ThinkerCAD i Dansk faglig sammenhæng

Når børn koder børn
24. juni 2024
Bogmærker
Bogmærker
29. juli 2024
Når børn koder børn
24. juni 2024
Bogmærker
Bogmærker
29. juli 2024

2. klasse


Fag

Dansk

Faglige emner

Dansk, Håndværk/Design, Teknologiforståelse.

Teknologier

Tinkercad

Af Mads Andreassenl




Beskrivelse

Børnene læser historier og skal efterfølgende bygge selvvalgte øjeblikke/scener fra historien i grupper sammen i Tinkercad.

Forløbsbeskrivelse

INDLEDNING

Forløbet omhandler:

  • 3D miljøer
  • Downloading og import/export af 3D modeller
  • Omsætning af fortællinger fra dansk til “virkelighed” Kreativ tænkning

Børnene har inden forløbets start læst omkring “pigen Astor” i dansktimerne og forløbet her er som forlængelse af dette.
Tilpas eventuelt forløbet ud fra hvad børnene i forvejen arbejder med i dansk.

Dette forløb henvender sig til de større børn i indskolingen, 2-3. klasse.

Forløbet er relevant da det både styrker de faglige kompetencer samt generelle IT kompetencer da det for eksempel oftest er første gang de skal importere/eksportere computerfiler.

Forløbet varer 6 lektioner. 1 lektions introduktion af tinkercad, 4 lektioner hvor de skal arbejde i Tinkercad og til sidst 1 lektion, hvor de viser hinanden deres projekter.

Forberedelse:

Opret dig selv og en klasse i Tinkercad.
Gennemfør 3D design tutorial så du har kendskab til programmet og kan hjælpe eleverne.

1. Lektion:
Eleverne skal oprettes på Tinkercad og blive tilknyttet klassen du oprettede under forberedelsen.

Giv eleverne en grundig fælles gennemgang af de basale funktioner i Tinkercad:

- Placere objekter i et projekt
- Styre kameraet
- Kombinere almindelige og tomme objekter med “Group” funktionen
- Søgefunktionen
- Workplane’s funktionalitet
- Dele et projekt med hinanden og arbejde på fællesprojekt

2. lektion
Præsenter opgavens specifikke detaljer for eleverne, eksempelvis skal de vælge et øjeblik fra en af historierne om Astor og bygge det i Tinkercad i dette forløb.

Del eleverne op i grupper.

Eleverne sættes herefter i gang og hjælpes videre løbende, som der kommer udfordringer med Tinkercad.
Eleverne får mest ud af det, hvis de hjælper hinanden med udfordringerne der opstår, enten internt i gruppen eller ved at få hjælp af en anden gruppe.

3. lektion
Præsenter Thingiverse.com for eleverne og gennemgå hvordan man importerer 3D model-filer (.stl) i Tinkercad.
Dette præsenteres da Tinkercad’s bibliotek for præfabrikerede modeller ikke er vildt stor og kan begrænse deres kreativitet.

Herefter arbejder eleverne videre i deres projekt.

4.-5. lektion
Eleverne arbejder videre og færdiggøre deres projekt i Tinkercad.

6. lektion
Eleverne præsenterer deres projekt ved tavlen på storskærm.

Til sidst evalueres der med eleverne om, hvad der var godt, hvad der var sjovt og til sids,t hvad der var svært eller irriterende.

 

AFRUNDING

Nogle af børnene havde før projektets start stiftet bekendtskab med Tinkercad i SFO sammenhæng, hvilket var en kæmpe fordel i starten af projektet, hvor behovet for hjælp og støtte til at arbejde med Tinkercad var størst.

Her fungerede de Tinkercad bekendte børn, som små eksperter, man kunne spørge om hjælp, hvis jeg var i gang med at hjælpe nogle andre elever.

Derfor tænker jeg med fordel at man kunne lade børnene lege og eksperimentere med Tinkercad selv en lektion før der kommer en fælles gennemgang og projektet egentlige start.

Eleverne elskede at arbejde med Tinkercad og kunne bruge nogle af deres kompetencer i Cospaces Edu senere, da de blev præsenteret for det i billedkunst kort tid efter.