Forløbet har til hensigt at udvikle elevernes digitale myndiggørelse.
Formålet er at eleverne lærer at analysere eksisterende digitale artefakter, for derigennem kritisk og konstruktivt at kunne forstå artefakters betydning for individ, fællesskab og samfund.
Forløbet er målrettet matematik i udskolingen.
Forløbet er relevant for eleverne, da der arbejdes med apps, eleverne i forvejen har kendskab til og anvender jævnligt - for eksempel TikTok, Instagram og SnapChat. Forløbet skal give eleverne en forståelse af hvor ofte de anvender udvalgte apps, til hvilket formål samt hvilke værdier og konsekvenser anvendelsen medfører.
Efterfølgende laves en statistisk undersøgelse på baggrund af elevernes analyse af de udvalgte apps.
Introduktion til analyse af digitale artefakter:
Samtale om hvilke digitale artefakter eleverne anvender i hverdagen - herunder med hvilket formål de digitale artefakter anvendes.
Gennemgang af analyse med udgangspunkt i udvalgte spørgsmål:
Brug:
Formål:
Teknologi:
Undersøg teknologiens interaktion:
Undersøg teknologiens systemmodel:
Argument:
Konsekvens:
Værdi:
Eleverne udvælger et fokus, for eksempel ‘Hvilken betydning har mobiltelefonen for den måde, vi er sammen på?’ eller ‘Hvilken konsekvens har Instagram for pigers selvopfattelse?’. Dette fokus er afsæt for hvilke faser af analysemodellen, der særligt arbejdes videre med.
Efter analyseringen af det digitale artefakt arbejdes der statistisk med resultaterne af analysen, for eksempel:
Eleverne præsenterer afslutningsvist deres analyse af det digitale artefakt. Herunder præsenteres den statistiske undersøgelse med hensigtsmæssige diagrammer eller modeller.
Forløbets varighed: 5 lektioner á 60 minutter.
Forløbet har understøttet elevernes:
Forløbet kan fortsættes med elevernes udvikling af et redesign, der tager udgangspunkt i elevernes analyse af det digitale artefakt.
Afsæt gerne 1 lektion i starten af forløbet til fælles gennemgang af analysering af digitalt artefakt.
Vær opmærksom på, at eleverne forholder sig kritisk til formåls- og værdibegrebet, samt forstår at dette er forskelligt afhængigt af hvorvidt der tages udgangspunkt i afsenderens eller modtagerens perspektiv.