Et tværkommunalt partnerskab 2014-2024


FabLab@SCHOOLdk var et kommunepartnerskab, der bestod fra 2014-2024. Oprindeligt dannet gennem et forskningssamarbejde mellem Aarhus Universitet og Silkeborg, Vejle og Aarhus Kommune. Kolding Kommune indtrådte i 2016, Aarhus Kommune trådte ud i 2017 og i 2019 indtrådte Middelfart Kommune. Partnerskabet samarbejdede om at fremme udviklingen af teknologiforståelse, praksisfaglige færdigheder og det 21. århundredes kompetencer hos alle børn og unge i grundskolen. Fra 2020-2024 udbød Silkeborg, Kolding, Middelfart og Vejle Kommune en fælles toårig pioneruddannelse for lærere og pædagoger, hvor deltagerne både udviklede egne faglige kompetencer og undervisningsforløb for elever. Pioneruddannelsen byggede på partnerskabets erfaringer fra forskning og praksisudvikling fra 2014-2020 og udviklede teknologiforståelse, praksisfaglige færdigheder og 21. århundredes kompetencer gennem arbejdet med design og digital fabrikation.

FabLab@SCHOOLdk var organiseret forskelligt i hver kommune, men alle havde mindst ét centralt FabLab, som faciliterede kompetenceudvikling og hjalp skoler med at etablere lokale laboratorier. Alle FabLabs arbejdede ud fra fælles principper og udstyr for nemmere at kunne dele viden og erfaringer lokalt, nationalt og globalt.


Kompetenceudvikling af lærere og elever


FabLab@SCHOOLdk inspirerede undervisere og elever til at bruge nye digitale teknologier og gav dem kompetencer, mod og lyst til at eksperimentere sig frem til løsninger på aktuelle problemer. FabLab var et værksted med fri adgang og højt til loftet, hvor deltagere fremstillede næsten alt med digitale teknologier. Eleverne arbejdede både i enkelte fag og tværfagligt, hvor designprocesmodellen fungerede som didaktisk ramme og understøttende lærings- og refleksionsredskab for elever og lærere.

FabLabSCHOOLdk har 2014-2024 tilbudt skoler støtte til udvikling af FabLabs, kurser, kompetenceforløb mv. Derfor er der i dag indrettet lokale FabLabs eller Makerspaces næsten alle de fire kommuners i alt 98 skoler. 240 lærere og pædagoger er uddannet som FabLab Pionerer. De har samarbejdet med mere end 1000 kolleger og udviklet undervisningsforløb til mere end 30.000 elever.  200 ledere har deltaget i indsatsen og bidraget til lokal udvikling af fagfeltet. Der er udviklet og gennemført FabLab-undervisningsforløb til alle folkeskolens fag. Mere end 200 af dem formidles til inspiration for andre her. Endvidere har FabLab@SCHOOLdk udviklet en lang række ressourcer i form af plakater, foldere, grafikker, vejledninger, modeller og redskaber, som frit kan downloades og anvendes af alle.

FabLab@SCHOOLdk blev skabt på baggrund af et forskningssamarbejde med Ole Sejer Iversen, Center for Computational Thinking and Design, Aarhus Universitet og Paulo Blikstein, FabLearn Network & TLTL Stanford/Boston University. FabLab@SCHOOLdk har 2014-2024 samarbejdet med FabLab-miljøer i hele verden.

Kommunepartnerskabet FabLab@SCHOOLdk ophørte 1. august 2024.

Vi takker alle, der har bidraget til rejsen og udviklingen af fagfeltet!