Målsætning:
Lade eleverne udfordre hinanden og vinde battles med snedig kode på enkle kamprobotter.
Lære at kode microbits og udtænke redskaber til opgaven.
Inspiration:
Japanske sumo-robotter:
https://www.youtube.com/watch?v=mS-L2fpV1Is
Robot Wars etc.
Tidsplan:
2 dage á 5 lektioner
Materialer pr. gruppe/elev:
Fælles materialer:
Læringsmiljø:
På skolen, i eget klasselokale
Færdigheds og vidensmål:
Dag 1 (lek. 1-5)
Dag 2 (lek. 6-10)
Evt. ekstraopgaver
Eleverne løser en ny challenge.
Opgaveeksempler:
MATERIALER:
Se herover
TIDSPLAN:
Jeg brugte 2 fordybelsesdage på projektet. Det kan godt spredes ud på flere dage med færre timer pr. dag.
Det var meget svært for eleverne at komme i gang med kodningen. Lysten og energien var der, men at lave brugbar kode var svært.
De fleste elever gik håndgribeligt til værks, lavede animationer på microbitten og lyde der skulle følge de forskellige loops i koden.
Det resulterede i nogle loops der varede uhensigtsmæssigt længe, så robotterne kørte sig selv af banen inden, eller ved, første kontakt med modstanderen.
Jeg lod alle prøve sig frem med kodning af robotterne inden jeg udlevede pap til ”våben” Her kom fantasien i spil igen, og der blev lavet mange forskellige bud på vedhæng der skulle løfte, forvirre, drille, skubbe osv. modstanderen. F.eks. lange ramper foran, til at løfte modstanderen op fra banen, så den kan skubbes ud.
Den efterfølgende uge blev det tid til kampene. Her kom alle på banen, og der blev kåret en vinder.
Konkurrencerne bestod af 2 Bitbots pr. kamp. De stilles op overfor hinanden og tændes samtidigt. Herefter kører robotterne selv og udfører det/de programmer de er kodet til på forhånd, der kan ikke styres manuelt.
Vi spillede bedst af 3 for at få det bedst mulige resultat.
De fleste elever fik øjnene op for, at de kunne kode simple programmer, hvis de havde noget kode som udgangspunkt, de kunne rette i. Der blev også både tænkt praktiskt og æstetiskt i udformningen af “våben”/udsmykning.