
E-waste awareness – design og digital fabrikation
9. maj 2018
Feedback i digitale designprocesser – et forløb om E-waste
11. maj 2018
E-waste awareness – design og digital fabrikation
9. maj 2018
Feedback i digitale designprocesser – et forløb om E-waste
11. maj 2018Formål med forløbet er arbejdet med designproces - Det er ikke selve produktet men
processen og læringen i de forskellige faser af designprocesmodellen, der er vigtigst.
Hele dette forløb er sat op som en form for "standard" og tænkes redidaktiseret af
kommende brugere. Ikke to designprocesser er ens, derfor er det vigtigt for
kommende brugere af forløbet at tilpasse det engen kontekst. Brug med fordel
MeeBooks refleksionsværktøj for at få eleverne til at dokumentere deres
progression.

Målgrupper
Fagområder
Natur/teknologi, fysikhåndværk og design
Udarbejdet af
Bjarne Augustinusssen, Henrik Esagerog Thomas Kramer

Lærervejledning
LÆRERVEJLEDNING
Formål med forløbet er arbejdet med designproces - Det er ikke selve produktet men
processen og læringen i de forskellige faser af designprocesmodellen, der er vigtigst.
Hele dette forløb er sat op som en form for "standard" og tænkes redidaktiseret af
kommende brugere. Ikke to designprocesser er ens, derfor er det vigtigt for
kommende brugere af forløbet at tilpasse det engen kontekst. Brug med fordel
MeeBooks refleksionsværktøj for at få eleverne til at dokumentere deres
progression.
Når du som lærer skal i gang med et læringsforløb omkring E-waste med din klasse,
gruppe eller valghold er det vigtigt at være opmærksom på følgende fokusområder:
1. Sørg for at have en del materialer så som ispinde, karton, pap, toiletrullerør,
malertape, staniol, tape etc. samlet sammen
2. Sæt dig ind i den/de teknologier, du tænker sat i spil hos eleverne - hvis ikke du
kender det, så har du svært ved at engagere eleverne og anspore dem til at bruge
teknologierne.
Det er vigtigt meget tidligt i forløbet at introducere eleverne for den/de
teknologier, de kan bruge i forløbet. Hvis eleverne selv har kendskab til og
erfaringer i at bruge andre teknologier er det kun positivt.
3. Hvis ikke du allerede har erfaring med designproces-modellen, så brug din
forberedelse til forløbet på at gennemgå modellen og forsøg at gennemgå den
med et allerede afsluttet projekt. Spørg en kollega der har brugt
designprocesmodellen.
4. For det bedste resultat køres designprocesmodellens indre som temadage (hele
dage eller halve dage). For at holde eleverne i FLOW og engagerede i processen.
Få timer spredt ud over ugen giver ikke samme engagement.
5. Designprocesser skal køres meget stramt og dog ligne frie aktiviteter og forløb.
Planlægning er vigtig, man kan ikke bare gå ind i en designproces uden at have
planlagt hvad, hvem og hvordan. Tingene kan så ændre sig i løbet af processen -
men man skal gå ind i forløbet engageret og godt tilrettelagt.

