DGI fodbold-maskot
20. juni 2019Kodning i indskolingen
20. juni 2019Beskrivelse
Hvordan får man en oplevelse af, at det er et musiklokale man træder ind i? Idégenererings opgave for 5. klasse, med udgangspunkt i designcirklen.Forløbsbeskrivelse
Hvordan får man en oplevelse af, at det er et musiklokale man træder ind i?
- Elevgruppen får en beskrivelse af Designcirklens indhold.
- Fokus på Idegenereringsfasen.
- Hvad er en ide?
- Hvornår er en ide abstrakt og konkret?
- Elevgrupper af en 4 stykker arbejder med ”Brainwriting”.
- Brainwriting, hvor eleverne skriver eller tegner deres ide og skriver videre på hinandens ideer i et styret forløb tidsmæssigt.
- Efterfølgende fælles udvælgelse af ideen i gruppen.
- Herefter går man i gang med fabrikationsfasen.
Udsmykning af musiklokalet
Overordnet
Mål:
- Eleverne udvikler gode ideer til hvordan skolens musiklokale kan udsmykkes.
- Ideer til udsmykning som fortæller/viser at lokalet er et musiklokale.
Formål:
- At eleverne trænes i at en ide godt kan fremavle nye ideer. (Idegenerering)
- At eleverne oplever at den valgte ide man får til sidst kan være et produkt af flere ide-tanker.
Problemstilling:
- Udsmykning af musiklokalet med sigte på at man oplever lokalet, som et rum der indeholder elementer, der fortæller at det er et musiklokale, man træder ind i.
Tidsramme:
- 2 Musiktimer - a´ 75 min.
- 2 Håndværk/Design timer - a` 75 min.
PS! Timerammen kan variere alt efter behov og muligheder for tid til arbejdet af involverede lærere.
Involverede lærere:
Musiklærer, Håndværk/Design lærer(e), Sløjdlærer.
Arbejdsrammen
Designcirklen:
Eleverne får en genopfriskning af Design-cirklen og dets indhold.
Fokus på at arbejde med Idegenereringsfasen i Design-cirklen:
Fællessnak på klassen:
- Hvad er en ide?- (“Braintalk” på klassen)
- (En idé er en bevidst tanke, om et konkret eller abstrakt problem)
- Hvornår er ideen konkret .?.(Eksempel på det)
- Hvornår er ideen abstrakt ?.(Eksempel på det)
Måden at arbejde med Idegenerering på: (Brainwriting)
- Elevgruppen på 32 deles i grupper a` 4 personer (8 grupper)
- “Brainwriting” i grupperne over problemstillingen.
- Hver elev i gruppen får en 3.- 5. min. til at skrive ned eller tegne ift. problemstillingen.
- Herefter sender hver elev i gruppen “ideen” eller ideerne videre til sidemanden, som skriver videre på den i en 3.-4. min. osv.
- Til sidst vælger gruppen den ide de synes bedst udtrykker problemstillingen.
- De 8 grupper skal herefter i gang med at producere deres 8 ideer i relevante materialer.
Refleksion fælles med klassen ift. Idegenerering:
- Hvornår ved man at man har fundet Ideen? (Tanker omkring det)
- Hvorfor vælge en ide ud i gruppen? (Er alle ideer ikke gode)