Fotos fra FabLearnDK 2019
7. maj 2019Nudging – adfærdsdesign
17. juni 2019Beskrivelse
Hvordan kan vi, ved hjælp af en microcontroller, lave undersøgelser med vejret? I dette forløb skal eleverne undersøge, idegenerere og til sidst fabrikere deres eget forsøg, som skal vise den teori, de har lært omkring vejrfænomener og klima, og hvordan teknologien her spiller en rolle.Forløbsbeskrivelse
Hvordan kan vi, ved hjælp af en microcontroller, lave undersøgelser med vejret?
I dette forløb skal eleverne undersøge, idegenerere og til sidst fabrikere deres eget forsøg, som skal vise den teori, de har lært omkring vejrfænomener og klima, og hvordan teknologien her spiller en rolle. Nedenstående er vores arbejde med designcirklen.
Designopgaven
- Hvordan kan Micro:Bit’en komme i spil i et forsøg om vejret?
Feltstudie
- Eleverne undersøger, hvordan de kan bruge en micro:bit, og samtidig undersøge andre forsøgsopstillinger, som kan ses under inspirationslinks. (Se længere nede)
Idegenerering
- Eleverne idegenererer forskellige idéer til mulig forsøgsopstillinger ud fra øvelser.
Fabrikation
- Eleverne laver/bygger deres forskellige forsøgsopstillinger og afprøver deres forsøg.
- Virker det ikke? Tilbage til feltstudiet og undersøg, hvorfor det ikke virker.
Argumentation
- Eleverne skal kunne argumentere hvad de viser med lige netop deres forsøg og hvorledes forsøger har relevans for designopgaven. De skal derfor forklare fagligheden bag forsøget.
Refleksion
Eleverne reflekterer over deres processer. Hvad kunne være gjort anderledes? Hvad havde vi succes med? Viste forsøget det, som vi forventede? Hvad nyt har vi fundet ud af?
Elevernes forsøg:
- Vandet smelter!
- Når vandstanden opnår en vis højde, så vil micro:bit´en give lyd fra sig.
- Vindhastighed
- Eleverne bruger weather:bit og climate:kit til at måle vindhastigheden.
- Temperaturforskel på vand og sand
- Eleverne brugte en komponent til at måle temperaturforskellen i vand og sand. Er der forskel, når solen skinner?
- Temperaturforskel på vand
- Eleverne brugte en komponent til at måle temperaturforskellen i vand. Hvor meget sol skal der til før temperaturen skifter?
- Solfanger
- Selvkonstrurende solfanger, hvor 2 stk. micro:bit i hver ende skal måle forskellen i temperaturen.
- Transport af nedbør
- Afrika mangler rent drikkevand. Derfor skal vi transportere regnvand gennem et lifestraw ved hjælpe af en servemotor, som er kodet med en micro:bit.
- Logging af temperaturdata
Eleverne brugte radiofunktionen mellem to micro:bits til at logge dataen på temperaturen udenfor.