I dette forløb skal eleverne reflektere over, hvad et skolemøbel egentlig kan være og skabe et skolemøbel. Hele designprocesmodellen inddrages fra start til slut, og der arbejdes med dens forskellige kategorier.
Forløbet drejer sig om, at få elever til at reflektere over, hvad et skolemøbel egentlig kan være. Hele designcirklen inddrages fra start til slut og der arbejdes med de forskellige faser.
Forløbet er rettet mod 7. årgang, men kan sagtens bruges på andre årgange.
Meningen med forløbet er, at eleverne stifter bekendtskab med de forskellige faser af designcirkler og forstår hvorfor de inddrages.
Da klassen ikke på forhånd havde det store kendskab til tinkercad.com, blev et arbejdsforløb lavet før, de skulle idegenere i tinkercad (link 1).
Forløbet har en varighed af 6 x 90 minutter plus evt tid til 3D print
1x 90 min
1x 90 min
1x 90 min
1x 90 min
------------------------------------
------------------------------------
1x 90 min
1x 90 min
Det er et meget tidskrævende forløb, så sæt god tid af. Dele af gruppernes arbejde med mockup tager forholdsvis lang tid, sammen med 90 minutter afsat til ren “træning” af evner i tinkercad. Har man en klasse, der er nogenlunde inde i tinkercad, vil evt kunne bruge mere tid på 3D tegningen i stedet for at opøve evner med andre opgaver heri.
Forløbet kørte meget glidende og klassen var meget optaget af alle projektdele. De var bagefter selv lidt overraskede over, hvor meget tid de egentlig havde brugt på at reflektere og forberede pitch i forhold selve tegnedelen.
Målet var at alle grupper fik lavet et pitch som fik reflekteret over andre gruppers konstruktive feedback og ikke mindst gruppens egne refleksioner over arbejdsgangen. Alle gruppe nåede mindst to digitale iterationer.