Rammende genbrug

Design dit eget logo
27. august 2021
T-shirt med grønt logo af banan
Logotastisk T-shirt
27. august 2021

3.-6. klasse


Fag

Billedkunst

Faglige emner

Teknologier

3D-printer

Af Martin Elmshøj Thorup




Beskrivelse

Med udgangspunkt i en idé om, at man skal genbruge frem for at købe nyt, skal eleverne fremstille deres egen ramme ud fra forhåndenværende materialer.

Forløbsbeskrivelse

INDLEDNING

Eleven skal have indblik i, hvordan man kan indrettet sit hjem ved brug af bæredygtige materialer og genbrugsmaterialer. Konkret i dette forløb skal eleverne, med udgangspunkt i ting og sager fra hjemmet, lave en ramme med et personligt præg.

Dette konkrete forløb skal være en del af et større forløb i udskolingen. I udskolingsforløbet skal eleverne arbejde med at skabe og indrette et hjem ved brug af primært genbrugsmaterialer og derudover bæredygtige og selvlavede materialer. For at give eleverne de bedste forudsætninger for at kunne arbejde med den problemstilling i udskolingen, skal de i mellemtrinnet præsenteres for konkrete og eksemplariske forløb, hvor de selv skal arbejde med at finde anvendelsesmuligheder for genbrugsmaterialer. Det er i denne optik, at man skal se dette forløb.

DESIGNOPGAVE/DESIGNUDFORDRING (Konkret rammesætning)

Lav en ramme med et personligt præg ud af genbrugsmaterialer fra dit hjem.

FELTSTUDIER/UNDERSØGELSE (Yderligere rammesætning)

  • Hvad er en ramme? Afklaring, hvad er minimumskravene for, at man kan kalde noget for en ramme?
  • Se på, hvilke typer af rammer, der er i hjemmet. Hvordan er de udformet, hvordan fungerer de?
  • Besøg i rammebutik og snak med en rammemager om, hvordan en ramme laves, og om han selv har forsøgt at tænke alternativt.
  • Gå på jagt efter alternative rammer på nettet og rundt omkring i hjemmene.
  • Hvilke materialer har vi i hjemmet? Indsamle diverse materialer. Få nu alt med, man ved aldrig, hvem der lige kan få en idé af et eller andet mærkeligt materiale.

IDÉGENERERING

  • Tag udgangspunkt i et konkret billede, der skal indrammes, så der er styr på størrelsen.
  • Kig på de konkrete materialer, der er til rådighed.
  • Skriv op, hvilke materialer, der giver jer idéer, og lav skitser af idéer.
  • Idéer fremlægges for klassen, så man deler ud af idéer og indfald.
  • Individuel idégenerering.

FABRIKATION

Kig skitserne af din idé igennem og få styr på materialerne og værktøj. Så skal der bygges, samles, skilles, klippes, klistres, sys, smøres osv.

Husk undervejs at notere, hvis der er ting, der ikke fungerer, og hvordan du kom omkring den problematik.

ARGUMENTATION

  • Hvorfor har du truffet de valg, som du har?
  • Hvordan hænger dine valg og din undersøgelse sammen med din idé?

REFLEKSION

Elever og lærere kommer med spørgsmål og kommentarer til produktet. Nye overvejelser og tanker. Under refleksionen er det lærerens opgave at sørge for, at der bliver sat fokus på genbrugsaspektet og brede det ud, så eleverne også kan se muligheder i at bruge genbrugsmaterialer i andre sammenhænge.

Desuden skal læreren spørge ind til, om eleverne har flere idéer, hvis de fik samme opgave, men måtte bruge digitale redskaber til løsningen.

AFRUNDING

Man kan få eleverne til at arbejde med at konstruere hjørnemoduler til en ramme, hvori der er lavet et hul igennem, så man kan sætte en skrue i, der går ned i en plexiglasplade og en træplade, hvor imellem der er sat et billede. Man kan enten lave en skabelon, som eleverne kan arbejde videre med - måle skrue og konstruere hullet eller lave et personligt design på - eller man kan bede dem om at lave den selv.






Log ind

Mistet din adgangskode?