Superbruger-forløb: Design en mobilholder

Sort plastikspand, der er pyntet med tekst og borter i farvet vinyl
Pilepottepyntning
20. august 2021
lille bil i lego med søde øjne på
Design robot med LEGO
24. august 2021

3. klasse


Fag

Matematik

Faglige emner

Teknologier

Tinkercad, 3D-print

Af Mark William Høppner




Beskrivelse

Efter et grundlæggende forløb på 3. årgang har en gruppe elever med særlig interesse for at designe i Tinkercad fået mulighed for at blive superbrugere. Deres uddannelse til superbrugere iscenesættes som en designopgave, hvor de skal udvikle en mobilholder.

Forløbsbeskrivelse

INDLEDNING

På 3. årgang havde vi arbejdet med centicubes i Tinkercad i matematik og afsluttet med at lave en nøglering med elevernes navne på 3D-printeren. De fleste syntes det var fedt med en nøglering, men der var en gruppe, der blev meget optaget af at designe alverdens ting i Tinkercad efterfølgende. Derfor manglede vi et ”Superbruger-forløb” til disse elever, som ville gå mere i dybden med at designe i 3D. For at uddanne eleverne, stilles de en designopgave, der tager dem med ind i mere mere avancerede processer fra design til færdigt produkt. Eleverne skal designe en mobilholder – med nogle benspænd.

DESIGNOPGAVE

Design en mobilholder. I Tinkercad, skal du designe en mobilholder, som du kan bruge i forskellige situationer. Den skal kunne printes i et eller flere stykker på 3D-printeren. Din holder skal minimum have to vinkler. Det betyder at din telefon skal kunne sættes i holderen på to måder. Enten i ”landskabs-mode” eller i ”portræt-mode”. Måske skal holderen altid stå det samme sted eller også skal den kunne sættes i din nøglering eller kunne ligge i tasken. Det er op til dig.

FELTSTUDIER

Før eleverne skal i gang med at designe i Tinkercad, så skal de indsamle viden, så deres design kan opfylde de behov, som
de og andre kan have til en mobilholder.

Til eleverne:
Tænk over hvordan du bruger din telefon, indtil vi ses næste gang. Spørg dine søskende, forældre og venner.
Hvordan bruger I jeres telefoner? Fx når I skal se en video, når telefonen ligger ved siden af jer, når I skal sove eller når I er ude at køre bil. Er der noget der er irriterende i nogle situationer? Vælter telefonen? Er det svært at se for sollys? Hvad kan man ellers undersøge?

IDÉGENERERING

Hvad har I fundet ud af siden sidst? Vi skriver op på tavlen, hvad eleverne har fundet ud af. Er der nogle idéer som går igen? Kan det laves i praksis? Er der nogle specifikke problemstillinger?

Til eleverne:

Udvælg nogle features, som skal være med på jeres mobilholder, så den kan opfylde de behov, I har fundet ud af, at I har. Vi taler om elevernes forskellige idéer på klassen og hvilke features, de ender med at lægge fokus på.

FABRIKATION

Vi prøver at lave skitser i Tinkercad. Når vi er ved at indkredse nogle endelige designs, så laver vi første prototype i Tinkercad. Eleverne skal selv eksportere og ”slice” deres design, så 3D-printeren kan lave produktet. Se note omkring samtale om indstillinger.

Er der noget, der ikke fungerer som det skal, efter vi har printet? Skal der ændres på nogle ting, eller er designet perfekt? Det er helt i orden, at man printer af nogle omgange, så man når frem til det design, man er tilfreds med.

ARGUMENTATION

Vi taler om de ting, som vi arbejdede med i de tidligere faser, og holder det op mod produkterne. Eleverne skal derefter tage stilling til følgende spørgsmål:

  • Er du kommet i mål med din oprindelige idé?
  • Fik du svar på de ønsker, der opstod i feltstudiet?
  • Hvorfor endte du med netop dit design?
  • Kan andre få glæde af dit design?
  • Virker det så godt, som du havde forestillet dig?

REFLEKSION

De forskellige designs diskuteres på klassen. Måske har man selv nogle idéer til forbedringer af produktet eller en forbedring til, hvordan man kunne producere det. Ville vi ændre noget, hvis vi startede forfra? Bruger I holderen?

 

AFRUNDING

Forløbet er testet på en lille gruppe elever, der på forhånd var udvalgt til at være superbrugere. Hvis forløbet skulle køres med en hel klasse, ville det måske være en udfordring at gøre det på en 3. årgang - især hvis de ikke har arbejdet så meget med 3D-print. Hvis forløbet skulle køres på en hel klasse, skulle der nok være mere struktur, men i kraft af, at der kun var en lille gruppe elever, kunne vi nemmere have en fri dialog i klassen.