At tænke ind i boksen

”blank”
Varroa-bekæmpelse
6. marts 2018
Elever spiser morgenmad ved morgenbord og giver tumbsup
FabLab, Fællesspisning og Fordybelse på Fælleshåbsskolen
8. juni 2018
Model af Fablab rum på skole

Mellemtrin/udskoling


Fag

Teknologiforståelse

Teknologier

CNC fræser, lasercutter, 3D printer, 3D modellering

Faglige emner

Digitale teknologier, Design og designprocesser

Af Ole Thomasen




Beskrivelse

Forløbet tager udgangspunkt i den modulære kasse kaldet “Common Cubes”, som blev udviklet på FabLab Silkeborg i efteråret 2015. Common Cubes er blevet et centralt element i indretningen af mange af Silkeborg Kommunes FabLabs.

Forløbsbeskrivelse

Indledning

Forløbet tager udgangspunkt i den modulære kasse kaldet “Common Cubes”, som blev udviklet på FabLab Silkeborg i efteråret 2015. Common Cubes er blevet et centralt element i indretningen af mange af Silkeborg Kommunes fablabs. I idégenereringsfasen bygger eleverne modeller af Common Cubes, 3D printere, vinylcuttere osv. og indretter deres FabLab læringsrum. Ved fysisk at opbygge rum bliver deres tanker og idéer konkrete og de får mulighed for at diskuterer og udvikle i fællesskab. Efterfølgende omsætter eleverne deres rum-modeller til 1:1 indretning på skolen. Modelbygningsaktiviteten kan også bruges som afsæt for pædagogisk udvikling på lærer/lederniveau. Denne workshop blev afprøvet på FabLearnDK 2018.

Eksempel på workshop-byg
 

Scroll Up