Min tanke med dette forløb er, at sætte fokus på dagligdagsteknologi som et forløb under det fælles faglige område ”Teknologiens betydning for menneskets udvikling og levevilkår”.
Forløbet starter med en kort fortælling om den historiske udvikling fra Jæger- og samlersamfundet til det digitale og superteknologiske samfund.
Herefter følger en faglig gennemgang af udviklingen fra mekanik til computetstyring. Efter disse to oplæg er tanken at eleverne skal arbejde med dagligdagens teknologi via en designproces.
Forløbet afsluttes med at eleverne skal lave en prototype på et digitalartefakt som de gerne vil have derhjemme eller lave en forbedring af et digitalt artefakt som de har i forvejen.
Forløbet er målrettet 7. klasse, hvor eleverne er startet på at have de tre naturfag, hvor de fælles faglige områder hører hjemme. Målet er at eleverne bliver bevidste om, at teknologi er mange forskellige ting og at teknologien er en stor del af udviklingen af samfundet samt at vi alle er omgivet af teknologi.
Mål fra Fysik/kemi og Teknologifaget:
Tid: 1 dobbelt lektion
Med udgangspunkt i side 8 -9 i ”Mennesket i det teknologiske samfund” https://emu.dk/grundskole/naturvidenskabsstrategien/mennesket-i-det-teknologiske-samfund/mennesket-i-det?b=t5-t1580-t4951 gives et kort oplæg om teknologi som drivkraft i historien.
Der er fire nedslagspunkter:
Der laves et PP til oplægget. Der kan vises et udvalgt klip fra ”Bryggeren”. Filmen er på CFU. Ideen er, at vise hvordan det var da alt var mekanisk.
Teknik forståelse
Her skal der gives en kort introduktion til forskellige typer af teknologi:
Mekanik
Her skal vi undersøge hvordan mekaniske ting fungerer. Udgangspunktet erHvordan virker det - arbejdsark 2.1 fra Ny Prisme 8 - Eller hvad I har på skolen som omhandler et forløb med mekanik https://phet.colorado.edu/da/simulations/forces-and-motion-basics
El og elektrisk styring:
Lav et kredsløb, sæt en kontakt på - alm forståelse af strøm. Phed colorado byg en super følsom kontakt. - Breadboard istedet for sømbræt. Udgangspunktet for arbejdet kan vær fra Ny Prisme 8 - Arbejdsark 2.7 -2.17. Man skal ikke bruge alle, men man skal vælge hvilke opgaver man vil bruge. Eller hvad I har på skolen som omhandler et forløb med mekanik
Elektronik/computerstyring:
Arbejdsark: Forms, Padlet, trykt arbejdsark.
Ideen er, at eleverne får en viden om hvilke forskellige teknologier vi bruger i vores hverdag.
Efterfølgende skal vi høre om, hvad der er hjemme hos eleverne.
Efterfølgende skal eleverne vælge hvilken af ideerne de vil arbejde videre med.
I skal lave en prototype af jeres ide. Der skal indgå en teknologi. Det kan være MicroBits, Littlebits eller en robot. Ozobot, M-bot, Spike eller en helt anden. Der kan indlægges faglige Loop/spotkurser undervejs i denne face, hvis der er behov for det.
Prototypen skal præsenteres for resten af klassen. Hvis den er kodet, skal det forklares hvordan den er kodet. I forbindelse med fremlæggelsen skal hver gruppe have en responsgruppe, som skal give respons på prototypen.
Grupperne er sat sammen to og to som responsgruppe og fremlægger.
Grupperne mødes med deres responsgruppe og får kritik, samt taler om hvilke forbedringer der kan lave på de to prototyper.
Forløbet kan have en varieret længde afhængig af hvor meget tid man har og hvor stor fokus man lægger på den del som er før designopgaven. I princippet kan man både bruge forløbet før designopgaven og selve designopgaven enkelvis, hvis man ønsker det.
Jeg oplever, at eleverne kan se sammenhængen i den del før designopgaven, når man lægger den i en historisk ramme.
Sørg for at sætte en klar ramme for fabrikationen og hvilke teknologier som kan indgå.