Pilepottepyntning

Collage af billeder fra gangarealet på en skole
Hvor skal vi hen, du?
20. august 2021
3D tegning af elementer, der skal printes på en 3D printer og samles til en mobilholder
Superbruger-forløb: Design en mobilholder
23. august 2021
Sort plastikspand, der er pyntet med tekst og borter i farvet vinyl

2. klasse


Fag

Natur/teknologi og billedkunst

Faglige emner

Genbrug, re-design og spiring

Teknologier

Vinylskærer

Af Elsebet Frederiksen




Beskrivelse

Et forløb om genbrug, udsmykning og spiring. Vi genbruger en masse sorte plastik buketspande. Plastikspandende pyntes vha. vinylskæring. Spiring af pilegrene/kastanjer - alt sammen udføres gennem designprocesmodellen. Anvendelse af ScanNcut vinylskærer. Redesign og brug af gratis ting.

Forløbsbeskrivelse

INDLEDNING

I forbindelse med at vi i 2. Klasse talte om FN’s 12. Verdensmål ’Ansvarlig forbrug og produktion’, genbrug og måder at genanvende “skrald/affald”, fik klassen en masse sorte plastikspande gratis.

De skulle pyntes og gøres pæne til havebrug. Vi lavede forskellige forsøg med maling, tusch, farvekridt, papir og lim. Intet virkede optimalt. “Heldigvis” havde jeg/skolen lige fået en ScanNcut vinylskærer og den fik vi ned i klassen.

Med to undervisere var der mulighed for at hver enkelt elev selv kunne designe deres navn og en bort til plastikspanden på ScanNcut.

Vi hjalp skolens pedel med at beskære pilehegn og fik på den måde gratis pilegrene. Jorden fik vi fra en udgravning på skolen. Som pynt i potterne lagde vi friske kastanjer.

Hele forløbet strakte sig over to uger med en underviser samt en dag med to undervisere.

 

 

 

DESIGNOPGAVE - FELTSTUDIER - IDÉGENERERING

Vi fik spandene og snakkede om, hvad de kunne bruges til. Hver elev får en spand og papir. Der tegnes forslag til, hvad den kan bruges til. Vi brugte skolen, hjemmene og nettet som inspiration.

Vi blev enige om at spandene skulle bruges som potter og de skulle pyntes. I værkstedet var der alle mulige remedier til at pynte med, og der blev lavet en masse forsøg med forskellige materialer. Acrylmaling, posca tuscher, alm tusch, farvekridt, limlak og decoupagepapir. “Desværre” uden gode resultater.

FABRIKATION

Scan’n cut kom på banen og den opfyldte vores krav. Det blev enkeltundervisning med maskinen og eleverne måtte designe navn og en bort til potten.

Igennem fabrikationsfasen, efter produktionen på ScanNcut, reflekterede eleverne over det spildmateriale, der var tilbage af vinylen. De fandt på at bruge alle resterne til at klippe figurer ud og pynte potterne yderligere.

ARGUMENTATION - REFLEKSION

Under hele processen har vi talt og tænk over det, vi lavede.

Det har ført til en masse ændringer undervejs, som fik slutresultatet til at blive anderledes, end det vi først lavede på papir og aftalte i fællesskab i klassen. Designprocesmodellen er ikke brugt i en bestemt rækkefølge, men som felter/processer, der arbejdes frem og tilbage i.

 

AFRUNDING

Da potterne var pyntet færdige og pilegrene var plantet, blev de pyntet yderligere med kastanjer fra en gåtur. Potterne blev vandet og passet indtil juleferien. Under hjemsendelsen stod potterne bag skolen.

Da foråret kom, hentede vi potterne og blev meget overraskede. Alle pilegrenene var døde, men alle kastanjerne spirede. Potterne kom frem på klassens terrasse og vi dækkede spirene med jord. Alle elever fik to måneder senere deres potte hjem med masser af store kastanjetræer, der var klar til udplantning.

Vi har planer om at lave nye potter og forsøge med pilegrene igen. Denne gang skal de forspires i vand. Så er der dannet rødder og succesraten er større.




0

£0.00