I dette forløb skal eleverne skabe en lampe med en speciel tænd/sluk funktion til brug indenfor. Lampen skal kunne tænde/slukke via lyd, lys, bevægelse, berøring eller andet, så det understøtter funktionen i hjemmet og brugeren af lampen. Forløbet er tænkt gennemført med et valghold i håndværk og design (7.-8- klasse). Grundet Covid-19 nedlukningen er forløbet i skrivende stund endnu ikke afprøvet.
Lys er en vigtig del af vores liv. Vi bruger det hver dag, og til mange forskellige formål. Det gør det interessant at arbejde med designmæssigt, da der skal udvikles en form, der understøtter funktionen, og som kan opfylde formålet med lyset. I dette forløb skal eleverne ikke kun overveje form og funktion i forhold til lampens lyskilde, men også tænd/sluk funktionen i forhold til, hvad der er hensigtsmæssigt for brugeren af lampen.
Ud fra feltundersøgelser af brugeren og den intenderede brug af lampen skal eleverne designe deres lampe og bruge micro:bit og tinkerkit til at udvikle en tænd/sluk funktion, der understøtter hensigten med lampen. Er der f.eks. tale om, at lampen skal bruges af en ældre dame med gigtplagede hænder, som skal bruge lyset til at kunne se, når hun skal læse i billedbladet? Så skal der arbejdes med, hvordan hun kan tænde lampen uden at skulle bruge sine hænder, og hvordan lampen skal udformes, så den giver koncentreret lys til at læse i. Hvis der derimod er tale om den gamle dames nabo, en familie med en teenagedreng, der har brug for lys til at bevæge sig rundt i sit værelse, og teenagedovenskaben gør, at lyset skal kunne tænde og slukke alt efter behov - uden han skal røre en finger. Ja, så skal der arbejdes med at lave en lampe, der kan lyse et værelse op, og som har en tænd/sluk funktion, der f.eks. registrerer bevægelse.
I skal udvikle en speciel lampe til brug indenfor. Lampen skal kunne tænde/slukke via lyd, lys, bevægelse, berøring eller andet, så det understøtter funktionen i hjemmet og brugeren af lampen.
FELTSTUDIE 1 (4 lektioner)
Hvad kan man med en micro:bit og tinkerkit?
Formål
Aktiviteter
Materialer
FELTSTUDIE 2 (2-4 lektioner)
Hvad skal lampen kunne?
Formål
Aktiviteter
Materialer
Hvordan skal lampen se ud?
Formål
Aktiviteter
Materialer
Papir og blyant, Billeder og Interviewet fra feltstudiet
Hvordan skal lampen laves, og af hvilke materialer?
Formål
Aktiviteter
Materialer
FELTSTUDIE 2 (2-4 lektioner)
Hvad skal lampen kunne?
Formål
Aktiviteter
Materialer
Træ, Metal, Stof, Garn, Læder, Akrylplade, Led pære/Led bånd, Ledninger, Micro:bit, Tinkerkit
Hvordan stemmer mit design overens med brugerens behov?
Formål
Aktiviteter
Forbered en pitch om deres lampedesign, hvor de argumenterer for deres valg og det færdige produkt i forhold til lampens udformning, funktion og brugeren.
Lav en lampe udstilling, hvor eleverne udstiller deres proces frem til det færdige produkt.
Materialer
Computer, Papir og blyant, Skitser, Billeder, Modellen af lampen, Den færdige lampe, Rum til udstilling
Hvilke problemer har der været undervejs? Hvordan er de blevet løst?
Formål
Hvilke problemer har der været undervejs? Hvordan er de blevet løst?
Aktiviteter
Fælles opsamlende refleksioner i klassen om arbejdet med lampedesign og de færdige produkter.
Evt. invitere lampedesigner til udstillingen eller ind i klassen og lade vedkommende kommentere på proces og produkter
Som tidligere nævnt er forløbet ikke afprøvet med elever pga. Covid-19 nedlukningen. Det betyder, at jeg højst sandsynligt ikke har fået tænkt alt igennem, og at jeg mangler fornemmelsen af elevernes gå-på-mod, idérigdom og arbejdsindsats for bedre at kunne sætte lektioner på processerne.
Jeg modtager meget gerne kommentarer, ændringsforslag, tilføjelser osv.
Kilde: Groendalpark.dk