Første skridt inden for kodning. Eleverne får gennem små forløb og leg kendskab til kodning. Bluebots bruges som redskab, da de kan gøre det abstrakte konkret og har en fysisk form, der rammer målgruppen.
I frikvarter og SFO leger vi robot, hvor der er lavet T-shirt med sammen layout som Blue-botten. Forløbet skal hele tiden være fleksibelt og tage hensyn til de enkelte elever. Der bruges boardmarker og tegn til tale for at understøtte undervisningen (billede).
Forløbet er sat til 8 uger med 8 undervisningsgange af en halv times varighed og sideløbende leg på legepladsen.
Som indledning til forløbet er der en række ting, der skal indkøbes og forberedes. De er beskrevet herunder.
Praktiske opgaver inden opstart i klassen
Hvis man til sidst i forløbet vælger at bruge ipad/tablet skal man downloade link 4 https://apps.apple.com/dk/app/blue-bot/id957753068?l=da
Analyse og refleksion:
Ud fra denne introgang viste evalueringen, at forløbet ville være bedste i grupper af to og foregå i FabLab-lokalet.
Lektioner gennem 2 uger på legepladsen.
Gennem de næste to uger på legepladsen leger underviser og elever robotleg ud fra T-shirten.
Underviser tager t-shirten på for at lege robot og gøre knapperne/kommandoerne genkendelige. Eleverne skiftes til at kode robotten og starte den. Eleverne bestemmer selv kodningen. Det er vigtigt at knaptrykket er på maven så elev og underviser kan interagere og hjælpe med tegn til tale m.m. Målet er at øve turtagning, fællesskab samt gøre kodning forståeligt og sjovt.
Analyse og refleksion
Eleverne tog godt imod legen og gav udtryk for, at det var sjovt. Man kan med fordel lave t-shirts til eleverne, så de selv kan lege robot. Med navn knapper og tegning.
Eleverne skal finde på et navn til hver sin robot, og forestille sig, at det er en ny ven, der skal lære en masse ting. De tegner deres robot og skriver navnet på et stykke papir De får derefter en BlueBot og en opgave om at køre hen til forbogstavet i deres eget navn.
Analyse og refleksion
Der var stor nysgerrighed for at være i FabLab og navngive robotterne og køre med dem. Selve målene robotterne kører til er ikke det vigtige, men det er selve kodningen og understøttelsen af eleven, der er målet. Eleverne er meget optagede af at kode og lære BlueBotten at køre. Tegninger skal bruges til tryk på t-shirt til eleverne sidst i forløbet.
Tid til at få kodningen på plads. Tre lektioner med fokus er kodning på BlueBotten gennem tre opgaver:
Derefter er der fri leg med robotten, hvor eleven kan prøve selv og se hvad der sker.
Analyse og refleksion
Eleverne har fået viden om brugen af BlueBots og er undersøgende og nysgerrige. Jeg snakkede lidt om brugen af ipad sammen med BlueBots. Dette fangede eleverne, og de gav udtryk for, at det var lidt skørt.”Det kan man ikke”, sagde de, men det kan man godt. Der mangler nu et formål med at kunne kode/køre med robotten for eleverne. Vi har kørt til bogstaver og tal m.m., som er kendte ting for eleverne. Der skal være et formål, der kombinerer kodning/BlueBots til en egentlig aktivitet.
Analyse og refleksion
Brugen af ipad har virkelig fanget elevernem og de hungrer efter mere indhold/formål. De er meget optagede af at prøve sig frem med kodningen og se hvor robotten ender.
Det første skridt er taget og grobunden er lagt for videre forløb. Sidste lektion bliver brugt på at kode robotterne, hvor eleverne selv vælger opgaver, og vi snakker med eleverne om forløbet
Spørgsmål til eleverne - se forslag til skema her.