Podcast og seksualundervisning
24. juni 20243D printede ispindeforme
24. juni 2024Forløbsbeskrivelse
INDLEDNING
Dette forløb skal give eleverne en forståelse af design cirklen, gennem udviklingen af skilte/vejviser til skolen.
De skal gennem et feltstudie designe passende skilte til skolen, så gæster, nuværende og kommende elever bedre kan finde rundt.
Da dette forløb er tænkt til en efterskole, vil klassetrinnet være 9. og 10. Skiltene bliver designet i vores kreafag.
Foruden en forståelse i design cirklen og nye færdigheder i inkscape, lasercutter og vinylskærer, giver dette forløb også eleverne muligheden for ejerskab og medbestemmelse til skolens udtryk.
Det er et relativt kort forløb, som man med fordel kan sprede lidt mere ud og bruge flere timer på udforskningen.
DESIGNOPGAVE/FELTSTUDIER
Eleverne fik en introduktion til de forskellige teknologier, som vi kunne anvende til skilte, samt en øvelse i design cirklen.
Da grundforståelsen var på plads, gennemgik vi det vedlagte power point.
Først skulle de rundt på skolen, tage billeder af hvor der manglede skilte eller var svært at finde.
IDÉGENERERING
De finde på tre ideer på seks minutter, og fremlægge dem for hinanden. Derefter skulle de gå i dybden med en af ideerne.
FABRIKATION
I fabrikationen skulle de lave en muckup af ideen, men ikke i rigtig størrelsesforhold.
ARGUMENTATION/REFLEKSION
De skulle så fremlægge det for klassen og lederen på skolen. Hvorefter vi blev enige om hvilket skrifttype og materiale der skulle bruges.
AFRUNDING
Skiltene blev hængt op på skolen, og bliver benyttet hver dag.