Print Friendly, PDF & Email
Kodning i indskolingen
20. June 2019
Vejviser design
24. June 2019

Forløbet har fokus på introduktion til design cirklen, eleverne havde mulighed for at lave deres skitser i tinkercad eller analogt. Produktionen blev for mine elever analog, men man kunne godt lave hele eller dele af produktionen digital.

5. årgang


Fag

HDS

Teknologier

Ingen

Faglige emner

Ingen

Af Søren Dahl Rosholm



Forløbsbeskrivelse



I skal i det kommende forløb designe og producere en eller flere hængere/holdere.

Vi har frem til og med uge. Vi kommer til at bruge en stor del af tiden på at undersøge, designe og afprøve vores idér inden vi tager hul på det endelige produkt. Jeres produkt kan skal være noget at hænge noget på, det kunne f.eks. være:

  • Nøgleophæng
  • Knagerække
  • Medalje ophæng
  • Bøjler til overtøj

Når i har valgt en design ide, skal i bruge Design cirklen til at kvalificere jeres produkt. Det vil sige at i skal udforske (feltstudie):

  • Hvad er mit (min modtagers) behov og ønsker for udseende?
  • Hvad er der tidligere lavet indenfor mit felt?
  • Hvordan løser det opgaven i forhold til mit behov?





Så skal i skabe jeres design (idégenerering):

  • Hvilke elementer (dele) fra andres design vil jeg gerne bruge i mit design?
  • Hvordan skal mit produkt adskille sig fra andres?
  • Hvilke materialer vil jeg bruge?
  • Hvordan samler jeg mit produkt?
  • Hvad skal jeg bruge af værktøj for at løse opgaven?
  • Er der dele jeg har brug for hjælp til?

Fabrikation:

  • Lav en skitse (meget gerne digitalt i enten Tinkercad eller Onshape)
  • Lav en model i pap

Refleksion/overvejelser:

  • Kan mit produkt samles med de samlinger jeg havde forestillet mig?
  • Gav modellen anledning til ændringer i designet?
  • Gav modellen anledning til ændringer i materiale eller værktøjs valg?

Hvis der er ændringer udløser det et nyt mini feltstudie:

  • Hvordan har andre løst de udfordringer jeg mødte i mit design

Redesign - Ny idéfase:

  • Hvordan ændre jeg mit design så det bliver praktisk muligt for mig at lave det jeg gerne vil.

Ny produktion:

  • ny skitse, der tydeliggøre hvad der skal ændres for at designet kan lykkedes.
  • Og NU kan du gå i gang med at finde materialer og måle og tegne op til din produktion i de valgte materialer.

Vil du også gerne lave et FabLab forløb?

Hvis du har gennemført eller planlagt FabLab aktiviteter, vil vi meget gerne høre om det. Så kan vi nemlig præsentere dine idéer og erfaringer her på siden til inspiration for andre, som arbejder med FabLab aktiviteter og forløb.

For at få din aktivitet eller dit forløb udgivet på FabLab@SCHOOLdk skal du udfylde denne skabelon og sende den til hva@silkeborg.dk. Du skal regne med lidt ekspeditionstid, men du vil modtage en mail, når forløbet eller aktiviteten er offentliggjort.

Et forløb skal som minimum have en titel og en kort brødtekst, som beskriver aktiviteterne. Derudover skal du som minimum vedhæfte et foto eller en video, der illustrerer indholdet. Du kan også vedhæfte forskellige filer, der passer til forløbet: Uddybende forløbsbeskrivelser, produktionsfiler, tegninger, koder mv...

Scroll Up