Matematik og vinylskærer

Varroa-bekæmpelse
6. marts 2018
Lob-ausdrücke – positive ord på tysk
13. juni 2018

Mellemtrin


Fag

Matematik

Faglige emner

Mønstre med spejlinger, parallelforskydninger og drejninger

Teknologier

Vinylskærer

Af Claus Skjøth Nicolaisen

Lab Leder, FabLab Spinderihallerne Vejle

29626789


Pernille Scherer

UCV - UngdomsCenterVejle

42682374



Beskrivelse

Aktiviteten præsenterer værktøjer til at indføre digital fabrikation i klasseværelset. I dette tilfælde i form af en vinylskærer og softwareprogrammet Inkscape. Eleverne opnår viden om og forståelse for teknologien og dens muligheder (og begrænsninger). Når eleverne har gennemført forløbet "MATEMATIK OG VINYLSKÆRER" vil de være klar til at løse opgaver med en højere grad af kompleksitet og problembaseret læring, som findes i forløbet "UDSMYKNING OG IDENTITET".

Forløbsbeskrivelse


LÆRINGSMÅL: FAGLIGE

Eleven kan fremstille mønstre med spejlinger, parallelforskydninger og drejninger.

LÆRINGSMÅL: TEKNOLOGI OG DESIGN

Aktiviteten præsenterer værktøjer til at indføre digital fabrikation i klasseværelset. I dette tilfælde i form af en vinylskærer og softwareprogrammet Inkscape. Eleverne opnår viden om og forståelse for teknologien og dens muligheder (og begrænsninger). Herigennem styrkes den enkelte elevs digitale dannelse, og de lærer at anvende digital teknologi, som et brugbart redskab til at finde kreative løsninger og tænke innovativt. Først herefter kan eleverne introduceres for mere komplekse opgaver. Når eleverne har gennemført forløbet "MATEMATIK OG VINYLSKÆRER" vil de være klar til at løse opgaver med en højere grad af kompleksitet og problembaseret læring, som findes i forløbet "UDSMYKNING OG IDENTITET".

LÆRINGSMÅL: PERSONLIGE

Elevens mulighed for at lære på forskellige måder - tage højde for elevernes forskelligheder og skabe mulighed for forskelligartede og differentierede læreprocesser. Øvelsen er også egnet til elever, som har særlige udfordringer i matematik samt dansk som andetsprog. Koblingen mellem teori og praktiske øvelser kan styrke indlæringen og forståelsen af matematiske mønstre.

TRIN FOR TRIN

1. Introduktion (30 min.) Introduceres eleverne for vinylskæreren som digital teknologi.

2. Mønstertegning (30 min.) Løsning af matematikopgave, spejling og drejning (håndtegning).

3. Rentegning på computer (90 min.) Rentegning/oversættelse af håndtegning i programmet Inkscape.

4. Vinylskærer (90 min.) Arbejde med vinylskæreren. Evaluering af resultatet, arbejde med negative og positive figurer.

5. Refleksion (15 min.) Kollektiv diskussion og refleksion. Hvad kan eleverne bruge resultatet af forløbet til? Hvordan kan det anvendes i den virkelige verden? Se VINYLSKÆRER: UDSMYKNING OG MATEMATIK forløb.

Noter til underviser Inkscape kan tage noget tid at installere, det er derfor en god ide at have programmet klar dagen før aktiviteten skal finde sted.






Scroll Up