Eleverne skulle lave en maskot til DGI fodbold. Der var nogle krav opgaven skulle indeholde:
Den divergerende del af feltstudiet
Den konvergente del af idégenereringen:
Materialer: LEGO
Individuel opgave:
Hvordan forestiller du dig konceptet og maskotten skal se ud når du samler én model fra hver session?
Krav: du må kun vælge én model der er din egen.
Nu har eleverne 4 idéer. For at vælge én ud skulle de snakke om hvilken der var bedst energi i. Hvilken var den sjoveste.
Feltstudie 2
Den konvergerende del af feltstudierne
Her skulle eleverne udfylde nogle ark, som skulle hjælpe dem til at besvare det følgende spørgsmål: “Hvad skal vi have mere af og hvad skal vi have mindre af i vores koncept fra idégenereringen, ifølge vores data fra feltstudierne?”
Fabrikation
De arbejdede.
De var allerede bekendte med hvordan man brugte de teknologier der bliver oplistet længere nede.
Argumentation
Eleverne stillede nogle caféborde op. Her skulle de præsentere deres Maskot, koncept og proces overfor to repræsentanter fra DGI-fodbold.
Refleksion
Dette var en løbende proces som foregik gennem samtale med grupperne omkring deres proces og de problemstillinger de stod overfor, hvad enten de selv var opmærksomme på dem eller ej.