Dette forløb har en målsætning om at give eleverne kompetencer inden for teknologierne: Lasercut, 3D-modellering/produktion v. PrusaSlicer, Littlebits samt viden om, hvordan man gennemfører en arbejdsproces vha. designprocesmodellen. Forløbet har i øvrigt til hensigt at være tilpasset undervisning i matematik.
Forløbet kan strække sig over minimum 5 moduler og gerne mere, afhængig af elevernes forudsætninger for de nævnte teknologier.
Forløbet kort beskrevet:
Eleverne skal finde en løsning på problemet med rent drikkevand. Det kunne f.eks. være til en landsby i Afrika. Løsningen kunne f.eks. være en “robot”, der transporterer og renser vandet fra en fjerntliggende flod. Denne robot beskrives og skitseres, hvorefter den modelleres i Tinkercad. Den udprintede robot placeres i en laserskåret “ønskekasse”, som elektronisk kan åbnes grundet indbygning af littlebits. Kassen kan udleveres til landsbyen og dermed løse deres vandproblem.
Vores udfordring
Rent drikkevand er formentligt ikke et problem for dig, men det er et globalt problem, at mennesker ikke har adgang til rent drikkevand. Vandmangel påvirker mere end 40 procent af verdens befolkning. Det er et alarmerende tal, som forventes at øges med de stigende globale temperaturer forårsaget af klimaændringerne.
Start med at lave et fælles mindmap på tavlen med “Vandmangel” i midten. Hvor tror eleverne problemerne er størst? Byer, fattige lande mv.? Hvorfor er det et problem? Manglende nedbør, tørke, overbefolkning mv.?
Se evt. film på: https://www.verdensmaalene.dk/maal/6
Vi skal have eleverne i gang med at lave et feltstudie for at finde viden. Da problemet ikke er nærliggende i Danmark, må vi lede på internettet. Et godt sted at starte er https://www.verdensmaalene.dk/ eller ved at google verdensmål 6.
Lad eleverne oprette et dokument i Docs og se om de kan finde svar på følgende:
Når du kan svare på disse undrende spørgsmål - er du klar til at finde ud af: HVAD kan LØSE problemet?
Afslut feltstudiet med endnu et mindmap, lav en opsamling og beslut i fællesskab, hvilket specifikt problem I skal forsøge at finde en løsning på.
Vi valgte I min klasse, at hjælpe en landsby i Afrika, som havde langt til en flod med beskidt vand.
Den gode idé er en idé, som LØSER problemet for den SPECIFIKKE målgruppe, I har undersøgt!
Idéen I arbejdere videre med SKAL kunne laves som et produkt, altså en genstand, som kan gives til den målgruppe, der har et problem. Dette produkt skal kunne være i en laserskåret kasse, som er 10x10x10 cm. Den 3D-printede løsning må derfor max være 9x9x9 cm.
I vores eksempel om en landsby i Afrika med den fjerntliggende flod, kunne løsningen f.eks. være at lave et filtreringsapparat, lave en brønd med en pumpe, rørledninger osv. Det vigtige er, at eleverne fastholder informationerne fra feltstudiet, når de designer deres løsning.
Ideen skitseres og godkendes, og herefter designes den i Tinkercad. Vejledninger til slicing mv. kan findes længere nede under links.
Produktet printes på 3D-printere. Elevernes forudsætninger for 3D-modellering er afgørende for den efterfølgende proces.
Kasse samles, 3D-figur indsættes. Der er mulighed for yderligere arbejde.
F.eks. kan Littlebits inkorporeres således, at kassen kan åbne elektronisk.
Der kan laves klistermærker eller design på kassen (f.eks. indgraveret på laser), så den æstetisk er flot mv.
3D-printet:
Laserskåret kasse:
SVG filen tilføjes et USB drev og åbnes i f.eks. Lightburn og herefter designes/dekoreres i fht. deres skitser og ideer.
Grupperne skal præsentere deres kasse med løsningen for klassen. Produktet tages op og elementerne beskrives. Der skal gives svar på, hvordan det løser udfordringen som landsbyen har med rent drikkevand.
I får 10 minutter til at forberede jeres pitch på løsning, ideer og produkt. Fremlæggelsernes varrighed er 2 minutter.
Fælles på klassen umiddelbart efter fremlæggelserne. Løser produktet udfordringen? Hvordan kunne I forbedre jeres produkt? Hvad kræver det for at jeres produkt kan løse problemet i “virkeligheden”?
Designudfordring:
Eleverne havde svært ved at finde informationer på nettet, så vi brugte meget tid på opsamling og fælles snak på klassen. Til sidst besluttede vi i fællesskab at vælge den samme udfordring, for at hjælpe med at frame og idégenerere til løsning.
Afhængig af elevernes forudsætninger:
Afsæt rigeligt tid til 3D-modellering. Vi brugte 6 lektioner, men prioriterede også at eleverne selv hentede Prusa Slicer og slicede på egne computere. Hvis man vil bruge mindre tid, kan undervisere indsamle deres .stl filer når disse er designet og stå for den tekniske del.