
Design din egen legeplads
20. september 2023
Økosystemer og Minecraft
20. september 2023
Beskrivelse
Forløbet handler om, at eleverne skal starte deres eget CS:GO hold. Derfor skal de designe deres eget gamertag, holdnavn og logo. Der skal laves merchandise og de skal træne, så de kan spille sammen som et hold.
Forløbsbeskrivelse
INDLEDNING
Hvad?
- Eleverne skal oprette og lave deres eget CS:GO hold
- Eleverne skal lave deres eget gamertag, lave et logo-forslag til holdet
- Eleverne skal printe et map fra CS:GO, som skal bruges til taktik
- Det er et forløb, som kan strække sig op til 3 uger
Hvorfor?
- Eleverne får kendskab til forskellige teknologier (3D-print, lasercutting, trøjetryk)
- Eleverne træner samarbejde og kommunikation gennem spillet CS:GO
- Eleverne får et indblik i, hvordan man kan få et positivt og godt fællesskab gennem et fælles tredje
Hvordan?
- Eleverne skal bruge spillet CS:GO til at træne samarbejde
- Eleverne bruger de enkelte teknologier med læreren som vejleder
Hvilket resultat?
- Eleverne fik en rigtig god grundforståelse for de teknologier, som de fik arbejdet med
- Eleverne fik et fantastisk sammenhold gennem hele forløbet
DESIGNPROCESMODELLEN
I skal skabe jeres eget CS:GO hold, ved at finde et navn og et logo til holdet.
UNDERSØG
I skal nu undersøge, hvilke former for navne, man må hedde på nettet, og om der er regler for logo.
FÅ IDÉER
- Lav en brainstorm omkring holdets navn
- Lav et forslag til holdets logo
- Alle elever laver et forslag hver
SKAB
- Vælg ved afstemning det bedste holdnavn til holdet
- Vælg også det logo, som I synes, er det bedste
DEL
Lav en præsentation af jeres logo og holdnavn for jeres klassekammerater.
TÆNK EFTER
- Hvorfor har I valgt det logo, som I har?
- Hvad er grunden til, at I har valgt netop dette navn til jeres hold?
- Hvorfor har I valgt de ting fra, som I har?
AFRUNDING
Mine elever var meget engagerede, da det handlede om at finde frem til navnet og finde frem til, hvordan deres logo skulle være. Da vi begyndte at arbejde med teknologierne, faldt engagementet dog lidt hos eleverne. Det skyldes, at det blev lidt svært for dem, så her var der brug for meget vejledning og samtidig meget hands on for mig som lærer.
Jeg fik det ud af forløbet, som jeg gerne ville. Eleverne har fået en grundforståelse af, hvordan teknologierne kan bruges og hvordan de virker.
Eleverne fik et rigtigt godt fællesskab, som også hænger ved efter forløbet er slut. Dette kan jeg se ved, at eleverne bruger mere tid sammen i frikvartererne, end de gjorde før forløbet. Jeg kan også se, at de er blevet bedre til at kunne hjælpe hinanden.
For at forløbet kunne blive bedre, kunne jeg have tilføjet, at vi gik mere i dybden med de enkelte teknologier, og hvordan man selv designer i modelleringsprogrammerne, som hører til de enkelte teknologier.
Dog med den målgruppe, som jeg har, ville de ikke have taget samme ejerskab over forløbet, hvis de skulle have fuldt kendskab til alle teknologierne.
Eleverne har fået kendskab til de enkelte teknologier i vores MakerVerse.
Eleverne har lært, hvordan man samarbejder, kommunikerer med hinanden og samtidig, hvordan man skal være på nettet.


Elevernes logo, som er klar til at blive trykt på deres trøjer som en del af deres merchandise.

Første lag af en af delene til CS:GO banen Mirage.

Det færdige tryk på elevernes merchandise trøje.

De første to dele af CS:GO banen Mirage.

Printeren er i gang med at printe det første lag af anden sektion af et map fra CS:GO.

Eleverne er ved at være færdige med deres trøjer.