Byg din egen højtaler

3D priner i brug i et fablab med lærer og elever
Det Fleksible Læringsrum
5. marts 2018
3D priner i brug i et fablab med lærer og elever
Det Fleksible Læringsrum
5. marts 2018

Mellemtrin/Udskoling


Fag

fysik, håndværk og design, it, matematik, innovation og entreprenørskab

Faglige emner

Design, designprocesser, produktfremstilling

Teknologier

Computer, Laserskærer

Af Claus Skjøth Nicolaisen

Lab Leder, FabLab Spinderihallerne Vejle

29626789


Pernille Scherer

UCV - UngdomsCenterVejle

42682374




Beskrivelse

Eleverne får viden om skitsers og prototypers formål og anvendelse som en afgørende del af designprocessen. Eleverne får øvelse i at inddrage digitale værktøjer som en del af deres egen produktionsfremstilling.

Forløbsbeskrivelse

LÆRINGSMÅL: FAGLIGE

Eleverne får viden om skitsers og prototypers formål og anvendelse som en afgørende del af designprocessen. Eleverne får øvelse i at inddrage digitale værktøjer som en del af deres egen produktionsfremstilling.

Noter til underviser Det kan være mange elever at nå rundt til, hvis de aldrig har arbejdet med Inkscape før.

LÆRINGSMÅL: TEKNOLOGI OG DESIGN

Eleverne får mulighed for at afprøve materialer og teknikker i konkrete sammenhænge. Eleverne får mulighed for at afprøve idéer i forhold til produkters form og funktion. Eleverne får mulighed for kan fremstille produkter efter oplæg og egne idéer.

LÆRINGSMÅL: PERSONLIGE

Eleverne kan præsentere eget produkt, herunder med digitale værktøjer. Eleverne kan evaluere egen designproces og eget produkt.

TRIN FOR TRIN

1. Introduktion til teknologi, Inkscape, og mindre designopgaver (240 min.) Eleverne downloader Inkscape på egne computere. Der laves øvelser i fællesskab som intro til tegneprogrammet. Eleverne designer en nøglering og/eller en kasse. Kasser designes i MakerCase.com.

2. Prototype (90 min.) Eleverne laver en målfast prototype af deres egen idé til højtalerkassen i pap.

3. Lodning af komponenter (180 min.) Eleverne lærer om de enkelte komponenter i en højtaler. Eleverne laver små øvelser med komponenterne. Eleverne lodder højtalerens dele og afprøver om det færdige produkt kan spille.

4.Digitalisering af eget design (180 min.) Eleverne digitaliserer deres eget design via www.makercase.com og Inkscape. Højtalerens ydre "pyntes". Alle mål/huller bearbejdes så de er præcise i Inkscape i forhold til hardwaren.

5.Færdiggørelse (180 min.) Kassen skæres ud på lasercutter og limes sammen. Komponenter samles og monteres i kassen. Strøm/usb-udgang monteres på højtaleren.

6.Evaluering og dokumentation (120 min.) Evaluering af forløbet. Eleverne dokumenterer forløbet via billeder/slides/video. Fremvisning af endeligt produkt og tilhørende dokumentation af forløbet.