
GRIB selv pucken! Robothockey – elev til elev
4. juli 2022
Hvilken mobilholder har du brug for?
5. juli 2022
Beskrivelse
Eleverne arbejder med re-design af medbragte materialer. De arbejder med en bevidstgørelse af verdensmål nr. 12 om “Ansvarlig forbrug og produktion”.
Forløbsbeskrivelse
INDLEDNING
Forløbet har til formål at skabe en bevidsthed omkring genanvendelse. Fabrikationsfasen er styret af elevernes egne idéer med udgangspunkt i medbragte t-shirts, håndklæder, viskestykker og smykker. I forløbet er der fokus på elevernes egne idéer.
I opstartsfasen er der fokus på FN´s Verdensmål nr. 12 “Genanvendelse og ansvarligt forbrug”. Eleverne kommer med forslag til, hvordan man på verdensplan kan gøre en forskel, og hvordan de selv kan tænke i genanvendelse og ansvarligt forbrug.
MÅL
Målet er:
- at eleverne re-designer produkter, som kan få nyt liv og genanvendes i en ny sammenhæng.
- at eleverne får ejerskab gennem høj grad af medbestemmelse og selvstændighed.
- at eleverne bliver opmærksomme på, hvordan de kan være med til at tænke genanvendelse og ansvarligt forbrug.
ALDERSTRIN
Jeg har lavet forløbet med en aldersblandet gruppe 0.-3.årgang, men jeg tænker, at det fungerede bedst i aldersgruppen 2.-3. årgang. I de fleste lektioner var vi 2 voksne i klassen.
FORUDSÆTNINGER
Eleverne skal inden forløbet have arbejdet med Tinkercad. Det er en fordel, hvis de forinden har kendskab til at lave tryk med maling.
Kendskab til ScanNcut er også en fordel, så de allerede har et indblik i, hvordan teknologien fungerer og kender til processen med at trykke på t-shirt eller stof.
Forinden havde vi haft et forløb, hvor eleverne havde designet tryk i Tinkercad. Vi eksperimenterede med at trykke på stof og lavede ikke færdige produkter. ScanNcut havde elever set i anvendelse, da de alle havde tegnet deres navn med sort tusch og set det overført på en stofpose. Denne proces var meget lærerstyret, men de havde set, hvilke muligheder der er med en ScanNcut.
Eleverne brugte deres erfaringer fra tidligere forløb, når de i dette forløb skulle vælge virksomhed og i selve processen med at designe et logo.
LÆRINGSMILJØ
Eleverne opdeles i 3 grupper, og hver gruppe har egen virksomhed. De er inden opstart blevet præsenteret for de 3 virksomheder og har haft mulighed for at ønske 2 virksomheder i prioriteret rækkefølge.
- Nr.1: Redesign af t-shirts
- Nr. 2: Redesign af håndklæder og viskestykker
- Nr. 3: Redesign af smykker
Hver virksomhed har eget arbejdsbord, hvor de designer og arbejder.
TIDSFORBRUG
Der arbejdes i moduler af 2 lektioner. Samlet tidsforbrug 4 x 2 lektioner.
UDFORDRING
Opstartsfasen
Verdensmål nr. 12 skal introduceres for eleverne. Vi taler om ansvarligt forbrug og genanvendelse i forhold til produktion af tekstiler/tøj. Der tages udgangspunkt i eleverne eget tøj. Hvor kommer det fra? Hvor langt væk fra Danmark? Hvordan transporteres det til Danmark? Genanvender de tøj? Hvordan kan vi alle tænke i ansvarligt forbrug?
Udfordring: Eleverne skal designe et logo til deres virksomhed.
- Et logo er et symbol eller et kendemærke for en virksomhed.
- Et godt logo er enkelt og let at kende.
- Et logo passer til virksomhedens produkt.
UNDERSØG
Eleverne skal overveje følgende:
- Hvilke logoer kender de? Har de logo på deres tøj?
- Hvordan kan de lave et logo, som passer til deres produkt? Det skal være tydeligt, at deres produkt er genbrug/bæredygtigt.
- Hvilken farve skal deres logo have?
- Hvor stort skal deres logo være?
- Hvor skal logoet sidde
FÅ IDÉER/DEL/TÆNK EFTER
Alle elever i hver virksomhed skal tegne deres idé til et logo. Herefter skal de i fællesskab vurdere de enkelte logoer og vælge det, som skal være deres logo.
Del
Virksomhederne præsenterer deres logo på klassen. Hvad er tankerne bag? Virksomhederne giver feedback til hinandens logoer.
Tænk efter
- Skal logoet justeres?
- Passer størrelsen?
- Hvad tænker I med farven?
SKAB
Fabrikationsfasen
Nr.1. Redesign af t-shirts
Eleverne i denne gruppe skal bruge ScanNcut. Hver t-shirt skal have et logo og evt. et andet tryk.
Arbejdsopgaver:
- Skære tryk på ScanNcut maskinen
- Fjerne overskydende vinyl inden tryk på t-shirt
- Designe supplerende tryk
- Hænge t-shirt på bøjle
- Lave skilt til virksomhed
Materialer:
- T-shirt
- Vinyl i forskellige farver
- Papir og sort tusch
- ScanNcut
Nr.2. Redesign af smykker
Alle de medbragte smykker skal sorteres. Logoet skal designes i Tinkercad og efterfølgende printes på 3D-printer. I hvert smykke skal der indgå en perle med logo.
Arbejdsopgaver:
- Designe logo i Tinkercad
- Printe på 3D-printer
- Sortere smykker
- Lave armbånd, halskæder og nøgleringe
- Lave skilt til virksomhed
Materialer:
- Elastiksnor
- Perler fra medbragte smykker
- 3D-printet perler
Nr.3. Redesign af håndklæder og viskestykker
I denne grupper skal de store håndklæder klippes op i mindre stykker. Der skal tryk på, en hank og kludene/håndklæderne skal zigzagges rundt i kanten.
Arbejdsopgaver
- Designe logo i Tinkercad
- Printe på 3D-printer
- Eksperimentere med at male tryk
- Klippe håndklæder, viskestykker og lagener op i mindre stykker
- Tegne på klude med stof tusser
- Sy på symaskine: Hank på og zigzag rundt i kanten
- Lave skilt til virksomhed
Materialer:
- Medbragte håndklæder og viskestykker
- Stofmaling
- Stoftusser
- Pap og tusser til skilt
- 3D-printer og filament
Refleksioner i forhold til fabrikations fasen
I den skabende fase var der fokus på medbestemmelse og selvstændighed. Det betød, at eleverne havde et stort ansvar i forhold til at fordele arbejdsopgaver, samarbejde, hjælpe hinanden, give plads og være kreative. Mange elever var gode til at komme med idéer, engagere sig og bidrage til at løse opgaven. Enkelte elever i hver gruppe havde svært ved at holde sig til opgaven, fordybe sig og finde deres rolle.
I slutningen af processen valgte jeg, at alle skulle designe deres eget visitkort (Se PDF 1 i Links længere nede). Det blev svært for eleverne, at være i den frie og kreative proces i virksomhederne i længere tid. Derfor gav det ro med en fast opgave til alle med tydelige rammer og krav.
AFRUNDING
Afrunding på forløbet
Vi afsluttede forløbet med at bytte de fabrikerede produkter. Alle fik en ting med hjem fra hver virksomhed. Samtidig byttede eleverne visitkortene imellem sig. Det var en stor succes.
Evaluering
Vi evaluerede med overskriften “Tænk efter”. Evalueringen foregik til at starte med i fællesskab. Efterfølgende lavede eleverne hver deres evaluering. Generelt synes eleverne, at det havde været sjovt. Alle havde lært noget. Den største udfordring havde været at samarbejde, fordele arbejdsopgaver og finde arbejdsopgaver til alle.
Det krævede desuden en del energi at minde dem om at ”holde snuden i sporet” og ikke bare lege med Lego. Der blev givet lidt tid til også at kunne lege. De kom rigtig godt i land med både Lego og Makey Makey samt deres eventyrskrivning. Det blev til en hel uges arbejde, men man kan godt skære eventyrskrivningen på computer væk og spare noget tid der.

Designcirklen i børneperspektiv
- Eksperimenter med tryk på stof med maling
- Vinyltryk på stofpose
- Eksempler på logoer med fokus på bæredygtighed.
- Eksempler på logoer, som eleverne måske kender i forvejen.
- Logoet til tryk på tekstil blev et blad. Deres virksomhed hed “Trendy Tøj”.
- Logoet til smykkevirksomheden blev trykt på en perle. Perlen er designet i Tinkercad. Størrelse og farve blev rettet til flere gange i processen.
- Virksomheden som re-designede håndklæder og viskestykker, designede logoet i Tinkercad. “GB” står for genbrug.
- Sortering af perler.
- Visitkort med slogans som: Genbrug er go´brug Gør naturen bedre Genbrug er godt med Trendes´s
- Klude til ophæng
- Eksempel på elevevaluering
- Smykker klar til “salg”
- T-shirts klar