Eleverne arbejder med re-design af medbragte materialer. De arbejder med en bevidstgørelse af verdensmål nr. 12 om “Ansvarlig forbrug og produktion”.
Forløbet har til formål at skabe en bevidsthed omkring genanvendelse. Fabrikationsfasen er styret af elevernes egne idéer med udgangspunkt i medbragte t-shirts, håndklæder, viskestykker og smykker. I forløbet er der fokus på elevernes egne idéer.
I opstartsfasen er der fokus på FN´s Verdensmål nr. 12 “Genanvendelse og ansvarligt forbrug”. Eleverne kommer med forslag til, hvordan man på verdensplan kan gøre en forskel, og hvordan de selv kan tænke i genanvendelse og ansvarligt forbrug.
Målet er:
Jeg har lavet forløbet med en aldersblandet gruppe 0.-3.årgang, men jeg tænker, at det fungerede bedst i aldersgruppen 2.-3. årgang. I de fleste lektioner var vi 2 voksne i klassen.
Eleverne skal inden forløbet have arbejdet med Tinkercad. Det er en fordel, hvis de forinden har kendskab til at lave tryk med maling.
Kendskab til ScanNcut er også en fordel, så de allerede har et indblik i, hvordan teknologien fungerer og kender til processen med at trykke på t-shirt eller stof.
Forinden havde vi haft et forløb, hvor eleverne havde designet tryk i Tinkercad. Vi eksperimenterede med at trykke på stof og lavede ikke færdige produkter. ScanNcut havde elever set i anvendelse, da de alle havde tegnet deres navn med sort tusch og set det overført på en stofpose. Denne proces var meget lærerstyret, men de havde set, hvilke muligheder der er med en ScanNcut.
Eleverne brugte deres erfaringer fra tidligere forløb, når de i dette forløb skulle vælge virksomhed og i selve processen med at designe et logo.
Eleverne opdeles i 3 grupper, og hver gruppe har egen virksomhed. De er inden opstart blevet præsenteret for de 3 virksomheder og har haft mulighed for at ønske 2 virksomheder i prioriteret rækkefølge.
Hver virksomhed har eget arbejdsbord, hvor de designer og arbejder.
Der arbejdes i moduler af 2 lektioner. Samlet tidsforbrug 4 x 2 lektioner.
Opstartsfasen
Verdensmål nr. 12 skal introduceres for eleverne. Vi taler om ansvarligt forbrug og genanvendelse i forhold til produktion af tekstiler/tøj. Der tages udgangspunkt i eleverne eget tøj. Hvor kommer det fra? Hvor langt væk fra Danmark? Hvordan transporteres det til Danmark? Genanvender de tøj? Hvordan kan vi alle tænke i ansvarligt forbrug?
Udfordring: Eleverne skal designe et logo til deres virksomhed.
Eleverne skal overveje følgende:
Alle elever i hver virksomhed skal tegne deres idé til et logo. Herefter skal de i fællesskab vurdere de enkelte logoer og vælge det, som skal være deres logo.
Del
Virksomhederne præsenterer deres logo på klassen. Hvad er tankerne bag? Virksomhederne giver feedback til hinandens logoer.
Tænk efter
Fabrikationsfasen
Nr.1. Redesign af t-shirts
Eleverne i denne gruppe skal bruge ScanNcut. Hver t-shirt skal have et logo og evt. et andet tryk.
Arbejdsopgaver:
Materialer:
Nr.2. Redesign af smykker
Alle de medbragte smykker skal sorteres. Logoet skal designes i Tinkercad og efterfølgende printes på 3D-printer. I hvert smykke skal der indgå en perle med logo.
Arbejdsopgaver:
Materialer:
Nr.3. Redesign af håndklæder og viskestykker
I denne grupper skal de store håndklæder klippes op i mindre stykker. Der skal tryk på, en hank og kludene/håndklæderne skal zigzagges rundt i kanten.
Arbejdsopgaver
Materialer:
Refleksioner i forhold til fabrikations fasen
I den skabende fase var der fokus på medbestemmelse og selvstændighed. Det betød, at eleverne havde et stort ansvar i forhold til at fordele arbejdsopgaver, samarbejde, hjælpe hinanden, give plads og være kreative. Mange elever var gode til at komme med idéer, engagere sig og bidrage til at løse opgaven. Enkelte elever i hver gruppe havde svært ved at holde sig til opgaven, fordybe sig og finde deres rolle.
I slutningen af processen valgte jeg, at alle skulle designe deres eget visitkort (Se PDF 1 i Links længere nede). Det blev svært for eleverne, at være i den frie og kreative proces i virksomhederne i længere tid. Derfor gav det ro med en fast opgave til alle med tydelige rammer og krav.
Afrunding på forløbet
Vi afsluttede forløbet med at bytte de fabrikerede produkter. Alle fik en ting med hjem fra hver virksomhed. Samtidig byttede eleverne visitkortene imellem sig. Det var en stor succes.
Evaluering
Vi evaluerede med overskriften “Tænk efter”. Evalueringen foregik til at starte med i fællesskab. Efterfølgende lavede eleverne hver deres evaluering. Generelt synes eleverne, at det havde været sjovt. Alle havde lært noget. Den største udfordring havde været at samarbejde, fordele arbejdsopgaver og finde arbejdsopgaver til alle.
Det krævede desuden en del energi at minde dem om at ”holde snuden i sporet” og ikke bare lege med Lego. Der blev givet lidt tid til også at kunne lege. De kom rigtig godt i land med både Lego og Makey Makey samt deres eventyrskrivning. Det blev til en hel uges arbejde, men man kan godt skære eventyrskrivningen på computer væk og spare noget tid der.