Print Friendly, PDF & Email
Spil i regn
17. June 2019
Udsmykning af musiklokale
20. June 2019

Eleverne fik til opgave og lave en maskot til DGI fodbold. Der vil blive stillet en række krav til elevernes maskotter, f.eks. skal maskotten have en historie.

7. klasse


Fag

Tværfag (4 sammenhængende lektioner hver tirsdag)

Teknologier

3D print. 3D modellering, vinyl-skær, Micro;Bit, Scratch

Faglige emner

Formidling, Indsamling og bearbejdelse af data, Teknologisk handleevne

Af Rasmus Baunsø Kring


 
 
 

Forløbsbeskrivelse



Designopgave

Eleverne skulle lave en maskot til DGI fodbold. Der var nogle krav opgaven skulle indeholde:

  • Maskotten skal kunne uddeles på baggrund af nogle værdier.
  • Maskotten kan ikke stå alene, den skal have en historie.
  • Man skal kunne komme i kontakt med maskotten andre steder end blot på fodboldbanen (branding).
  • Der skal være en digital produktion i jeres arbejde.
  • Målgruppen er 5-12 årige
 

Feltstudier 1

Den divergerende del af feltstudiet

  • Undersøg hvordan maskotter ser ud (find 50 maskotter) (kvantitativt)
  • Lav et interview med nogle marketingfolk om deres maskot
  • Undersøg bestemte maskotter (kvalitativt)
  • Undersøg DGI´s værdigrundlag
  • Undersøg målgruppen

Idégenerering

Den konvergente del af idégenereringen:

Materialer: LEGO

  • (1 minut til at løse opgaven individuelt + 2 minutter til at forklare) x 3-5 gentagelser Opgave individuelt: Byg en model der repræsenterer hvordan I kan brande jeres maskot. (Modellerne skal gemmes)
  • (1 minut til at løse opgaven individuelt + 2 minutter til at forklare) x 3-5 gentagelser Opgave individuelt: Byg en model af jeres maskot. (Modellerne skal gemmes)
  • (1 minut til at løse opgaven individuelt + 2 minutter til at forklare) x 3-5 gentagelser Opgave individuelt: Byg en model af en værdi, jeres maskot skal give udtryk for. (Modellerne skal gemmes)
  • (1 minut til at løse opgaven individuelt + 2 minutter til at forklare) x 3-5 gentagelser Opgave individuelt: Byg en model af noget der er med i historien om jeres maskot. (Modellerne skal gemmes)


 

Den konvergerende del af idégenereringen

Individuel opgave:

Hvordan forestiller du dig konceptet og maskotten skal se ud når du samler én model fra hver session?

Krav: du må kun vælge én model der er din egen.

Nu har eleverne 4 idéer. For at vælge én ud skulle de snakke om hvilken der var bedst energi i. Hvilken var den sjoveste.

Feltstudie 2

Den konvergerende del af feltstudierne

Her skulle eleverne udfylde nogle ark, som skulle hjælpe dem til at besvare det følgende spørgsmål: “Hvad skal vi have mere af og hvad skal vi have mindre af i vores koncept fra idégenereringen, ifølge vores data fra feltstudierne?”

Fabrikation

De arbejdede.

De var allerede bekendte med hvordan man brugte de teknologier der bliver oplistet længere nede.

Argumentation

Eleverne stillede nogle caféborde op. Her skulle de præsentere deres Maskot, koncept og proces overfor to repræsentanter fra DGI-fodbold.

Refleksion

Dette var en løbende proces som foregik gennem samtale med grupperne omkring deres proces og de problemstillinger de stod overfor, hvad enten de selv var opmærksomme på dem eller ej.

Feltstudier

Vil du også gerne lave et FabLab forløb?

Hvis du har gennemført eller planlagt FabLab aktiviteter, vil vi meget gerne høre om det. Så kan vi nemlig præsentere dine idéer og erfaringer her på siden til inspiration for andre, som arbejder med FabLab aktiviteter og forløb.

For at få din aktivitet eller dit forløb udgivet på FabLab@SCHOOLdk skal du udfylde denne skabelon og sende den til hva@silkeborg.dk. Du skal regne med lidt ekspeditionstid, men du vil modtage en mail, når forløbet eller aktiviteten er offentliggjort.

Et forløb skal som minimum have en titel og en kort brødtekst, som beskriver aktiviteterne. Derudover skal du som minimum vedhæfte et foto eller en video, der illustrerer indholdet. Du kan også vedhæfte forskellige filer, der passer til forløbet: Uddybende forløbsbeskrivelser, produktionsfiler, tegninger, koder mv...

Scroll Up