Vi arbejder med klima og bæredygtighed lokalt på skolen og udvikler løsninger på skolens og madkundskabslærernes udfordring med at få råvarerne så tæt på som muligt. Forløbet lægger op til designprocesser i flere omgange og af forskellige produkter.
Der er udviklet tre forskellige undervisningsforløb, som arbejder med samme problemstilling. ’Dyrkning af planter med teknologi’ er et fælles undervisningsforløb for 4. og 8. årgang, hvor eleverne samarbejder og udveksler opgaver og løsninger gennem arbejdet med forløbet. ’Ponicsystemer og lokal dyrkning af planter’ er et selvstændigt undervisningsforløb målrettet 8. årgang. Her arbejder eleverne med hele eller dele af det fælles forløb. ’Vækstsystemer og bæredygtig emballage’ er et selvstændigt undervisningsforløb målrettet 4. årgang. Her arbejder eleverne med dele af det fælles forløb. Forløbene kan med få justeringer også anvendes på 5. eller 7. årgang. Alle tre forløb findes her: https://fablabatschool.dk/klimalab/.
Vi tager afsæt i ponicsystemer og vækst af planter uden jord i en lokal kontekst.
8. årgang skal designe og bygge systemet, dyrke planterne og undervejs undersøge fx planters vækstbetingelser.
Vi ønsker, at forløbet medfører en adfærds-
ændring hos eleverne og en lyst til også at afprøve dyrkning af egne krydderurter og grøntsager derhjemme. Herudover sætter vi i forløbet fokus på forskellige tiltag, der har indflydelse på det klimafsæt en fødevare har - bl.a. ift. at mindske transporten ved at få dyrkningen så tæt på som muligt. Det vil være oplagt at gennemføre forløbet som et fællesfagligt forløb for 8. årgang, hvor alle tre naturfag er i spil.
Eleverne præsenteres for forskellige teknologier i forløbet - fx micro:bit og program-mering, 3D-print og hvad vi fælles finder, der er behov for at undersøge. Herudover er datalogging en del af naturfagsundervisningen med sensorer som fx O2 og CO2-målere.
Teknologier, som bruges undervejs, skal være en del af forståelsesrammen frem mod at kunne udarbejde et relevant bud på en løsning.
Teknologier udvælges af grupperne ud fra en vurdering af, hvad der giver bedst mening for at konstruere en prototype og et endeligt bud på en løsning.
Mål for forløbet
Kriterier for 8. årgang
Planters vækstbetingelser
Minimumsloven for planters vækst
Fotosyntese & respiration (kemiske reaktioner)
Økosystemer lokalt og globalt
CO2-aftryk, -regnskab og -beregning
Miljøproblematikker - hvorfor nedbringe udledning af CO2?
Bæredygtig udnyttelse af natur-grundlaget
Udledning af stoffer (CO2)
Jordbakterier og evt. dyrkning og undersøgelse af mikroorganismer
Teknologisk handleevne
Eleven kan vurdere, vælge og på kvalificeret vis anvende digitale teknologier i autentiske situationer.
Digitalt design og designprocesser
Eleven kan tilrettelægge og gennemføre iterative designprocesser og skabe digitale artefakter, der løser komplekse problemstillinger, relevante for individ, fællesskab og samfund.
Eleverne præsenteres for en overordnet designudfordring, der skal være pejlemærke for de løsninger, der udvikles undervejs i forløbet. Alle løsninger (vækstsystem, spiring af planter, emballage, ponicsystem) skal tænkes ind i denne designudfordring.
Den overordnede designopgave
Madkundskabslærerne har længe ønsket sig, at undervisningen skulle have et mere bæredygtigt præg. Det drejer sig især om, at indkøbene af fx krydderurter sker løbende, for de kan ikke holde sig særlig længe. Dermed bruges meget emballage og transport - både fra planteskole til butik og videre til skolen. Der er derfor et udtalt ønske om, at råvarerne kan rykke tættere på og gerne helt ind i madkundskabslokalet.
Vi har brug for at undersøge:
Designudfordringen: Byg et system, hvor vi kan dyrke planter på en bæredygtig måde.
Benspænd
Undervejs i forløbet kan eleverne modtage følgende benspænd:
Udvikling af produkter
Eleverne udvikler en mulig løsning på et ponicsystem, der kan passe i den kontekst, det skal være i på skolen.
Undervejs i forløbet undersøges:
Eleverne skal undervejs i forløbet idégenerere ad flere omgange.
Det er beskrevet i oversigten over designprocesser og i lektionsplanen.
Det afhænger af, hvilke løsninger eleverne vælger, men eksempelvis:
Eleverne skal i deres undersøgelse, analyse og vurdering være opmærksomme på, at anvende faglige argumenter for deres holdninger. De skal primært være naturfagligt funderet. Derudover skal de kunne argumentere for valg af teknologi.
Eleverne kan fx overveje:
Fugtmåling
Prototype til ponicsystem
Dette er et forløb, hvor vi undersøger muligheder for at dyrke planter helt lokalt på skolen. Vi sætter fokus på reduktion af CO2 gennem mindre transport til og fra producenten. Vi tager afsæt i teknologien bag ponicsystemer og undersøger, om vi kan få planter til at spire uden jord. Vi undersøger og designer et ponicsystem og en vækstvæg, der passer til de behov, der er lokalt på skolen. Forløbet varer 3-4 uger med brug af alle naturfagstimerne, dvs. 5 lektioner pr. uge.
Introduktion til emnet og præsentation af designudfordringen fra madkundskabslærerne på skolen.
Designopgave
Madkundskabslærerne har længe ønsket sig, at undervisningen skulle have et mere bæredygtigt præg. Det drejer sig især om, at indkøbene af fx krydderurter sker løbende, for de kan ikke holde sig særlig længe. Dermed bruges meget emballage og transport - både fra planteskole til butik og videre til skolen. Der er derfor et udtalt ønske om, at råvarerne kan rykke tættere på og gerne helt ind i madkundskabslokalet.
Vi har brug for at undersøge:
Derfor lyder designudfordringen: Byg et system hvor vi kan dyrke planter på en bæredygtig måde.
Benspændene er:
Designprocessen igangsættes, eleverne inddeles i grupper og feltundersøgelser startes. Vi undersøger ponicssystemer, placering, brugere, vilkår m.m. Anvend Arbejdsark 4 - Vores første idé.
Fælles på klassen formuleres den feltundersøgelse, som skal laves: Hvilke betingelser er optimale for en plante? Anvend Arbejdsark 3 - Undersøgelse af planters vækstbetingelser.
Der sættes spiringsforsøg i gang på klassen. Hver gruppe vælger at undersøge én variabel: lys, væske, gødning eller lign.Grupperne skal selv sørge for at lave dataopsamling på de plantede frø. Alle frø plantes uden jord, men i enten CocoPeat eller Rockwool.
Noter/materialer
På et tidspunkt i løbet af timen skal der sættes spiringsforsøg i gang. Der skal plantes frø fra: Bønner, salat, peberfrugt, spinat og palmekål.
Designprocessen fortsætter med fælles felt-
undersøgelser på klassen:
Fælles introduktion til brugen af sensorer: fugtmåler, vandstand, CO2/O2-måler m.m. til datalogging.
Noter/materialer
Der udarbejdes stilladserende skabeloner og modeller til gruppernes dataopsamling og designproces.
CO2 - Hvorfor er det en udfordring i verden?
Naturfaglig undersøgelse:
Noter/materialer
Klassen sporer sig ind på, at CO2 kan være en udfordring ift. transport og emballering.
Det kan være, at nogle grupper bliver optaget af, at planter også kan have en gavnlig effekt på indeklimaet.
Overvej om det er ok, at der er en gruppe eller to, der får lov til at udvikle et ponicsystem med luftrensende planter.
Noter/materialer
Klassen sporer sig ind på, at CO2 kan være en udfordring ift. transport og emballering.
Det kan være, at nogle grupper bliver optaget af, at planter også kan have en gavnlig effekt på indeklimaet. Overvej om det er ok, at der er en gruppe eller to, der får lov til at udvikle et ponicsystem med luftrensende planter.
Som en del af feltundersøgelserne laver eleverne i grupper undersøgelser med de forskellige sensorer for at kvalificere designet. Anvend Arbejdsark 2 - Kan teknologi hjælpe os med at passe planterne?
Der skal planlægges afprøvning og dataopsamling i hver af grupperne. Der arbejdes med at programmere en micro:bit til at opsamle data og regulere fx. vandmængden på baggrund af fugtmålinger
Noter/materialer
Der anvendes micro:bits og relevante sensorer.
Designproces fortsætter
Der indsættes et feedbackloop, hvor to grupper arbejder sammen og skal sammensætte deres ideer til en fælles idé. Anvend Arbejdsark 5 - Vores bedste idé.
Eleverne skal bruge faglige argumenter fra feltundersøgelser, behovsanalyse og idégenerering. De udvælger én idé, som de to grupper fælles arbejder videre med.
Klassen samler ponicsystemet til den videre undersøgelse af, hvad der skal til for at planter kan vokse.
Noter/materialer
Grupperne starter på at lave en mock-up af idéen, og der forberedes en fælles præsentation på klassen.
Eleverne introduceres evt. til Tinkercad, Prusa-slicer og 3D-print til arbejdet med mock-ups og prototyper.
Arbejdes der parallelt i to klasser, kan man evt. sætte de to “Gruppe 1” sammen på tværs af klasserne og lade dem smelte idéer og viden sammen.
Grupperne arbejder videre med deres ponicsystemer, der skal bygges som mock-ups.
Grupperne udvælger en af de teknologier, der skal bruges i systemet, for at planterne kan spire. Det kan fx være en fugtmåler, pumpe eller lys. Teknologien skal programmeres, så den “virker”.
Der arbejdes videre med opsætning af sensorer, indsamling af data og afprøvning af systemet.
Forløbet afsluttes med en fælles præsentation eller udstilling af gruppernes systemer. Det kan med fordel være for den samme madkundskabslærer, der har stillet opgaven til klassen og skoleledelsen, der formelt skal godkende opsættelsen af et ponicsystem på skolen.
Vi har anvendt et SmartHomeKit i forløbet. I dette kit findes forskellige dele der ikke oplagt skal bruges i forløbet. Det er fx Oled-skærmen, Crash-sensor og lyd-sensor.
Men hvem ved - måske Oled-skærmen kan skrive beskeder fra plante til menneske, og lyd-sensoren kunne hjælpe med at undersøge, ved hvilken decibel planter vokser bedst?
Får du en god idé til, hvad disse sensorer kan bruges til, så send os en besked. Det vil vi rigtig gerne have skrevet ind i forløbet.
Klassen introduceres for micro:bits og programmering med udvalgte opgaver.
Brug evt. dette introforløb: https://www.dr.dk/skole/ultrabit/introforloeb-ultrabit.
Når eleverne arbejder med 3D-print eller lasercut, kan www.makerstud.io evt. bruges i stedet for Inkscape. Det kræver dog login og oprettelse af en bruger, hvis der skal laves komplicerede tegninger.
Vi anbefaler, at der opbygges et “skramlotek”
med alle mulige forskellige genbrugsmaterialer - fra toiletruller, til træstumper, propper mv.
I forløbet kunne eleverne også arbejde med jordbakterier og mikroorganismer generelt.
Prototyper til ponicsystemer
Prototype til ponicsystemer