I dette forløb skal børnene hver især designe en Pokémon i Tinkercad, som skal 3D-printes og bruges i et spil, de selv skal lave og udføre. De skal derefter lave et løb i Woop-appen, som handler om Pokémon.
Pokémon bliver spillet af børn og voksne i hele verden. Hvordan ville det se ud, hvis børnene skulle designe pokemons og udvikle et brætspil/eller en leg med dem?
Børnene kommer til at tilegne sig viden via deres undersøgelser, konstruktioner og forskellige teknologier.
I Klubben har vi børn fra 3.-6. klasse, som er rigtig glade for at spille Pokémon GO, og vi tager tit på Pokémontur. Derfor er det oplagt, at de selv skal udvikle deres eget Pokémonspil. De skal designe en Pokémonfigur i Tinkercad, som skal 3D-printes og bruges i spillet. De skal både arbejde selvstændigt og samarbejde i grupper. I opgaven vil de opnå kendskab til forskellige digitale teknologier, som ingen eller meget få har kendskab til. De arbejder ud fra designprocesmodellen.
De skal afslutningsvis lave et løb i Woop-appen, som omhandler Pokémon.
Da forløbet foregår i klubtiden, er der ikke sat tid af, men jeg forventer, at det kan gøres over 5-6 uger på forskellige dage à 1,5-2 timers varighed.
Forløbet starter med en Pokémon GO tur, hvor børnene undervejs snakker om de forskellige Pokémons, muligheder i spillet og om Pokémon mon er godt for andet end bare det at spille det.
Børnene skal nu designe deres Pokémon ud fra divergent og konvergent tænkning. Stil forskellige materialer til rådighed, som de kan bruge til at lave forskellige mockups med.
Designudfordringen præsenteres for børnene. De skal lave et spil enten på en spilleplade eller et fysisk spil, hvor de kan få rørt sig. Det er op til børnene, hvad de synes kan være sjovt at designe.
Børnene skal designe Pokémon i Tinkercad. Dette gør de hver for sig. Ved tvivl skal de spørge om hjælp ved hinanden og ellers ved den voksne.
De som bliver først færdige, kan begynde at lave et løb i WOOP-appen og spørgsmål hertil. Der skal laves spørgsmål om Pokémon. Se vejledningen til hvordan man opretter løbet i linket nederst i forløbsbeskrivelsen.
Start med at undervise i Tinkercad og Prusa slicer.
Hvis børnene ikke har arbejdet med Tinkercad/Prusa slicer før, er det en god ide at udlevere et ’’how to do it’’ til alle efter gennemgang.
Hvis et hold er hurtigt færdige, kan de fortsætte med at lave spørgsmål til "WOOP-løbet", downloade appen, oprette posterne og lægge spørgsmålene ind.
Efter spillet reflekteres der over:
Børnene kan med fordel arbejde 2 og 2 om at lave en Pokémon. Jeg valgte, at de hver især skulle lave en, så jeg var sikker på, at alle havde prøvet at arbejde i Tinkercad, da mange aldrig havde prøvet det før.
Forløbet kan med fordel gennemføres i understøttende undervisning, da børnene havde forskellige dage, de kom i klubben, så det var lidt svært at få samling på dem, så vi kunne komme videre med opgaven.
Børnene var meget nysgerrige på at arbejde i Tinkercad og var ikke bange for at prøve sig frem, og derved opdagede de nye ting.
De mistede ofte fokus, da der opstod mange fede lege undervejs, og de gik på opdagelser i de forskellige teknologier.
Hvis man ikke har et smartboard til undervisningen i Tinkercad, kan man lave en udførlig vejledning på papir til dem, så de kan se, hvordan man logger ind og de vigtigste ting i Tinkercad.
Husk at tjekke deres Pokémon figur inden de printes, da mange har svært ved at få dem til at stå nede på pladen og glemmer at ’’Group’’ dem i Tinkercad.
Designcirklen i børneperspektiv
Børnene skal lave et løb i Woop-appen.
Opstart af forløb med Pokémon GO tur