Varroa-bekæmpelse
6. marts 2018Lob-ausdrücke – positive ord på tysk
13. juni 2018Beskrivelse
Aktiviteten præsenterer værktøjer til at indføre digital fabrikation i klasseværelset. I dette tilfælde i form af en vinylskærer og softwareprogrammet Inkscape. Eleverne opnår viden om og forståelse for teknologien og dens muligheder (og begrænsninger). Når eleverne har gennemført forløbet "MATEMATIK OG VINYLSKÆRER" vil de være klar til at løse opgaver med en højere grad af kompleksitet og problembaseret læring, som findes i forløbet "UDSMYKNING OG IDENTITET".
Forløbsbeskrivelse
LÆRINGSMÅL: FAGLIGE
Eleven kan fremstille mønstre med spejlinger, parallelforskydninger og drejninger.
LÆRINGSMÅL: TEKNOLOGI OG DESIGN
Aktiviteten præsenterer værktøjer til at indføre digital fabrikation i klasseværelset. I dette tilfælde i form af en vinylskærer og softwareprogrammet Inkscape. Eleverne opnår viden om og forståelse for teknologien og dens muligheder (og begrænsninger). Herigennem styrkes den enkelte elevs digitale dannelse, og de lærer at anvende digital teknologi, som et brugbart redskab til at finde kreative løsninger og tænke innovativt. Først herefter kan eleverne introduceres for mere komplekse opgaver. Når eleverne har gennemført forløbet "MATEMATIK OG VINYLSKÆRER" vil de være klar til at løse opgaver med en højere grad af kompleksitet og problembaseret læring, som findes i forløbet "UDSMYKNING OG IDENTITET".
LÆRINGSMÅL: PERSONLIGE
Elevens mulighed for at lære på forskellige måder - tage højde for elevernes forskelligheder og skabe mulighed for forskelligartede og differentierede læreprocesser. Øvelsen er også egnet til elever, som har særlige udfordringer i matematik samt dansk som andetsprog. Koblingen mellem teori og praktiske øvelser kan styrke indlæringen og forståelsen af matematiske mønstre.
TRIN FOR TRIN
1. Introduktion (30 min.)
Introduceres eleverne for vinylskæreren som digital teknologi.
2. Mønstertegning (30 min.)
Løsning af matematikopgave, spejling og drejning (håndtegning).
3. Rentegning på computer (90 min.)
Rentegning/oversættelse af håndtegning i programmet Inkscape.
4. Vinylskærer (90 min.)
Arbejde med vinylskæreren. Evaluering af resultatet, arbejde med negative og positive figurer.
5. Refleksion (15 min.)
Kollektiv diskussion og refleksion. Hvad kan eleverne bruge resultatet af forløbet til? Hvordan kan det anvendes i den virkelige verden? Se VINYLSKÆRER: UDSMYKNING OG MATEMATIK forløb.
Noter til underviser
Inkscape kan tage noget tid at installere, det er derfor en god ide at have programmet klar dagen før aktiviteten skal finde sted.