Design din 2-værelses lejlighed

Billede af gul programerbar Beebot
Botternes verden
2. juli 2021
Elever har konstrueret en controller af perler med makeymakey til at styre deres computerspil med
Byg en controller
5. juli 2021
Billede af et værelse optegnet i programmet Geogebra

5.-9. klasse


Fag

Natur-teknologi, matematik

Faglige emner

Bæredygtige byer, Verdensmål 11

Teknologier

GoogleEarth.com, Roomstyler.com, Screencastify, Geogebra, CoSpaces

Af Allan Kronborg Choy




Beskrivelse

Eleverne skal designe en 2-værelses lejlighed med forholdsvis få kvadratmeter, men stadig opretholde funktionalitet og den hyggelige og hjemlige atmosfære.

Forløbsbeskrivelse

INDLEDNING

Mere end halvdelen af verdens befolkning bor nu i byområder. I 2050 vil dette tal være steget til 6,5 milliarder mennesker – svarende til to tredjedele af jordens befolkning. Bæredygtig udvikling kan ikke opnås, hvis vi ikke ændrer den måde, vi bygger og styrer vores byrum.

Den hurtige byvækst i udviklingslandene, kombineret med stigende migration fra land til by, har ført til et boom af såkaldte megabyer. I 1990 var der ti megabyer med 10 millioner indbyggere eller mere. I 2014 er der 28 megabyer, som huser i alt 453 millioner mennesker.

Inspirationen til dette forløb er hentet fra et ophold i Hong Kong, som er et af verdens tættest befolket områder. Befolkningsvæksten er stærkt stigende, og der er derfor løbende behov for boliger i form af lejligheder (skyskrabere).
Designopgaven er at designe en lejlighed på 35 m2, som trods få kvadratmeter skal kunne opretholde samme funktionalitet samt bevare hyggen og den hjemlige atmosfære, som var den dobbelt så stor.

OM FORLØBET

Først skal eleverne se nogle videoer omkring urbanisering og verdensmål 11. Hvad betyder urbanisering, hvilke nye behov opstår der, og hvilke kriterier skal være opfyldt, hvis byerne skal kunne tilbyde et godt, trygt og bæredygtigt miljø?
Ved at lave en lille podcast, hvor man prøver at besvare spørgsmål som knytter sig til videoerne, bliver eleverne bevidste om de udfordringer, som ligger i urbanisering.

Med udgangspunkt i en 2-værelses lejlighed skal eleverne designe en plantegning i geogebra som overholder 35 m2 og kriteriet for en 2-værelses lejlighed. Når plantegningen er på plads, skal den “overføres” (gentegnes med de rigtige mål) til designprogrammet, “Roomstyler” - et 3D indretningsprogram.
Der er en del feltstudier, som er vigtige ift. denne opgave. Der er links til små videoer og hjemmesider, som kan give eleverne inspiration til både plantegning og indretning.

Til slut kan eleverne designe deres lejlighed i CoSpaces (3D), hvor de bl.a. kan gøre brug af “augmented reality” - altså integrere den rigtige verden med den virtuelle.

MÅLSÆTNING

Eleven skal erhverve viden om verdensmål nr. 11 og kende til nogle af de udfordringer der ligger i urbaniseringen.
De skal blive klogere på, hvilke kriterier de selv vil sætte ifht. indretning af boliger med forholdsvis lidt plads.

TIDSPLAN

En emneuge eller antal timer, der svarer til en emneuge.

LÆRINGSMILJØ

Vi delte eleverne op 2 og 2. Det giver bedre hands-on og mere fokus på opgaven, synes vi, men det er op til den enkelte lærer.

DESIGNOPGAVE (lektion 1-4)

Forstå storbyernes udfordringer. Hvordan kan nogle af udfordringerne løses.

  1. Se videoen "Verdensmål 11: Bæredygtige byer og lokalsamfund.
  2. Snak på klassen om, hvad dette verdensmål 11 handler om
  3. Se videoen "FAKTOR: Urbanisering - stigende pres på byerne"

Ekstra materiale:

The History of Urbanization, 3700 BC - 2000 AD

Gå sammen 2 og 2 (Læreren laver grupperne) Lav en podcast. I skal i podcasten besvare følgende spørgsmål:

  1. Hvorfor flytter folk til storbyerne?
  2. Hvad betyder ordet "Urbanisering"?
  3. Hvor mange procent af jordens befolkning lever i byer?
  4. Hvor mange mennesker flytter ind til byerne om ugen på verdensplan?
  5. Hvorfor er København blev kåret som den bedste by at bo i?
  6. Hvad synes I, at der skal til for at gøre en storby god at leve i?

I skal lave podcasten på Screencastify. Når I er færdige skal i eksportere lyden til mp3 og downloade den. Herefter uploades den til skoletube kanalen.

Materialer: PC, App - screencastify

FELTSTUDIER

Opmåling (Areal/omkreds)
Kende til rektangler/kvadrater

FELTSTUDIE 1 (2 lektioner)

I skal finde ud af, hvor meget 35 m2 fylder! Først skal i gå ind på nedenstående link, "google earth". Herinde skal I finde netop jeres have eller grønne område og lave en firkant på 35 m. I skal tage et screenshot og aflevere det på skoletube - kanal "Design din 2-værelses lejlighed"

Herefter skal I gå udenfor!! Find samme sted bare i virkeligheden og afgræns området med snor eller kegler. Tag et billede med jeres telefon, hvor I har det hele med og upload også det til skoletube.

Materialer: PC, App: Google Earth, Kegler

FELTSTUDIE 2 (1 lektion)

I skal her google jer frem til, hvad en 2- værelses lejlighed er. Opret et dokument og aflevere i fælles mappe. Tal om det på klassen.

FELTSTUDIE 3 - ARGUMENTATION (1-2 lektioner)

Læs og bliv inspireret til indretning af små boliger. Fx her:

Inspiration til at indrette et-værelses lejlighed

42 kvadratmeter indrettet så de næsten føles som det dobbelte

Diskuter hvilke kriterier, der skal være for netop jeres lejlighed

IDÉGENERERING (1-2 lektioner)

Lav plantegning. Først skal I gå ind og registrere jer på "http://www.roomstyler.com”. Dernæst skal I se følgende videoer:

Roomstyler Lesson 1: Draw your room

Roomstyler Lesson 2: Doors, windows & scenery

I kan se flere tutorials på Roomstyler kanalen

Lav en plantegning:

  • Den må højst være 35 m2
  • Tænk over ruminddeling
  • I må kun lave vægge, vinduer og døre

Materiale: Roomstyler.com

FELTSTUDIER - ARGUMENTATION

FELTSTUDIE 4 (1-2 lektioner)

Bliv inspireret. I skal se videoerne:

VORES 1-VÆRELSES LEJLIGHED - Sådan bor vi

Få plads til en familie på 4 på 30 m2!

Dernæst skal i tænke de nye ideer ind i jeres grundtegning, som I lavede i Roomstyler - altså lave lidt om på indretningen af rummene. Prøv at tænke opbevaringsplads, køkken, badeværelse og sovepladser ind. Upload et nyt skærmprint af jeres lejlighed og beskriv, hvorfor I har indrettet rummene som I har.

Materiale: Roomstyler.com

FELTSTUDIE 5 (1-2 lektioner)

Beregn areal. I skal opmåle rummene og indtegne i Geogebra. Her skal i finde ud af, hvor mange kvadratmeter hver af jeres rum er. Upload et billede med alle informationerne.

Materiale: Geogebra

FABRIKATION (4-? lektioner)

Design jeres egen lejlighed. I skal bruge jeres viden inden for små lejligheder og designe jeres egen lejlighed. Hver en ting i sætter ind, skal I kunne argumentere for, hvorfor den netop er placeret der! 

Materiale: Roomstyler.com

Man kan også designe lejligheden i CoSpaces og bruge “argumentet reality”, så eleverne sammensmelter deres 3d hus med den virkelige verden.

ARGUMENTATION

Når I har designet jeres lejlighed, skal I downloade forskellige 3D-billeder af gode vinkler af hvert rum. Til præsentationen skal I argumentere for, hvorfor det netop er indrettet sådan.

Materiale: Google præsentation

AFRUNDING

Forløbet har været afprøvet i Corona-perioden og er kun gennemført via online-undervisning. Alle elever har været engagerede og tog rigtig godt imod de forskellige opgaver. Det sværeste var nok at lave en podcast. Det er en god idé, at de i gruppen har snakket om, hvordan man vil svare på spørgsmålene - men ellers en god måde at evaluere på, om de har forstået udfordringen ved urbanisering.

Det er vigtigt, at eleverne i starten holder fokus på plantegning og indretning af rum, da de gerne vil bruge masser af tid på udsmykning. Det skal de selvfølgelig også have lov til. Det er en god idé, at læreren sætter sig godt ind i Roomstyler.com, da der er mange finesser, som eleverne måske ikke fanger.

I kan høre en podcast og se en præsentation af et forløb her via links herunder. Rigtig god fornøjelse:)












Scroll Up