Projection mapping – kølige kulissser
5. marts 2018Digitale blomster
5. marts 2018Beskrivelse
Dette bæredygtighedsprojekt tager udgangspunkt i en konkret hændelse om døde bier hos en lokal biavler. Eleverne ønske at udvikle nye løsninger til at redde bierne, hvorefter de designede og producerede et bistade, der både tog højde for biernes behov og biavlernes ønsker.Forløbsbeskrivelse
LÆRINGSMÅL: FAGLIGE
Bæredygtige perspektiv Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser Eleven kan designe enkle undersøgelser Eleven har viden om undersøgelsesdesign Eleven kan gennemføre enkle feltundersøgelser Eleven kan anvende skitser og præcisere tegninger
LÆRINGSMÅL: TEKNOLOGI OG DESIGN
Eleverne går fra 2d til 3d i form af 3d printning Eleverne tegner i forskellige programmer Eleverne laver deres produkter på laser- og vinylskærer
LÆRINGSMÅL: PERSONLIGE
Eleven lærer at bruge designhjulet Eleverne bruger 21 skills.
TRIN FOR TRIN
1. opgaveformulering (180 min.)
gennemgang af opgaven ved at undervise om global opvarmning og truede dyrearter. Opdeling af grupper på 4.Eleverne finder et dyr de vil beskæftige sig med
2. introduktion til 21 skills (90 min.)
Eleverne lærer og arbejder med 21 skills og tegneprogrammer
3. feltstudie (90 min.)
Eleverne interviewer interessenter, og eleverne finder oplysninger om deres truede dyr
4. idegenering (90 min.)
Eleverne arbejder med de forskellige oplysninger og begynder at tegne udsigterne for dyrene i fremtiden, både hvordan de klarer sig og hvordan de ser ud
5. idegenerering/fabrikation (90 min.)
Eleverne beskriver hvordan de vil arbejde sammen, og hvordan de vil arbejde med opgaverne for sig eller sammen. Eleverne begynder at arbejde med deres tegninger, målinger, hjemmeside etc.
6. fabrikation (240 min.)
Eleverne tegner, udregner, tager billeder, arbejder videre på hjemmeside og printer og skærer. Eleverne snakker løbende sammen om, om de bruger de forskellige skills i opgaven
7. fremlægning (90 min.)
Eleverne fremlægger for hinanden og giver respons
8. refleksion (30 min.)
Eleverne forholder deres arbejde til de mål der er sat for undervisningen
Eleverne deltog og vandt på CRAFT 2016 med projektet - se evt. deres hjemmeside derfra her.