Kender du det, at eleverne tit ikke passer på de ting, de får udleveret? De tegner grimme tegninger på dem, og personliggør dem, så de på ingen måde ligner, det de fik udleveret (Dette kan læses ironisk). Frygt ej! I denne opgave skal eleverne nemlig personliggøre deres kasse med klistermærker, som de selv designer ud fra et tilrettelagt feltstudie, som er beskrevet i dette forløb. Hvis du nu tænker: “Jamen, vi bruger ikke kasser i vores klasser” - så kan du sagtens bruge det samme feltstudie i andre sammenhænge. Opgaven skal forresten laves i godt humør, hvis det er muligt.
Mål
Materialer
Der skal bruges følgende for at kunne gennemføre forløbet:
Eleverne skal personliggøre deres kasse med klistermærker, som de selv designer ud fra et tilrettelagt feltstudie.
Eleverne får en introduktion til, hvordan Scan'n Cut virker. Derefter skal eleverne svare på et spørgeskema:
Når eleverne har indsamlet deres svar, skal de efterfølgende:
Argumentationen ligger her, da det tænkes, at eleverne skal have en samtale på klassen eller sammen med læreren i forhold til deres valg af klistermærke-designs. På den måde kan eleverne argumentere for deres valg, inden de fabrikerer.
Eleverne skal efter endt fabrikation vurdere, om man kan arbejde med Scan'n Cut på andre måder. Dette vil foregå som en samtale på klassen, så eleverne kan tænke brugen af teknologien ind i andre sammenhænge.
Som afsluttende kommentar, så vil jeg opfordre en kommende underviser i dette forløb til at have godt styr på Scan’n Cut-folieskæreren. På den måde kan man nemt vejlede eleverne. Som inspiration til andre projekter kan jeg f.eks. nævne denne trappe med de 120 ord. Den er lavet af to lærere på vores skole.