Design et spil

Dækket bord med blå dug, service, vinglas og bordpynt
Teknologi til bords
3. august 2021
Chokoladeæske i brun og guld designet af elever. Exchoko er skrevet på forsiden
Design en æske til chokolade
3. august 2021
Elev arbejder ved computer; har skitser til design af eget spil liggende på bordet

3. klasse


Fag

Udvidet undervisning

Faglige emner

Teknologier

3D-printer, Laserskærer

Af Tove Øyaas Bentsen




Beskrivelse

Eleverne skal designe et brætspil med fokus på bevægelse. De skal bruge Ludo som inspirationskilde, da dette er et simpelt spil, som mange kender. Eleverne skal arbejde i grupper for at lære at kunne samarbejde og at kunne indgå kompromisser, samtidig med de opnår kendskab til arbejdet i en designproces og digitale teknologier. Eleverne skal arbejde i Tinkercad og har allerede kendskab til dette. Derfor er der ikke tænkt en introduktion til programmet ind i forløbet.

Forløbsbeskrivelse

INDLEDNING

På regnvejrsdage bliver eleverne indenfor i pauserne, og her opstår der tit uro og konflikter, fordi de ikke har samme muligheder for at få brændt krudtet af, som hvis de var udenfor. Klassen har kun bolde, sjippetov og andet udendørslegetøj til rådighed og dette er ikke optimalt til indendørs leg. Derfor er ideen til dette forløb opstået.

DESIGNOPGAVE

Designudfordringen introduceres for eleverne. De skal designe et brætspil, hvor der er mulighed for at få kroppen rørt, selvom man holder pause indendørs. Bevægelse skal derfor tænkes ind i reglerne. De skal arbejde ud fra spillet Ludo, da det er et simpelt spil som mange kender.

Designkrav

  • Varighed: max 30 minutter (pga. pausens længde)
  • Antal spillere: 4 personer
  • Eleverne skal fremstille 2 brikker pr. spiller, en terning, et regelsæt og en spilleplade.
  • Spillepladen må max være 30x30 cm

FELTSTUDIER

Klassen inddeles i grupper á 4-5 elever, og de bliver bedt om at sætte sig sammen i disse med en computer. Her får de uddelt dokumentet “feltstudier”. De får nu 10 minutter til at besvare spørgsmålene. Derefter laves en opsamling på klassen.

IDÉGENERERING

Eleverne bliver introduceret for designkravene inden de skal i gang med idegenerering, som foregår i grupper.

Idegenerering er delt ind i 4 kategorier: regler, spilleplade, spillebrikker og terning. De får udleveret et dokument med hjælpespørgsmål til hver kategori.

De får 20 minutter til hver kategori (10 minutter til at skrive alle ideer ned til en kategori, 5 minutter til at dele sine ideer med resten af gruppen og 5 minutter til at udvælge). Eleverne bliver herefter enige om hvilke ideer de går med.

FABRIKATION

Eleverne skal tegne skitser og udkast til spillebrikker, spilleplade og terning. Dette arbejde kan evt. uddeles i gruppen. De skal huske at tage stilling til størrelser og skal derfor bruge en lineal.

Spillebrikker og terning tegnes i Tinkercad. Filer sendes til pædagogen/læreren, som får det printet. I dette tilfælde kan børnene endnu ikke selv printe brikkerne, men de kan selvfølgelig inddrages i processen.

Spillepladen tegnes på et hvidt stykke papir på max 30x30 cm med en sort tusch i medium tykkelse. Spillepladen tegnes i 1:1. Spillepladen sendes til udskæring på Lasercutter.

 

 

 

ARGUMENTATION OG REFLEKSION

Når spillet er færdigt, skal det afprøves. Her får eleverne udleveret en tjekliste med spørgsmål til spillets udtryk og regler, samt spørgsmål til refleksion. Hvis der dukker ideer op til forbedring, kan spillet justeres. Afslutningsvis præsenteres spillet for klassen, og de afprøver hinandens spil.




0

£0.00