Bogmærker

ThinkerCAD i Dansk faglig sammenhæng
26. juli 2024
Window-stickers
29. juli 2024
ThinkerCAD i Dansk faglig sammenhæng
26. juli 2024
Window-stickers
29. juli 2024

3. klasse


Fag

Dansk (og evt. billedkunst)

Faglige emner

Læsning

Teknologier

Inkscape og RD Works Lasercutter

Af Michael Ljunggreen




Beskrivelse

Eleverne skal lære at bruge nogle basis-værktøjer i Inkscape og producere deres eget personlige bogmærke. Forløbet er lavet i samarbejde med dansk - “Lodret læsning”.

Forløbsbeskrivelse

INDLEDNING

Hvad: Eleverne skal afprøve programmet Inkscape og lave deres egne bogmærker. Bogmærket skal bruges i forbindelse med læsning i skolen (eller hjemme).

Hvem: 3. årgang og deres dansk/billedkunstlærere

Hvorfor: Introduktion til teknologierne Inkscape, RD Works og lasercutter. De skal prøve at designe et produkt, som de selv har ejerskab af og kan bruge direkte.

TIDSPLAN

Introduktion og vejledning af FabLab-vejleder i ca. 6 lektioner.

  • Designopgave
    Eleverne skal lave bogmærker med udgangspunkt i deres egne interesser for bøger og/eller hobbyer.
  • Idégenerering
    De kan se på allerede producerede eksempler og se på hinandens idéer.
  • Fabrikation
    Ved hjælp af Inkscape skal de tegne/forme de forskellige lag (2 stk), som deres bogmærker skal opbygges af. Afslutningsvis skal de produceres vha. lasercutter.

 

HVOR OG HVORDAN?

Alle designtimerne foregår i klassen. Udskæring og samling foregår i FabLab og evt. ved at bruge tid fra Åbent FabLab.

  1. Installation af programmerne Inkscape og RD Works.
  2. Kort gennemgang af opsætning af Inkscape og derefter de værktøjer, de skal koncentrere sig om (pegeredskab og firkant).
  3. Eleverne guides i at lave
    • Firkant med runde kanter
    • Dublikere, sætte farver på firkant og kanter
    • Finde sort(/hvide) billeder og spore dem
    • Sætte dem sammen med forsiden
  4. Klargøring af bogmærke og gemmefunktionen (.dxf og .svg)
    • Vælg farver på for- og bagside
    • Eleverne skal tage stilling til, hvad der skal skæres, graveres og “tegnes.
  5. Import af grafik fra Inkscape til RD Works og klargøring ift. gravering, skæring og “tegning”.
    • Evt installation af RD Works. Alternativt kan alle filer samles ved læreren, hvorefter man i fællesskab samler objekter i enkelte dokumenter og behandler dem i fællesskab.
      • Hvad skal skæres, graveres, “tegnes”?

Udskæring og gravering på laser cutter og afslutningsvis samles for- og bagside med lim.

 

AFRUNDING

Vær opmærksom på, at der går en del tid med at installere de to programmer, da elevernes opsætning kan være forskellig og de kan have svært ved, at installere.

Hvis det er muligt, at eleverne har installere Inkscape og RD Works på forhånd kan det spare meget undervisningstid.

 

Når eleverne skal skære ud og samle kan man med fordel samle, så mange bogmærker som muligt i enkelte dokumenter og skære dem ud på samme tid.

Brug gerne tid fra “Åbent FabLab”, hvor eleverne kommer ned og får skåret ud – hvis der er bogmærker der skiller sig meget ud fra de andre.

Det kan være oplagt at inddrage H&D, hvis man vil bruge mere tid på projektet og evt. inddrage andre materialer eller teknologier. Det kan anbefales, hvis man vil arbejde med bogmærker i de større klasser.

  • Fablab-vejlederen står for hele forløbet.