Print Friendly, PDF & Email
Fotos fra FabLearnDK 2019
7. May 2019
Nudging – adfærdsdesign
17. June 2019

Hvordan kan vi, ved hjælp af en microcontroller, lave undersøgelser med vejret? I dette forløb skal eleverne undersøge, idegenerere og til sidst fabrikere deres eget forsøg, som skal vise den teori, de har lært omkring vejrfænomener og klima, og hvordan teknologien her spiller en rolle.

7. klasse


Fag

Geografi

Teknologier

Micro:bit, Weather:bit, Climate:kit og diverse komponenter

Faglige emner

Klimazoner, Atmosfæren, Temperatur, Højtryk og lavtryk, Vindsystemer, Nedbør

Af Lasse Merring-Mikkelsen


Forløbsbeskrivelse




Hvordan kan vi, ved hjælp af en microcontroller, lave undersøgelser med vejret?

I dette forløb skal eleverne undersøge, idegenerere og til sidst fabrikere deres eget forsøg, som skal vise den teori, de har lært omkring vejrfænomener og klima, og hvordan teknologien her spiller en rolle. Nedenstående er vores arbejde med designcirklen.  


Designopgaven

  • Hvordan kan Micro:Bit’en komme i spil i et forsøg om vejret?

Feltstudie

  • Eleverne undersøger, hvordan de kan bruge en micro:bit, og samtidig undersøge andre forsøgsopstillinger, som kan ses under inspirationslinks. (Se længere nede)

Idegenerering

  • Eleverne idegenererer forskellige idéer til mulig forsøgsopstillinger ud fra øvelser.

Fabrikation

  • Eleverne laver/bygger deres forskellige forsøgsopstillinger og afprøver deres forsøg.
    • Virker det ikke? Tilbage til feltstudiet og undersøg, hvorfor det ikke virker.

Argumentation

  • Eleverne skal kunne argumentere hvad de viser med lige netop deres forsøg og hvorledes forsøger har relevans for designopgaven. De skal derfor forklare fagligheden bag forsøget.

Refleksion

Eleverne reflekterer over deres processer. Hvad kunne være gjort anderledes? Hvad havde vi succes med? Viste forsøget det, som vi forventede? Hvad nyt har vi fundet ud af?


Elevernes forsøg:

  • Vandet smelter!
    • Når vandstanden opnår en vis højde, så vil micro:bit´en give lyd fra sig.
  • Vindhastighed
    • Eleverne bruger weather:bit og climate:kit til at måle vindhastigheden.
  • Temperaturforskel på vand og sand
    • Eleverne brugte en komponent til at måle temperaturforskellen i vand og sand. Er der forskel, når solen skinner?
  • Temperaturforskel på vand
    • Eleverne brugte en komponent til at måle temperaturforskellen i vand. Hvor meget sol skal der til før temperaturen skifter?
  • Solfanger
    • Selvkonstrurende solfanger, hvor 2 stk. micro:bit i hver ende skal måle forskellen i temperaturen.
  • Transport af nedbør
    • Afrika mangler rent drikkevand. Derfor skal vi transportere regnvand gennem et lifestraw ved hjælpe af en servemotor, som er kodet med en micro:bit.
  • Logging af temperaturdata

Eleverne brugte radiofunktionen mellem to micro:bits til at logge dataen på temperaturen udenfor.


Inspirationslinks

Vil du også gerne lave et FabLab forløb?

Hvis du har gennemført eller planlagt FabLab aktiviteter, vil vi meget gerne høre om det. Så kan vi nemlig præsentere dine idéer og erfaringer her på siden til inspiration for andre, som arbejder med FabLab aktiviteter og forløb.

For at få din aktivitet eller dit forløb udgivet på FabLab@SCHOOLdk skal du udfylde denne skabelon og sende den til hva@silkeborg.dk. Du skal regne med lidt ekspeditionstid, men du vil modtage en mail, når forløbet eller aktiviteten er offentliggjort.

Et forløb skal som minimum have en titel og en kort brødtekst, som beskriver aktiviteterne. Derudover skal du som minimum vedhæfte et foto eller en video, der illustrerer indholdet. Du kan også vedhæfte forskellige filer, der passer til forløbet: Uddybende forløbsbeskrivelser, produktionsfiler, tegninger, koder mv...

Scroll Up