Design din egen legeplads

Klassespil på laserskærer
19. september 2023
Opbyg jeres eget CS:GO hold
20. september 2023
Klassespil på laserskærer
19. september 2023
Opbyg jeres eget CS:GO hold
20. september 2023

1. klasse


Fag

UUV – Understøttende undervisning

Faglige emner

Kodning, fantasi, design, samarbejde

Teknologier

Beebot, algoritme

Af Kim Puggaard




Beskrivelse

Vi indsamler diverse redskaber med en programmeret Beebot, hvorefter vi skal designe vores egen legeplads.

Forløbsbeskrivelse

INDLEDNING

Forløbet handler om at implementere robotter i UUV.

Jeg har opbygget forløbet således:

  • Jeg vil fremvise diverse links, hvor kodning er i centrum. Gennem forløbet vil eleverne få viden om kodning
  • Børnene skal være menneskerobotter, hvor de skal følge pile på gulvet
  • Vi skal kode hinanden ved hjælp af koder på ryggen
  • Vi skal lege med Beebot, for at finde ud af hvordan de fungerer
  • Til slut skal vi igennem en bane for at indsamle diverse ting

Forløbet strækker sig over flere uger i udvidede undervisningstimer (UUV).

 

DE TEKNOLOGISKIE MÅL

Min 1. klasse skal øge deres viden inden for programmering og algoritmer. De skal skabe en viden inden for Beebots og lære, hvordan de fungerer.

  • Eleven kan identificere og formulere simple algoritmer på uformel form relateret til situationer i hverdagen samt forudsige simple algoritmers opførsel
  • Eleven har viden om enkle digitale teknologier og deres egenskaber
  • Eleven har viden om enkle teknikker til at undersøge brug af digitale artefakter i hverdagen

 

FORLØBSBESKRIVELSE

Nedenstående er en oversigt over, hvilke emner vi har været inde på:

  • Robotter: Hvad kan robotter, hvor findes de, kan vi selv være robotter?
  • Jeg vil fremvise hjemmesiden net, hvor kodning er i centrum. Her skal de gerne få viden inden for kodning. Det skal ske ved hjælp af et par spil inde på hjemmesiden
  • Algoritmer: Hvad er det? Kan børn være en slags algoritme?
  • Menneskerobotter, hvor børnene skal følge pile på gulvet
  • Vi har pile på ryggen, hvor børnene skal kode hinanden
  • Beebots: Hvordan fungerer de? Vi skal komme fra A til B
  • Børnene skal selv lave en kode til Beebotten. Det kan ske ved en skabelon, der er lavet til dem
  • Til de avancerede elever kan man tegne med en Beebot via en kofanger til at holde blyanten (BeeBot 1-Pen Holder by Henry_CO - Thingiverse)
  • Beebottens rygsæk er til at indsamle legeredskaberne

 

FORMÅLET MED DENNE PROCES

 

Udfordring

UDFORDRING

Legepladser skal være spændende. Børnene skal designe deres egen legeplads. 

 

Undersøg

UNDERSØG

Der er blevet udvalgt en del billeder af legeredskaber (både store og små), som efterfølgende er klippet ud af  børnene og til sidst lamineret.

 

Få idéer

FÅ IDÈER

Billederne er blevet fremvist på tavlen, så børnene har en større viden om,  hvilke legeredskaber, de kan indsamle.

 

Skab

SKAB

Der er blevet skabt en stor bane med store billeder af de materialer, som børnene skal bruge til skabelsen af legepladsen. Her er der mulighed for at indsamle de små billeder. Børnene skal nu, enkeltvis eller i par, kode deres Beebot hen til de legeredskaber, de er interesserede  i at bruge.                                      

Derefter fortsættes der til de har indsamlet legeredskaber nok til at designe deres legeplads. De må selv vælge, hvor mange legeredskaber, der skal være på deres legeplads.

 

DEL

De har nu indsamlet alle de legeredskaber, de ønsker til deres legeplads. Nu skal der tegnes en legeplads.

 

Tænk efter

TÆNK EFTER

Som afrunding er det blevet videndelt positive og negative erfaringer, mellem børnene og den voksne,

 

EVALUERING

Opstarten med at vise, hvordan en Beebot fungerer, har været god. Børnene har fået en større viden inden for Beebottens funktioner. Det er sket ved at de selv havde den i hånden.

Til at starte med har nogle børn haft lidt svært ved at dreje med robotten. De forstod ikke, at man ikke skulle blive ved med at trykke på højre knap for at gå til den side. For at åbne deres viden har vi leget menneskerobotter. Her fik nogle børn en åbenbaring. Nogle forstod, hvorfor en robot gjorde, som den gjorde, når man trykkede på tasterne

Til selve legeplads-forløbet er det en god idé at dele elever op. Hvis en hel klasse skal ud på ”spillepladen” på samme tid, vil det blive uoverskueligt – både for den voksne, men også for barnet.

At vælge, om de vil danne par eller være alene i forløbet, har også været interessant. Nogle har sagt, de ikke har været helt klar til at bruge en Beebot alene. For mig er det fint, idet det er en proces. Børnene skal selv føle, om de gerne vil samarbejde eller være alene om projektet. Børnene har inden forløbets start haft mulighed for at afprøve Beebotten i grupper. Nogle børn har i sidste ende valgt at gennemføre banen alene. Der har været obs på, om nogle børn har været alene ufrivilligt. De er blevet inkluderet af andre grupper.

Det er en god idé at reservere nogle iPads og spille kodespil på internettet, mens det første hold er ude på banen. Dem, der har indsamlet legeredskaber, har efterfølgende skullet gå ind og tegne deres legeplads. Der er løbende blevet skiftet ud på banen, så der har været et flow.

Den første tanke har været, at børnene mindst skulle vælge 10 billeder af deres udvalgte stationer. Den tanke blev droppet, idet de mister muligheden for at designe deres EGEN legeplads.

Rygsækken, som er 3D-printet, er en god ting at have. Det tager lidt tid at 3D-printe, men det er det værd. Posterne tager også lang tid - det tager tid at laminere alle, men det skal de, hvis man vil anvende forløbet en anden gang. Her er det godt at have mindst 10 ens små billeder af samme post.
For at børnene er med i forløbet, er det en god idé at snakke om destinationerne inden, og at de selv skal klippe dem ud.

Det har været en rigtig god ting at have de små poster, som de har haft mulighed for at putte i rygsækken. De har ellers svært ved at huske, hvilke redskaber, de har valgt.

Det er en god idé at lave nogle felter, hvor stationerne er i. Robotten skal bare ramme kanten. Det er godt med en åben ”spilleplade” i stedet for at have felter, hvor Beebotten skal køre rundt.

Det har været en god viden for børnene. De har forstået, hvordan en Beebot fungerer. De har desuden fået viden om, hvad en algoritme kan være.


Refleksioner over børnenes læring
Børnene har haft godt af at afprøve en Beebot inden designopgaven. De har fået et større kendskab til, hvordan en robot virker, og dette har medført en større viden inden for kodning. Samtidig er der blevet snakket om algoritmer. At vi altid arbejder med algoritmer.

De har haft godt af at prøve kodespillene på Digipuzzle og lege menneskerobotter. Det har været med til at skabe en større viden inden for kodning.

Børnene syntes, at det var meget spændende at lege med de Beebots. De synes, det er godt de har fået leget Menneskerobotter inden. Det har givet en større viden om, hvordan en Beebot reagerer.

Nogle har sagt, at det har været den bedste og sjoveste dag længe. Det med at lege med Beebots har været meget interessant. Det, der har trukket lidt ned, har været at tegne legepladsen. De synes, det har været for svært at tegne.

Børnene har haft lidt svært ved at styre Beebot’en til at ramme lige præcis ind i firkanten på banen. Men det vigtigste er, at de har fået en viden, og vi kan arbejde videre med dette.

Desuden skal de vide, at man ikke må flytte rundt med Beebotten. Den skal kodes og selv køre vejen.



Beebotten skal kodes