Byg en controller
5. juli 2021Nudging i kostrådene
5. juli 2021Beskrivelse
Eleverne får ved skolestart udleveret en kasse, hvor deres skoleting kan stå i klassen. Eleverne skal ud fra et tilrettelagt feltstudie, i form af et spørgeskema, fabrikere klistermærker til at personliggøre deres kasse.Forløbsbeskrivelse
INDLEDNING
Kender du det, at eleverne tit ikke passer på de ting, de får udleveret? De tegner grimme tegninger på dem, og personliggør dem, så de på ingen måde ligner, det de fik udleveret (Dette kan læses ironisk). Frygt ej! I denne opgave skal eleverne nemlig personliggøre deres kasse med klistermærker, som de selv designer ud fra et tilrettelagt feltstudie, som er beskrevet i dette forløb. Hvis du nu tænker: “Jamen, vi bruger ikke kasser i vores klasser” - så kan du sagtens bruge det samme feltstudie i andre sammenhænge. Opgaven skal forresten laves i godt humør, hvis det er muligt.
Mål
- Eleven skal bruge Scan'n Cut til at designe deres kasser
- Eleven skal lære at svare på spørgsmål og bruge svarene i deres opgave
Materialer
Der skal bruges følgende for at kunne gennemføre forløbet:
- Scan’n Cut
- Folie
- Papir/kladdehæfte til at besvarer spørgsmål
DESIGNOPGAVE
Eleverne skal personliggøre deres kasse med klistermærker, som de selv designer ud fra et tilrettelagt feltstudie.
FELTSTUDIER
Eleverne får en introduktion til, hvordan Scan'n Cut virker. Derefter skal eleverne svare på et spørgeskema:
- Hvad hedder du?
- Hvad er dine yndlingsfarver (mindst 2)?
- Hvad er dit yndlingsdyr?
- Hvad er din yndlingssnack?
- Hvad er din yndlingssport/spil?
IDÉGENERERING
Når eleverne har indsamlet deres svar, skal de efterfølgende:
- Måle hvor store overfladerne er, som der kan klistres klistermærker på.
- Enten udvælge designs på scan´n cut eller laves deres egne tegninger, som kan scannes ind.
ARGUMENTATION
Argumentationen ligger her, da det tænkes, at eleverne skal have en samtale på klassen eller sammen med læreren i forhold til deres valg af klistermærke-designs. På den måde kan eleverne argumentere for deres valg, inden de fabrikerer.
FABRIKATION
- Få udprintet deres klistermærker
- Få klistret deres klistermærker på deres kasser
REFLEKSION
Eleverne skal efter endt fabrikation vurdere, om man kan arbejde med Scan'n Cut på andre måder. Dette vil foregå som en samtale på klassen, så eleverne kan tænke brugen af teknologien ind i andre sammenhænge.
AFRUNDING
Som afsluttende kommentar, så vil jeg opfordre en kommende underviser i dette forløb til at have godt styr på Scan’n Cut-folieskæreren. På den måde kan man nemt vejlede eleverne. Som inspiration til andre projekter kan jeg f.eks. nævne denne trappe med de 120 ord. Den er lavet af to lærere på vores skole.