Klima og kostråd - Hvorfor?
I dette forløb skal eleverne arbejde med de officielle kostråd fra 2020. Forløbet er inddelt i fem blokke. Der er dog mulighed for at bygge på undervejs og gennemføre alle fem dele, eller nøjes med at lave de første dele.
Tidsramme for hele forløbet ca. 15-20 timer
Man kan sagtens bryde forløbet op, hvis man ikke har tid til alle processerne.
Designopgaven: Udvikle en nudgingstrategi for et udvalgt kostråd.
Eleverne skal have fokus på, hvordan man kan skabe opmærksomhed omkring et givent kostråd/klimaråd. Dette kan gøres ved at designe et logo, der virker som blikfang i en butik. Eleverne skal via programmet App Lab udvikle deres egen app, som behandler samme kostråd.
Feltstudierne indledes med en gennemgang af kostrådene 2020 samt en udfoldning af begrebet “nudging”, Det vil være oplagt at gå på jagt i et supermarked for at se placeringen af forskellige produkter og vurdere hvilke logoer, der skaber blikfang.
Det vil også være en fordel at undersøge hvilke forskellige apps, der findes inden for emnet om kost, sundhed og forbrug, som kan være med til at nudge os i en given retning.
Som feltstudie til forløbet med app-udvikling så vi også på tutorials til ressourcen App Lab, for at blive klædt på til selv at kunne fremstille en app.
Eleverne indleder dégenereringen med en brainstorm i deres arbejdsgrupper, hvor hver gruppe udvikler ideer til emner og logodesign. Herefter fremlægger grupperne deres forslag. Efterfølgende brydes grupperne op, så eleverne kan melde sig på den idé, de kunne tænke sig at udvikle videre på.
Samme metode anvendes til forløbet om fremstilling af app. Her gennemfører arbejdsgrupperne en brainstorm med ideer til brugerfladens udseende.
I fabrikationsprocessen arbejder eleverne med programmet Inkscape. Alle elever skal tegne i programmet/indsætte billeder, og gøre filen klar til printning. I app-forløbet designer eleverne deres app. Alle i gruppen skal deltage i processen.
Eleverne skal pitche deres nudgingstrategi for hinanden. De skal i deres pitch have fokus på spørgsmålene:
Her kan det være relevant at anvende siden om argumentationsanalyse i nøgleringen.
Eleverne reflekterer over, hvilken betydning teknologien har for de valg, man træffer som forbruger. De diskuterer om en app kan bidrage til, at borgerne træffer mere bæredygtige valgt i forhold til kost. Eleverne anvendte siden om konsekvensanalyse i nøgleringen til denne del.
Det er en god ide at gennemgå teksten om kostrådene med eleverne. Det er også vigtigt at spore eleverne ind på, at de skal lave et produkt til deres nudgingstrategi, så processen ikke kun bliver på skitseniveau.