Forløbet har til hensigt at skabe en forståelse for, hvordan robotter og computere virker, samt give eleverne et indblik i programmering og kodning.
Forløbet går ud på, at én elev i hver gruppe skal agere robot, mens de øvrige elever i grupperne har til opgave at lave en udførlig instruktion eller opskrift, som robotten skal følge med henblik på at give eleverne et indblik i at programmere og kode.
Jeg har gennemført forløbet i natur/teknologi i 6. klasse over 4 lektioner af 45 minutters varighed.
Forløbet er delt op således, at den første lektion bruges som indledning til forløbet. Dernæst skal eleverne ud i grupper og lave en video af en ”robot”, der følger en opskrift. Til sidst ses videoerne og forløbet afrundes.
Opgaven udføres ved at inddele eleverne i roller:
- Flere (2-3) instruktører
- En robot
- En kameramand
Hver rolle har en opgave, som er beskrevet herunder.
Instruktørernes opgave
Lav hver især en udførlig instruktion, hvori I skriver det, I gerne vil have, at robotten skal gøre.
Skriv instruktionerne på et stykke papir, og sørg for, at I gør brug af alle de mad- eller drikkevarer, I har fået tildelt.
Når I mener, at jeres instruktioner er udførlige nok, afleverer I jeres instruktion til robotten.
Robottens opgave
Følg instruktørernes udførlige instruktioner en ad gangen. Gør kun præcis det, der står, og forsøg at slå hjernen fra, så du ikke kommer til at trække på dine egne erfaringer.
Kameramands opgave
Optag en video af robotten, mens den udfører de skriftlige instruktioner. Videoen skal til sidst klippes sammen og sendes til læreren.
Målsætning:
Målet med dette forløb er, at eleverne skal lære, hvordan robotter/computere virker, samt give dem et indblik i, hvad det vil sige at programmere og kode.
Inspiration:
Jeg blev inspireret af denne YouTube video: https://www.youtube.com/watch?v=Ct-lOOUqmyY.
Tidsplan:
I alt har jeg brugt 4 lektioner på dette forløb.
Materialer:
Grupperne skulle lave hver deres ret/drink, og jeg havde derfor medbragt lidt forskellige indkøbsvarer. Man kan også bruge andre mad- og drikkevarer, det er kun fantasien, der sætter grænser.
Derudover brugte vi følgende materialer:
Læringsmiljø:
Eleverne fordelte sig rundt på skolen, i tomme klasselokaler m.m. for at optage deres videoer.
Jeg lavede grupper af tre og bestemte, hvem der skulle være robot i hver gruppe.
Lektion 1:
Lektion 2 og 3:
Lektion 4:
Mine elever var vilde med dette forløb, fordi de fik lov til at bruge nogle teknologier (mobil, computer, iPad, kamera) som de havde kendskab til i forvejen.
Derudover var det sjovt for eleverne, at forløbet var en blanding af noget analogt og digitalt.
At dele af forløbet var hands on arbejde gjorde, at de var mere engagerede og fik en bedre forståelse af, hvad det vil sige at programmere.
Efterfølgende har vi anvendt Ozobots, hvor eleverne har arbejdet videre med at kode og finde ud af, hvordan robotter fungerer.
Designcirklen i børneperspektiv
På billedet ses en robot, der laver mad efter en opskrift, hvilket er det, eleverne skal efterligne i forløbet.
Billedet illustrerer en pige, der agerer robot.
Billedet illustrerer en elev, der er i gang med at følge en instruktion (billedet er taget fra www.istockphoto.com).
Billedet illustrerer en elev, der filmer en anden elev, som er i gang med at agerer robot.
Situationsbilleder: Eleverne eksperimenterer med Ozobots
Situationsbilleder: Eleverne koder Ozobots for at løse en given opgave