Eleven skal have indblik i, hvordan man kan indrettet sit hjem ved brug af bæredygtige materialer og genbrugsmaterialer. Konkret i dette forløb skal eleverne, med udgangspunkt i ting og sager fra hjemmet, lave en ramme med et personligt præg.
Dette konkrete forløb skal være en del af et større forløb i udskolingen. I udskolingsforløbet skal eleverne arbejde med at skabe og indrette et hjem ved brug af primært genbrugsmaterialer og derudover bæredygtige og selvlavede materialer. For at give eleverne de bedste forudsætninger for at kunne arbejde med den problemstilling i udskolingen, skal de i mellemtrinnet præsenteres for konkrete og eksemplariske forløb, hvor de selv skal arbejde med at finde anvendelsesmuligheder for genbrugsmaterialer. Det er i denne optik, at man skal se dette forløb.
Lav en ramme med et personligt præg ud af genbrugsmaterialer fra dit hjem.
Kig skitserne af din idé igennem og få styr på materialerne og værktøj. Så skal der bygges, samles, skilles, klippes, klistres, sys, smøres osv.
Husk undervejs at notere, hvis der er ting, der ikke fungerer, og hvordan du kom omkring den problematik.
Elever og lærere kommer med spørgsmål og kommentarer til produktet. Nye overvejelser og tanker. Under refleksionen er det lærerens opgave at sørge for, at der bliver sat fokus på genbrugsaspektet og brede det ud, så eleverne også kan se muligheder i at bruge genbrugsmaterialer i andre sammenhænge.
Desuden skal læreren spørge ind til, om eleverne har flere idéer, hvis de fik samme opgave, men måtte bruge digitale redskaber til løsningen.
Man kan få eleverne til at arbejde med at konstruere hjørnemoduler til en ramme, hvori der er lavet et hul igennem, så man kan sætte en skrue i, der går ned i en plexiglasplade og en træplade, hvor imellem der er sat et billede. Man kan enten lave en skabelon, som eleverne kan arbejde videre med - måle skrue og konstruere hullet eller lave et personligt design på - eller man kan bede dem om at lave den selv.