egen danske undervisningspraksis. Vi bemærkede i særlig grad skolens fokus på det visuelle, fordybelse og høje forventninger til alle.
  • FabLab@SCHOOLdk indtager Glasgow
    Lærere, pædagoger, speciallærere, konsulenter, ledere og lektorer fra FabLab@SCHOOLdk partnerskabet er denne uge i Glasgow for at samle ny inspiration og udvikle fælles praksis for arbejdet med designtænkning og digital fabrikation i undervisningen. Gruppens deltagere kommer fra folkeskoler, privatskoler, gymnasier, ungdomsskoler, efterskoler, Centre for Specialundervisning af unge og voksne, Specialskoler, Læreruddannelse og forvaltninger og vil gennem ugens aktiviteter undersøge mangfoldige muligheder for at understøtte læring for børn og unge gennem FabLab aktiviteter. På turen omsættes den pris FabLab@SCHOOLdk modtog af […]
  • Stanfordpris til FabLab@SCHOOLdk
    Kolding, Vejle og Silkeborg Kommune har siden 2014 samarbejdet med Aarhus Universitet i FabLab@SCHOOLdk om udvikling af teknologi-undervisning i folkeskolen. Det banebrydende samarbejde blev i sidste uge anerkendt på højt internationalt plan, da FabLab@SCHOOLdk på FabLearnEU konferencen i Trondheim modtog 2018 FabLearn Global Excellence - Organizational Leadership Award. Prisen blev overrakt af professor Paulo Blikstein fra Stanford University, USA.
  • Inspiration fra FabLearnEU
    FabLabLog på Fælleshåbsskolen: Casper har rodet fusion360. Nikolaj har fået lavet endnu et lysskilt. Sigurt nye guitar skulle have noget at stå i. Caroline har fået lavet tryk til og på t-shirts til en fest på lørdag. Lukas har fået 3D printet lidt flere dele til en kunstig hånd. Og ellers er der blevet hygget og snakket en masse...
  • FabLab, Fællesspisning og Fordybelse på Fælleshåbsskolen
    FabLabLog på Fælleshåbsskolen: Casper har rodet fusion360. Nikolaj har fået lavet endnu et lysskilt. Sigurt nye guitar skulle have noget at stå i. Caroline har fået lavet tryk til og på t-shirts til en fest på lørdag. Lukas har fået 3D printet lidt flere dele til en kunstig hånd. Og ellers er der blevet hygget og snakket en masse...
  • Teknologiforståelse i indskolingen
    FabLab-pioner og pædagog på Vestre Skole i Silkeborg, Bjørg Hansen, har lavet denne fine videofortælling om, hvordan hun arbejder med teknologiforståelse i indskolingen. Eleverne samarbejder og eksperimenterer med teknologiskrot, som de skiller ad og undersøger. Undervejs lærer de, hvad de enkelte dele hedder, hvad deres funktion har været og hvordan de fungerer. De løsner og identificerer højttalere, motorer, led pærer mv. De afprøver kontakter og lærer at skabe simple kredsløb – og forsøger at genbruge elementerne i nye sammenhænge.

Scroll Up