Det Fleksible Læringsrum

nærbillede af en selvlavet højtaler laserskåret i træ
Byg din egen højtaler
1. marts 2018
Frø i overfalde på grønt algefyldt vand
Giftige alger i badesøen
5. marts 2018
nærbillede af en selvlavet højtaler laserskåret i træ
Byg din egen højtaler
1. marts 2018
Frø i overfalde på grønt algefyldt vand
Giftige alger i badesøen
5. marts 2018

Mellemtrin/udskoling


Fag

Matematik, Natur & teknologi, Håndværk & Design

Teknologier

CNC fræser/lasercutter, Inkscape

Faglige emner

Design, rumlighed, konstruktion, geometri

Af Ole Thomasen




Beskrivelse

Det Fleksible Læringsrum er et undervisningsforløb der, med udgangspunkt i vores FabLab Common Cubes, lader eleverne arbejde med modulær, fleksibel rumindretning.

Forløbsbeskrivelse

Det Fleksible Læringsrum er et undervisningsforløb der, med udgangspunkt i vores FabLab Common Cubes (se billede 1), lader eleverne arbejde med modulær, fleksibel rumindretning.

Eleverne får i kraft af digital fabrikationsteknologier og design tænkning, en forståelse af- og evne til at indgå i kreative samskabelsesprocesser og skolen får mulighed for at engagere elever, lærere og ledere i et kreativt og innovativt skoleindretningsprojekt.

I feltstudiet starter eleverne med at undersøge begrebet “modularitet”. De går på nettet og bibliotektet og henter inspiration, inden de begynder at udvælge lokationer på skolen og undersøge deres målgruppe ved hjælp af observationsundersøgelser, interviews o.lig.

I den efterfølgende idégenerering modificerer eleverne deres mini-cubes (se billede 1). De laver skitser, klipper, skærer og limer cubes sammen på nye måder, som stemmer overens med deres undesøgelser fra deres feltstudier af målgrupper og lokationer.

I fabrikationsfasen omsætter eleverne deres modeller til reelle prototyper. De arbejder med målfaste tegninger, vektorgrafik og CNC-teknologier i form af CNC-fræsere og lasercuttere.

Prototyperne præsenteres for målgruppen og skoleledelsen, inden de bedste prototyper sættes i produktion.